İstanbul, Ankara ve İzmir'de sık kullanılan ulaşım araçlarından olan
banliyö trenleri yakında yeni yüzleriyle, yolculara 'merhaba'
diyecek. Trenlerin yanı sıra kullanılan hatlar da baştan aşağı yenilenecek.
İstanbul'da 'Marmaray', İzmir'de 'Egeray',
Ankara'da da 'Başkentray' ismi ile yeni yüzüne kavuşacak
banliyö hatlarındaki çalışmalar tamamlanana kadar, bu güzergâhları kullanan
yolcular servis araçları ve belediye otobüsleri ile taşınacak.
Avrupa ile Asya'yı birleştirecek Marmaray Projesi,
İstanbul'un toplu taşımada omurgasını oluşturacak. Gebze-Halkalı
arasındaki 64 kilometrelik hatta saatte tek yönde 75 bin yolcu
taşınacak. Marmaray'ın ikinci etabı olan 'Gebze-Haydarpaşa,
Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi için sözleşme
imzalandı. 867 milyon Euro maliyetli çalışmayla banliyö hatları yenilenerek
metro konforuna kavuşturulacak. Modern metro sistemine uygun inşa edilecek 3
hattan 2'si banliyö, diğeri de yük ve yolcu trenlerine hizmet verecek. Banliyö
hatlarındaki iyileştirmeye yaz aylarında başlanacak. Hatlar, 2 yıl kapalı
kalacak. Bu güzergâhı kullanan İstanbullular alternatif ulaşım sistemleriyle
taşınacak.
Başkentray projesi de şehir içinin doğu-batı yönündeki 37
kilometrelik kesimini kapsıyor. Başkentray, 12 kilometrelik
Ankara-Kayaş hattında 12 istasyon, 25 kilometrelik
Ankara-Sincan hattında 14 istasyonla hizmet verecek. Başlangıç
için yılda 110 milyon yolcu taşıması hedeflenen projeyle, seyahat süresi 55
dakika olacak. Banliyö tren hatlarını metro standardına ulaştırmak için
hazırlıklar başladı. TCDD, Ankara'da Sincan-Kayaş hattında geçen aylarda deneme
amaçlı olarak klimalı, kameralı hatta klasik müzik yayını olan 8 banliyö trenini
hizmete koydu. Güney Kore'de imal edilen banliyö trenlerinin geriye kalan yüzde
25'i ise Sakarya'da üretilecek. Yeni tren setlerinde uçaklardaki gibi
karakutuların yanı sıra elektronik güvenlik sistemleri ve engelli vatandaşlar
için hazırlanmış özel bölümler bulunuyor. Akıllı trenler, 170 koltuk, üç
tekerlekli sandalye bölümü ve 574 ayakta yolcu olmak üzere toplam 747 kişiyi
taşıyabiliyor. 37 kilometrelik Başkentray ihalesi için ay sonuna kadar ihaleye
çıkılması planlanıyor. Proje kapsamında tüm raylar, peronlar ve istasyonlar
yenilenecek. Bir yıl boyunca ise banliyö seferlerinin yapılmaması öngörülüyor.
Egeray ile yılda 200 milyon yolcu taşınacak
Merkezi yönetimle, yerel yönetimin işbirliğinde gerçekleştirilen ilk örnek
proje Egeray için TCDD ve İzmir Büyükşehir Belediyesi 2005'te protokol imzaladı.
Protokol kapsamında banliyö hattının işletmesini TCDD ve belediyenin ortaklaşa
kurduğu İzmir Banliyö Sistemi İşletmeciliği AŞ (İZBAN AŞ) yapacak. Egeray'da,
Aliağa'dan başlayarak Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Alsancak, Şirinyer, Gaziemir,
Adnan Menderes ve Cumaovası'na kadar toplam 32 istasyon bulunuyor. 79
kilometrelik demiryolu hattında günde 550 bin, yılda 200 milyon yolcu taşınması
hedefleniyor. 2010 yılı içerisinde devreye girmesi planlanan Egeray'la seyahat
süresi önemli oranda kısalacak.