Türkiye Yatırım Ajansı, 181 Ülke Arasından 15’inci Oldu
Dünya Bankası kuruluşlarından
IFC (Uluslararası Finans Kuruluşu) tarafından hazırlanan
’Global Investment Promotion Benchmarking 2009’ (Küresel Yatırım Destek
Değerlendirmesi 2009) raporunda Türkiye ilk kez değerlendirmeye alındı.
Ulusal yatırım ajanslarının yabancı yatırımcıları çekme konusundaki başarısının
değerlendirildiği raporun 2009 yılı sıralamasında Türkiye,
dünya genelinde 181 ülke arasında 15’incioldu.
IFC sıralamasında dünyanın en iyi 20 ajansı arasına giren Türkiye, aynı
zamanda Avrupa’da ise 11’inci sırada yer aldı. Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım
Ajansı Başkanı Alpaslan Korkmaz, 2.5 yıllık bir ajans olarak
birçok ülkeyi geride bıraktıklarını belirterek, "Global Investment Promotion
Benchmarking 2009 sıralamasında aldığımız puanlarla dünyada 15’inci, Avrupa’da
ise 11’inci olduk. Değerlendirme kriterleri arasında yer alan ’gelen taleplerin
yönetilmesi’ konusunda da dünya beşincisi ve Avrupa ikincisi olduk" diye
konuştu.
İki projeyle test edildi
IFC tarafından yürütülen çalışma kapsamında ulusal yatırım ajanslarının
potansiyel yatırımcıları nasıl teşvik ettikleri ve ihtiyaç duyulan bilgileri ne
derece sağladıklarının tespiti için iki test projesi hazırlandı. Buna göre,
yatırım ajanlarının bir yazılım şirketi ile içecek üretimi yapmak isteyen bir
başka şirkete karşı sundukları hizmet değerlendirildi. Bu iki sanal proje için
yatarım kararı verilmesini 181 ülkeden sadece 10 ülke sağlayabildi.
IFC raporunda, Avusturya’nın birinci olduğu sıralamada, Türkiye, Brezilya,
Kolombiya, Litvanya gibi ülkelerin mobil yatırımlar konusunda öne çıktıkları
belirtildi. Türkiye, 5 yıldan az bir geçmişe sahip olan ulusal yatırım ajansıyla
sıralamada ilk 25 ülke arasına girmesinin önemli bir başarı olduğu
vurgulandı.
Dünyanın en iyi 20 ulusal yatırım destek ajansı
1. Avusturya 2. İsveç 3. Almanya 4. Kanada 5. İngiltere 6.
Fransa 7. Letonya 8. İrlanda 9. İspanya 10. Kosta Rika 11.
Nikaragua 12. Litvanya 13. Avustralya 14. Macaristan 15.
Türkiye 16. Kolombiya 17. Yeni Zellanda 18. Brezilya 19.
Finlandiya 20. Çek Cumhuriyeti
Neden yatırım ajansı önemli
ABD’de yapılan bir araştırma ulusal yatırım ajanslarının önemini şöyle ortaya
koyuyor:
Şirketlerin yüzde 65’i yatırımın yapılacağı yer tespiti konusunda karar
verirken yatırım ajanslarıyla çalışmayı tercih ediyor. Yöneticilerin yüzde
64’ü yatarım için yer ararken ajansların internetteki web sitelerinden
yararlanıyor. Şirketlerin sadece yüzde 8’i yatırım yerini seçerken ajanslarla
temasa geçmiyor. Yöneticilerin yüzde 56’sı ajansların internet sitelerinin en
önemli pazarlama aracı olduğunu düşünüyor.