Tekirdağ Rakısı Altın Serisi Ambalajına Tasarım Ödülü



Tekirdağ Rakısı ve Tekirdağ Rakısı Altın Serisi’nin yenilenen şisesi, 21’inci Türk Standartları Enstitüsü (TSE) Altın Ambalaj Ödülü’nü kazandı. Tasarım Üssü’nden Endüstriyel tasarımcı Gamze Güven tarafından yapılan tasarımın şişe üzeri grafikleri ise, yine Tasarım Üssü ekibinden İpek Torun’a ait.

Öte yandan, Gamze Güven ve Tasarım Üssü ekibi tarafından tasarlanan ve Tasarım Üssü’ne içecek kategorisinde 18. TSE Altın Ambalaj ödülünü getirmiş olan Yeni Rakı şişesi, Fransa'dan da geçtiğimiz günlerde tasarım ödülü ile döndü. Fransa’nın endüstriyel tasarım örgütü APCI (Agence Pour la Promotion de la Creation Industrielle) tarafından verilen “Observeur Awards 2009” tasarım ödüllerinden birini kazanan Yeni Rakı, bu ödülle ambalaj ve reklamlarında ürünün tasarımının kalitesini ifade eden “Design Observeur Label” (Observeur tasarım etiketini) taşıma hakkına sahip oldu. “Design Observeur Label” Fransa'da pazarlanan, tasarlanan veya satılan ürünlerin başvuranlar arasında nitelikli bulunanlarına veriliyor.

Ulusal ve uluslararası çeşitli ödüllerin ve endüstriyel tasarım alanında profesyonel hizmet verdiği yurt içi ve yurt dışındaki müşterileri adına yaptığı işlerde, 70 kadar tasarım tescili ürünün de sahibi olan Gamze Güven, ödül kazanan Tekirdağ Rakısı Altın Seri şişesi tasarım çalışmalarını şöyle anlatıyor:

“Hedeflenen tüketicinin özdeşleşebileceği, “benim içkim” diyebileceği bir karakter yaratabilmek için bir yılı aşkın bir süreçte bir çok araştırma, analiz ve tasarım yaptık. Mey içki tarafından düzenlenen, rakı kültürü ve kendi tasarımlarımız ile ilgili yirmi adet kalitatif “focus group” toplantısına da bizzat katıldık ve yüzden fazla tüketici değerlendirmesi dinledik.

Tekirdağ Rakısı Altın Serisi, sofra adabını ve ritüelini bilen, soylu bir kişiyi çağrıştırıyordu. Şişe tasarımında bir yandan markanın efsaneleşmiş, köklü, kendinden emin, ayrıcalıklı, saygın, güvenilir, güçlü kişiliği yansıtırken, diğer yandan da yeniliklere açık, dinamik, karizmatik, kültürlü genç bir ruh oluşturmaya çalıştık. Amacımız, gerek şişe tasarımı, gerekse şişeye uyumlu logo ve etiket tasarımı ile, “bütüncül tasarım” anlayışında, ileride kült bir ürün olabilecek, kökü bu coğrafyadan asil bir “modern klasik” yaratmaktı.

“Tekirdağ Rakısı şişesinin tasarımında etiketin iki yanında yer alan eliptik şeffaf içbükey girintiler markaya seçkin ve zarif bir kişilik kazandırırken, kullanıcıya kolay kavrama imkanını sağladı. Bu ergonomik tutuş sayesinde şişenin elden kaymasının engellendiğini ve yarattığı haptik algının da kullanıcının sahiplenme hissini güçlendirdiğini düşünüyoruz. Seri üretimde eliptik içbükey el tutma oyukları maskelenerek pencereli sablaj (kumlama ) uygulaması yapıldı. Bu kısmi sablaj sayesinde meşe fıçıların kazandırdığı sarı renk rakının içbükey şeffaf pencerelerden görülmesi ve kullanıcıda içkinin rengiyle ilgili soru işareti oluşmaması amaçlandı.

“Batılı modernist bir ürün tasarımı dili ve doğunun kıvrak ve dinamik çizgilerini taşıyan grafik tasarım ile “zıtların birliğine” ulaşmaya çalıştık. Bu sablaj şişe, üzerindeki altın logo ve dekorla ekstra kaliteli ürün algısını yaratarak, Tekirdağ Rakısının hem yumuşak içimli ve lezzetli bir özel rakı olduğunu, hem de özel günlerin hediyesi olma niteliğini güçlü bir şekilde ifade etmeye çalıştık.

“Tekirdağ Rakısının şişe tasarımıyla, daha önce de bize TSE Altın Ambalaj ödülünü kazandıran Yeni Rakı şişesi tasarımımızda olduğu gibi, kısa zamanda eskimeyecek, ‘zamansız’ olarak nitelendirilebilecek ve marka kişiliklerini en iyi şekilde yansıtacak, güçlü bir tasarım elde etmeyi amaçladık. Mey içki pazara girdiğinden beri içki kategorisinde yaptığımız bu yoğun ve zevkli çalışmaların sonucunda her iki prestijli rakı markasına hem ülkemizde hem de yurtdışından artarda tasarım ödülleri kazandırmanın kıvancını yaşıyoruz.”