Taksim Meydanı ‘Yayalaştırma’ Projesi Başladı



240 gün sürecek projenin ilk etabı olan Harbiye-Tarlabaşı dalış tüneli için Divan Oteli’nin önünde iş makineleri kazıya başladı. Meydana çıkan ana yollardan birisi olan Cumhuriyet Caddesi trafiğe kapatıldı, toplu taşıma hatlarının güzergâhları değiştirildi.

4 Kasım akşamı ‘Taksim’i Seven Gelsin’ çağrısı ile Taksim Dayanışması başta olmak üzere birçok sivil toplum kuruluşunun çağrıcısı olduğu oturma eylemi gerçekleşti.

Taksim Dayanışması çağrıcılığında oturma eylemi

Taksim Dayanışması, 5 Kasım’da Taksim’e çıkan yolların trafiğe kapatılacak olması nedeniyle, Taksim Meydanı’nda bir oturma eylemi çağrısında bulundu.

Çağrıda “Sadece İstanbul’un ve Türkiye’nin değil dünyanın da en önemli kamusal alanlarından biri olan Taksim Meydanı’nı yayalaştırma adı altında insansızlaştırmaya götüren ‘uygunsuz proje’nin uygulanması için kazmalar vurulmaya başlandı. Bölgenin elde kalmış tek yeşil alanı olan Gezi Parkı’nın yapılaşmaya açacak ‘ikinci uygunsuz proje’nin çalışmaları ise kapalı kapılar ardında sürdürülüyor” denildi.

“Tüketim ve yağma kültürünün çıkarları uğruna toplumsal belleğimizin izlerini taşıyan, hepimizin en önemli buluşma noktası Taksim Meydanı yok edilecek” denilen açıklamada, Gezi Parkı’nın artık bir şantiye alanı olduğuna dikkat çekildi.

Taksim Platformu sözcüsü Cem Tüzün projenin sonunda Taksim Meydanı’nın alacağı yeni hali, illüstrasyon çalışması ile basına anlattı. Tüzün, kadınların, çocukların, engellilerin taksiye, belediye otobüsüne, özel araçlara binebilmek için yeraltındaki dehlizlere inmek zorunda kalacaklarını söyledi.

‘Yayalaştırma’ Projesi

Yaklaşık 1 yıl önce başbakanın bir basın toplantısı sırasında açıkladığı Taksim Projesi, hızlı bir şekilde belediye meclisi ve başkanlığın onayından geçirilmişti. 5 ay içinde ihalesi tamamlanan proje, II Numaralı Koruma Kurulu'nun 10 Ekim 2012 tarihli kararıyla fiilen başlatıldı.

Başbakanın “Biz bu ülkede çocuğuyla kadınıyla herkesin çok daha huzurlu Taksim Meydanı’na çıkabilmesinin adımını atıyoruz” diyerek başlattığı projeye itirazlar sürüyor.

Proje, özellikle Gezi Parkı’nın yerine Topçu Kışlası’nın ihyası adı altında yapılacak alışveriş merkezi, Sıraselviler, Mete ve Gümüşsuyu caddelerine yapılacak yeraltı tünelleri, insanların meydana yürüyerek erişimini zorlaştıracak olması ve katılımcı olmaması gibi gerekçelerle eleştiriliyor. Proje tamamlandığında ‘yaya’ olarak meydana erişim kısıtlanmış olacak.

Taksim’e çıkan yollar artık kapalı

Cumhuriyet Caddesi ile Tarlabaşı Bulvarı arasına inşa edilecek araç altgeçidi için çalışmalar başlatıldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin duyurusuna göre tünel, Tarlabaşı-Harbiye yönünde 400 metre, Harbiye-Tarlabaşı yönünde 320 metre uzunluğunda olacak.

Tarlabaşı’ndan Harbiye yönüne gidiş ve Harbiye’den Taksim’e geliş trafiği iki yönlü olarak trafiğe kapatıldı. Trafik alternatif güzergâhlardan verilmeye çalışılsa da, hafta sonu olmasına rağmen yoğun trafik olduğu gözlendi.

Şişhane yönünden gelen, son durağı Taksim olan otobüsler meydana çıkamayacak, yolcusunu Tarlabaşı’nda indirip U dönüşü yapacak. Harbiye yönünden gelip Tarlabaşı’na gidecek olan otobüsler de Abdülhakhamit Caddesi’nden geçecek. Tarlabaşı’ndan gelip Harbiye’ye gidecek otobüsler ise The Marmara’nın önünden geçen iki şeritli yoldan ilerleyip Mete Caddesi ve Divan Oteli önü üzerinden Harbiye’ye gidecekler.

 

"Taksim için Taksim'de Nöbet!"

Taksim için 4 Kasım Pazar günü saat 17:00'de başlayan nöbete katılanlarla yapılan forumda, Taksim nöbetlerinin Cuma gününe kadar her gün 18:00-21:00 saatleri arasında yapılmasına karar verildi.

"Taksim için Taksim'de Nöbet!" etkinliğinin her akşam 18:00-21:00 saatleri arası devam edeceği, 9 Kasım Cuma günü aynı saatlerde, tüm bileşenlerin katılımıyla kitlesel bir basın açıklaması yapılacağı duyuruldu.