Üç Yıl İçin Sanat Üretecek



Saint-Martin Kanalı'nın kenarında yer alan ve endüstriyel bir bina olan Point P, sanatın hizmetine sunulan alternatif mekâna dönüşüyor. Bazı sanatçıların şimdiden yerleştiği bina yakında açılacak.

Sanat ve mekân bir bütünün birbirinden ayrılamaz iki parçası. Mekân kavramı ve onun sanatın ifadesi bağlamında yaratıcı kişi ile kurduğu ilişki hemen hemen tüm sanat dallarının vazgeçilmez sorunsalı. Öte yandan aynı kavram, sanatçının aktif olarak yaratıcı çalışmasını gerçekleştirdiği, ardından da onu izleyici ile buluşturduğu yer anlamında bir de işin fizik boyutunu kapsamakta...
Paris Belediyesi'nin ve Usines Ephemeres (Geçici Fabrikalar) Derneği'nin ortak inisiyatifi ile bu fizik mekânlara ilginç bir konseptle bir yenisi daha ekleniyor. Paris'teki Saint-Martin Kanalı'nın kenarında yer alan endüstriyel bir bina olan Point P, yapı malzemeleri satan şirketin burayı boşaltmasıyla birlikte sanatın hizmetine sunulan alternatif bir mekâna dönüşme yolunda. Usines Ephemeres ekibinin ve bazı sanatçıların şimdiden içine yerleştiği, yapılacak iç ve dış mekân düzenlemelerinin ardından yakında resmi açılışı gerçekleşecek olan Point P, yeni adıyla Point Ephemere (Geçici Nokta), tüm hızıyla Paris'in sanat güncesinde yerini almaya hazırlanıyor.


Mekândan faydalanmak

Terk edilen fabrika, hastane, garaj, kışla vb. gibi binaları geçici bir süre için alternatif sanat mekânları haline dönüştürmek ve böylece bina atıl kaldığı sürece hem mekândan faydalanmak hem de bu atıllığın getirdiği yıpranmayı önleyerek mekâna faydalı olmak çok yeni bir konsept sayılmaz gerçi. Ancak bunun yasal bir çerçevesinin olması, işgal niteliğinde değil de, belediye-dernek ortak çabasıyla hem belli bir süreliğine, hem de önceden sınırları belirlenen koşullar dahilinde kullanılması, yönetim ve sivil toplum işbirliğine çok iyi bir örnek oluşturuyor.
Usines Ephemeres Derneği 15 yıla varan tecrübesiyle, geçici olarak terk edilen binaların yeniden değerlendirilmesi konusunda tam bir uzman. "Ana hedef sanatçılar için çalışma alanı yaratmak, eğer mekân izin verirse de ortaya çıkanı izleyici ile paylaşmak" diyor, derneğin yöneticilerinden Frederique Magal. İşe ilk olarak Paris'in 18. bölgesindeki terk edilen bir hastane binasını sanat merkezine dönüştürmekle başlamışlar. Daha önce hastaların kabul edildiği odalar, bir anda sanatçı atölyelerine, müzik stüdyolarına dönüşüvermiş. Yedi yıl boyunca her kıtadan, her alandan sanatçılara kucak açan Geçici Hastane, bu süre zarfında bulunduğu mahallenin çehresini değiştirmiş.

Usines Ephemeres'in kültürel yaşamın içine kattığı bir başka mekân ise Paris'in dışında yer alıyor. 14 hektarlık koca bir alana yayılan, Fransa'nın en geniş çağdaş sanat uygulama merkezi unvanını da taşıyan Geçici Kışla, kapılarını dört yıllık yoğun yaratıcılık süresinin ardından kısa bir süre önce, 31 Aralık 2003'te kapattı. Bu sefer de eski askeri binadaki cephane depoları müzik stüdyolarına, hangarlar dans ve tiyatro için prova salonlarına, asker yurdu mültimedya merkezine dönüşmüştü.


Parisliler de keşfedecek

Geçici Nokta projesini uzun bir aradan sonra "Paris'e geri dönüş" olarak tanımlıyor Frederique Magal, ve bu mekânda da daha önceki çizgilerini koruyacaklarını belirtiyor: "Atölyeler, stüdyolar, konser ve sergi salonları bir yandan sanatçıların, öte yandan sanatseverlerin hizmetine girecek". Üstelik de Parislilere kanal boyunu yeniden keşfetme fırsatı yaratarak! Bu arada oyunun kuralını unutmamak gerek: Geçici Nokta sadece 2007 yılına kadar güncel sanatın önemli adreslerinden biri olacak.