''Üçyol-Üçkuyular Metrosu'nun İzmirspor ve Hatay İstasyonlarında Deneme Seferleri Başlayacak''
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu,
Üçyol-Üçkuyular metrosunun Büyük Kanal ve Aliağa-Menderes projelerinden
sonra İzmir'in 3. büyük projesi olduğunu, İzmirspor ve
Hatay istasyonlarının iki ay içerisinde deneme seferlerine başlanacağını ve
hizmete alınacağını söyledi.
Aziz Kocaoğlu, metro inşaatını basın mensuplarıyla gezdi. Kocaoğlu ve
gazeteciler, Üçyol istasyonundan rayların döneme işlemleri tamamlanan İzmirspor
istasyonuna kadar yürüdü. Burada gazetecilere açıklama yapan Kocaoğlu, İzmirspor
ve Hatay istasyonunda inşaatın tamamlandığını, ince işlerin devam ettiğini ve
iki istasyonun birlikte hizmete alınacağını kaydetti.
Üçyol-Üçkuyular ve Bornova metro hatlarına, çekerlerle birlikte 500
milyon lira harcandığını belirten Kocaoğlu, Büyük Kanal Projesi kadar bir
harcama yapıldığını kaydetti. Ulaşıma ve raylı sistem projelerine büyük
harcamalar yapıldığını vurgulayan Kocaoğlu, ''1600-1800 otobüsle sabahleyin
çıkıp yolcu taşımak, vatandaşı işine, okuluna götürmek artık 4 milyonluk
kentlerde hiçbir zaman sağlıklı bir ulaşım olanağı vermiyor. Onun için biz de
geldiğimiz günden bu tarafa ulaşıma çok büyük bütçe ayırıyoruz, raylı sisteme
çok büyük bir bütçe ayırıyoruz'' dedi.
Üçyol Üçkuyular metro hattındaki sıkıntılar nedeniyle, ''6 senedir bir
metroyu, 5,5 kilometreyi bitiremedi'' söyleminin üzerilerine yapıştığını hattın
tamamlanmasıyla bu söylemden de kurtulacaklarını belirten Kocaoğlu, şunları
söyledi:
''Şu anda üzerimizde böyle bir söylem var. Bunu da bitirdiğimiz zaman
aşacağız. İki istasyonu birlikte hizmete alacağız. Hatay'daki istasyonun üst
yollarını açtık. Önümüzdeki iki aydan daha az bir zamanda Göztepe istasyonunun
üstünü trafiğe açacağız. Oraya da ulaşmamız için hiçbir sıkıntımız kalmayacak.
Bizim büyük problemimiz Poligon İstasyonu ve Fahrettin Altay, Üçkuyular
istasyonundaki zemin çökmesi ve makine dayandıramamamız. Zeminin çok sert
olması, makinelerin sürekli arıza yapması. Şimdi yeni bir teknolojiyle yeni bir
makine başı bulduk. Birkaç gün içinde bu makine geliyor.
Fahrettin Altay'daki çalışmalarda hemen hemen bir aylık işimiz kaldı.
Fahrettin Altay'da çalıştığımız zemin de çok kötü değil. Ama Poligon'da çok
problemli bir zeminle uğraşıyoruz. Nasıl Aliağa-Menderes'in ilk temelini
attığımız Karşıyaka tüneli bittiği zaman Aliağa-Menderes bitti, bizim de burada
kritik noktamız Poligon İstasyonu'dur. Biz Fahrettin Altay İstasyonu'nun ince
işlerini, raylarını döşeyeceğimizi umuyoruz. Ama açılış Poligon İstasyonu'nun
bittiği zamandır. Onun içinde yoğun çaba harcıyoruz. Bizim hedefimiz yıl sonuna
kadar bu hattı açmaktır. En azından deneme seferlerine başlamaktır. Şu an da
programda bir anormallik görülmüyor. Umuyorum bir aksilik çıkmaz. Yıl başında bu
problemden kurtuluruz. İzmir'in 3. büyük projesi Üçyol-Üçkuyular metro
hattıdır.''
