Tüketici 'Güveni' Arttı



Global performans yönetimi şirketi Nielsen'in Global Tüketici Güveni ve Harcama Niyeti Araştırması, 11-29 Mayıs tarihleri arasında Asya-Pasifik, Avrupa, Latin Amerika, Ortadoğu/Afrika ve Kuzey Amerika'da bulunan 60 ülkeden 30 binin üzerinde online tüketicinin katılımıyla gerçekleştirildi.

Nielsen'in Tüketici Güven Endeksi Raporu'na göre, Türkiye'de tüketici güveni bu yılın 2. çeyreğinde 1 endeks puanı artarak 86'dan 87'ye yükseldi. İş konusundaki olumlu tutum yüzde 32'den yüzde 30'a geriledi, kişisel mali durum yüzde 45'ten yüzde 50'ye yükseldi, harcama niyeti ise yüzde 45 ile sabit kaldı.

Türk katılımcıların en önemli endişesi, 2015'in ilk çeyreğinde ekonomi iken bunu terörizm takip etmekteydi. Ekonomi, 2. çeyrekte başlıca endişe olmaya devam etmekle birlikte yüzde 23'ten yüzde 17'ye geriledi. 'Siyasi istikrar' endişesi de 7 Haziran'daki genel seçimler nedeniyle yüzde 6'dan yüzde 11'e yükselerek en büyük 2. endişe haline geldi.

Ekonomiye yönelik endişenin düşmesiyle birlikte Türkiye'nin bir duraksama döneminde olduğuna inanan katılımcıların oranı 2015'in 2. çeyreğinde yüzde 79'dan yüzde 74'e geriledi.

Türkiye'deki erkek katılımcılar, kadın katılımcılara göre daha yüksek güven oranı sergiledi. Türk erkekleri arasında güven bir önceki çeyreğe göre 1 endeks puanlık düşüşle 93'ten 92'ye gerilerken, Türk kadınları arasında güven 3 endeks puanlık artışla 79'dan 82'ye yükseldi.

"Avrupa'nın her yerinde güven arttı"

Eurozone'daki ekonomik belirsizliğe rağmen, 32 pazardan 21'inin senenin başına göre daha iyimser olmasıyla, tüketici güveni 2. çeyrekte Avrupa bölgesinin her yerinde arttı. Bölgenin en büyük ekonomisi olan Almanya'da güven 3 endeks puanı düştü ve 97 olarak kaydedildi. Birleşik Krallık'ta güven 2 puan yükselerek 99'a çıktı ve bu artış peş peşe yükseliş kaydedilen 6. çeyrek oldu.

Bölgesel olarak güven, ilk çeyrekten bu yana 7 endeks puanı yükselişle, en çok Ukrayna'da artış göstermiş oldu. Bu gelişme, ülkeyi kötümserlik/iyimserlik denge noktası olan 100'ün oldukça altında bıraktı.

Açıklamada görüşlerine yer verilen Nielsen Birleşik Krallık ve İrlanda Pazar Lideri Steve Smith, şunları kaydetti:

Birleşik Krallık'ta senelerdir ilk kez ücret enflasyonunun fiyat enflasyonunu geride bırakmaya başlaması, enflasyon ve mortgage oranlarının tarihsel olarak en düşük seviyelerde seyretmesi ve işsizliğin istikrarlı biçimde düşmesi bir arada çok daha olumlu bir tüketici görünümü ortaya koymakta" ifadesini kullandı.

Yunanistan'daki tüketici güveni ise, bu araştırmada yer alan 60 ülke arasındaki en yüksek 3 aylık azalmayla 12 endeks puanı düştü ve  53'e geriledi. İrlanda ve İtalya'da da güven, 4 puanlık düşüşle sırasıyla 88 ve 53 oldu.