Tarihî Banliyö Trenleri Metro Konforuna Kavuşuyor



İstanbul, Ankara ve İzmir'de sık kullanılan ulaşım araçlarından olan banliyö trenleri yakında yeni yüzleriyle, yolculara 'merhaba' diyecek. Trenlerin yanı sıra kullanılan hatlar da baştan aşağı yenilenecek. İstanbul'da 'Marmaray', İzmir'de 'Egeray', Ankara'da da 'Başkentray' ismi ile yeni yüzüne kavuşacak banliyö hatlarındaki çalışmalar tamamlanana kadar, bu güzergâhları kullanan yolcular servis araçları ve belediye otobüsleri ile taşınacak.

Avrupa ile Asya'yı birleştirecek Marmaray Projesi, İstanbul'un toplu taşımada omurgasını oluşturacak. Gebze-Halkalı arasındaki 64 kilometrelik hatta saatte tek yönde 75 bin yolcu taşınacak. Marmaray'ın ikinci etabı olan 'Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileştirilmesi için sözleşme imzalandı. 867 milyon Euro maliyetli çalışmayla banliyö hatları yenilenerek metro konforuna kavuşturulacak. Modern metro sistemine uygun inşa edilecek 3 hattan 2'si banliyö, diğeri de yük ve yolcu trenlerine hizmet verecek. Banliyö hatlarındaki iyileştirmeye yaz aylarında başlanacak. Hatlar, 2 yıl kapalı kalacak. Bu güzergâhı kullanan İstanbullular alternatif ulaşım sistemleriyle taşınacak.

Başkentray projesi de şehir içinin doğu-batı yönündeki 37 kilometrelik kesimini kapsıyor. Başkentray, 12 kilometrelik Ankara-Kayaş hattında 12 istasyon, 25 kilometrelik Ankara-Sincan hattında 14 istasyonla hizmet verecek. Başlangıç için yılda 110 milyon yolcu taşıması hedeflenen projeyle, seyahat süresi 55 dakika olacak. Banliyö tren hatlarını metro standardına ulaştırmak için hazırlıklar başladı. TCDD, Ankara'da Sincan-Kayaş hattında geçen aylarda deneme amaçlı olarak klimalı, kameralı hatta klasik müzik yayını olan 8 banliyö trenini hizmete koydu. Güney Kore'de imal edilen banliyö trenlerinin geriye kalan yüzde 25'i ise Sakarya'da üretilecek. Yeni tren setlerinde uçaklardaki gibi karakutuların yanı sıra elektronik güvenlik sistemleri ve engelli vatandaşlar için hazırlanmış özel bölümler bulunuyor. Akıllı trenler, 170 koltuk, üç tekerlekli sandalye bölümü ve 574 ayakta yolcu olmak üzere toplam 747 kişiyi taşıyabiliyor. 37 kilometrelik Başkentray ihalesi için ay sonuna kadar ihaleye çıkılması planlanıyor. Proje kapsamında tüm raylar, peronlar ve istasyonlar yenilenecek. Bir yıl boyunca ise banliyö seferlerinin yapılmaması öngörülüyor.

Egeray ile yılda 200 milyon yolcu taşınacak

Merkezi yönetimle, yerel yönetimin işbirliğinde gerçekleştirilen ilk örnek proje Egeray için TCDD ve İzmir Büyükşehir Belediyesi 2005'te protokol imzaladı. Protokol kapsamında banliyö hattının işletmesini TCDD ve belediyenin ortaklaşa kurduğu İzmir Banliyö Sistemi İşletmeciliği AŞ (İZBAN AŞ) yapacak. Egeray'da, Aliağa'dan başlayarak Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Alsancak, Şirinyer, Gaziemir, Adnan Menderes ve Cumaovası'na kadar toplam 32 istasyon bulunuyor. 79 kilometrelik demiryolu hattında günde 550 bin, yılda 200 milyon yolcu taşınması hedefleniyor. 2010 yılı içerisinde devreye girmesi planlanan Egeray'la seyahat süresi önemli oranda kısalacak.