Kocaoğlu, Aliağa-Menderes hattında seferlerin yılbaşında başladığını, ortaya
çıkan sorunların ''çocukluk hastalığı'' olarak değerlendirilmesi gerektiğini,
kısa sürede öngörülemeyen bu sorunların da aşılacağını ifade etti. Bu hat için
10 tane geçici çeker alınacağını belirten Kocaoğlu, hattı işleten İZBAN Yönetim
Kurulu'nun alınacak 33 çekere ilave olarak 40 çeker daha alma kararı verdiğini,
yakında ihaleye çıkılacağını, ilave çekerlerin Torbalı hattında da
kullanılabileceğini vurguladı. Kocaoğlu, Aliağa-Menderes hattında sefer
sıklığının 3-4 dakikaya kadar düşürüleceğini ve günlük 500-600 bin yolcuya
ulaşılacağını belirtti.
Yeni körfez vapurları almak için Devlet Planlama Teşkilatı ve Hazine'den her
türlü izinlerin alındığını, dış kredi görüşmelerinin de devam ettiğini belirten
Başkan Kocaoğlu, ''Kredi şartnamemiz hazır. Avrupa Yatırım Bankası, Alman
Yatırım Bankası Kalkınma Ajansı ile üç tane belli başlı kurumla görüşmelerimiz
sürüyor. Mali yapımızı incelediler. Bunu alır almaz da vapur ihalesine
çıkacağız. Böylece Körfezi daha etkili, daha süratli ve daha uzun vadede
kullanabilecek hale geleceğiz. Seçimden sonra bir formül bulamazsak yurt içi
kaynaklardan bu işi yapmaya gideceğiz. O da bize inanılmaz faiz yükü getiriyor.
Yabancı kaynağı bunun için istiyoruz. Ama mutlaka projemiz devam edecek''
dedi.
''Tramvay otobüse oranla daha tasarruflu''
Tramvay konusunu da önemsediklerini belirten Kocaoğlu, gerekli izinler
alındıktan sonra 33 kilometrelik tramvay hattında da çalışmalara başlanacağını,
tramvay hattının İzmir'in dördüncü büyük projesi olacağını, günde 800-850 bin
yolcu taşımayı hedeflediklerini söyledi. Tramvayın otobüse oranla üçte ikilik
yakıt tasarrufu olacağını bildiren Kocaoğlu, diğer kalemlerde de tasarruf
olacağını kaydetti.
Yeni metro hatlarının hükümet tarafından yapılabileceğini, bunun için bir
yazı yazdıklarını belirten Aziz Kocaoğlu, bu tekliflerinin incelendiğini
söyledi. Hükümetin olumsuz cevap vermesi durumunda belediye olarak yeni metro
hatlarının da yapımını üstleneceklerini dile getiren Kocaoğlu, şunları
söyledi:
''Hükümet İzmir'e destek vermek istiyorsa bizim Halkapınar'dan Otogar'a,
Üçyol'dan Tınaztepe Buca aksına, yine Üçkuyular'dan Narlıdere İstihkam Okulu'nun
ilerisine kadar olan bölüm var. Bunları bize hükümet bütçesinden yapabilirsiniz.
Ankara'nın koşullarında, Ankara'ya nasıl yapıyorsanız, nasıl protokol
çerçevesinde yapılıyorsa, bunu bize de yapabilirsiniz diye geçen yıl bir yazı
yazdık, talepte bulunduk. Sanıyorum inceliyorlar. Bu konuda da bir ilerleme
olursa hükümet bütçesinden metrolara destek çıkarsa, biz de İzmir halkı adına
şükranlarımızı sunarız, teşekkürlerimizi iletiriz. Ankara'nın da bütçesi devlet
bütçesi, İzmir'in bütçesi de devlet bütçesi. Hepsi aynı devlet, bütçesinden bize
de bir pay verilmesi, bu güne kadar almadığımız devlet yatırımları, kimsenin
gizleyemediği, saklayamadığı rakamlarla sabit''.