Balnak Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi
Aygüler, Türkiye için lojistiğin çok önemli bir sektör
olduğunu belirterek, ''Türkiye'nin 2023'e kadar 500 milyar dolar ihracat hedefi
var. Bu hedef lojistiğin önemini daha da artırıyor. Türkiye'yi lojistik
üs yapabiliriz''dedi.
Balnak Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Aygüler, nakliyenin ''bir noktadan bir
noktaya kamyonu getir, al götür'' anlayışından çok farklı bir boyuta geldiğini,
son 20-30 yılda Türkiye'nin lojistik sektöründe globalleşen dünyada yerini
aldığını, Gümrük Birliği'nin de bunda önemli rol oynadığını söyledi.
Bu süreçte Türk şirketlerinin de değişim içinde olduğunu, inşaat
şirketlerinin dünyanın her yerinden proje aldıklarını, tekstil ve otomotiv başta
olmak üzere Türk sanayinin geliştiğini, ihracatın arttığını ve bugün Ortadoğu,
Orta Asya ve Rusya'da Türk ürünlerinin bulunduğunu, komşularla ciddi bir ticaret
hacmine ulaşıldığını anlatan Aygüler, ticaretin gelişmesine lojistik sektörünün
de ayak uydurduğunu kaydetti.
Aygüler, sektöre birçok konuda önder olan Balnak'ın ilk özel antrepolardan
birini açtığını, komple hizmet kapsamında şirketlere nakliye, lojistik,
gümrükleme, sigorta gibi hizmetleri Balnak markası altında sunan çok az sayıda
şirketten biri olduklarını söyledi.
Şirketin kara, hava ve deniz taşımacılığı yaptığını, filolarındaki 100'e
yakın TIR'ın yanı sıra malların yüzde 70'ini başka araçlarla taşıdıklarını ifade
eden Aygüler, 250 bin metrekarelik bir depo alanını yönettiklerini, modern
depolarda etiketleme, paketleme, kullanım kılavuzu koyma gibi hizmetler
verdiklerini, ayrıca IT ayağını da geliştirmek için çalışmalar yaptıklarını
söyledi.
''Bölgesel güç olmayı hedefliyoruz''
Balnak'ın sektörde hacim ve ciro olarak en büyük şirketlerden biri olduğunu
belirten Aygüler, şu bilgileri verdi:
''Hedef olarak da ülkenin büyümesine paralel bir büyüme ve bölgesel bir güç
olmayı hedefliyoruz. Amerika ve Japonya'da gidip şirket kurmak gibi bir
hedefimiz yok. Bizim baştan beri kendimize koyduğumuz hedef Türkiye ve
çevresindeki bölge. Balkanlar, Rusya, Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da bu amaçla
yapılanıyoruz. Libya'da temsilciliğimiz vardı ama olaylar nedeniyle kapatmak
durumunda kaldık. Erbil'de bir temsilciliğimiz var. Rusya ve Ukrayna'ya yönelik
bir yapılanma hedefliyoruz. Mısır'da önemli iş yapıyorduk bir süre etkiledi, ama
toparladı. Libya dışında şu anda aksayan bir şey yok. Sadece bizim sektör için
değil, Türkiye için, ihracatçılar için, inşaat şirketleri için oralarda çok
ciddi potansiyel var. Şu anda korkulduğu gibi olmadı Libya dışında. Kuzey Irak
çok canlı''.
''Sektör işsizliğe çare olacak bir sektör''
Balnak Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Aygüler, Türkiye'nin lojistik açısından
da konumunun çok iyi olmasına karşın gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında hala
lojistik sektöründe çok gerilerde olduklarını söyledi.
Sektörün ülkeye çok daha fazla döviz kazandırabileceğini, stratejik önemini
çok daha fazla artırabileceğini dile getiren Aygüler, şunları kaydetti:
''Türkiye'nin 3 tarafı deniz, Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar, Orta Asya ve Rusya
gibi çok büyük pazarlara birkaç saatlik uçuş mesafesinde. Bulunduğumuz bölgede
muazzam gelişen bir pazar var. Avrupa önemli bir pazar ama çok gelişmiş. Şu anda
da kriz nedeniyle durgunluk var. Diğer pazar büyüyor. Rusya inanılmaz büyüyüp,
gelişiyor. Azerbaycan'da petrol var, inanılmaz zenginleşiyor. Irak başlı başına
hadise olacak. Kuzey Irak çok canlı. İnşaat, yapı malzemesi, gıda, inanılmaz mal
gidiyor. Bir de Bağdat ve Basra bölgesi imar edilmeye başladığı zaman Türkiye
için müthiş önemli olacak. Suriye ve diğer ülkeler öyle... Mısır'da ciddi bir
Türk yatırımı var. Türkler orada 500'e yakın fabrika kurdular. Tüm bu
gelişmeleri iyi değerlendirmeliyiz. Ayrıca Türkiye'nin 2023'e kadar 500 milyar
dolarlık ihracat hedefi var. Bu hedef lojistiğin önemini daha da artırıyor.
Türkiye'yi lojistik üs yapabiliriz.''
''Türkiye'yi Lojistik Üs Yapacağız' Planı ve Koordinasyonu
Yapılmalı''
Aygüler, ''Çevre ülkelerin mal ihtiyacını Türkiye üzerinden aktararak
karşılayabiliriz. Dünya devi şirketleri Türkiye'ye gelip burada üs kurmaya
teşvik edebiliriz. Ama bir türlü yapmıyoruz. Burada da en büyük engelimiz
hedefimizin olmaması. Hedefimiz sadece sözde var. Ankara'da böyle bir
koordinasyon, çalışma maalesef yok. Gümrük mevzuatımız bunun başlıca engeli.
Yabancıların gözünü korkutan bir süreç gümrük. Mevzuatın değişmesi kolay. Bir
kararname, yönetmelik o kadar... Mevzuattan ziyade kafanın değişmesi gerekiyor''
diye konuştu.
Dubai'nin bir çöl olmasına karşın lojistik hizmet ve turizm sattığını ve
bütün Orta Asya'nın buradan beslendiğini belirten Aygüler, bu konuda Türk
şirketlerinin Türkiye'nin ilerisinde olduğunu söyledi.
Lütfi Aygüler, Türkiye'de aksayan konunun koordinasyon eksikliği olduğunu
vurgulayarak, şunları ifade etti:
''Birisinin bu işe kafa koyup 'Türkiye'yi lojistik üst yapacağız' planı
yapması ve koordinasyonu sağlaması lazım. Dış Ticaret, İçişleri, Gümrük,
Denizcilik Müsteşarlığı, Ulaştırma Bakanlığı, özel sektör bir araya gelip
koordinasyon yapmalı. Kime sorsanız 'Türkiye lojistik üs olmalı' diyor ama bir
mercinin bunu koordine etmesi lazım. Lojistik Bakanlığı olsa onun denetiminde
bunun koordinasyonu sağlansa,'Türkiye'yi lojistik üs yapacağız' dese, o zaman
yürür. Bu devletin yapacağı bir şey. Özel sektörün yapacağı bir şey değil. Bu
hizmeti verecek altyapı ve insan kaynağı var. Havalimanlarımız, limanlarımız,
karayolu ağı var. Demiryolu ağının gelişmesi lazım. Zor bir şey
değil.''