TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan ulaşım ve
trafik politikalarıyla ilgili rapor hazırladı. Rapora göre; Karayolu güvenlik
problemi derinleşiyor. Sorunların aşılmasında ise geçici çözümlere
gidiliyor.
Makina Mühendisleri Odası (MMO); trafik haftası nedeniyle
“Ulaşım ve Trafik Politikalarında Planlama Gerekliliği Oda
Raporu”nu hazırladı. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu
Başkanı Ali Ekber Çakar tarafından açıklanan raporda
sorunlar ve çözüm önerileri yer alıyor.
Raporda 1950’li yıllarda Marshall planı çerçevesinde
Türkiye’ye dayatılan ulaşım politikası uyarınca demiryolları atıl bırakılarak
karayolu merkezli ulaşım politikası benimsendiğe dikkat çekildi. Rapora göre,
yolcu taşımacılığının yüzde 90'ı, yük taşımacılığının ise yaklaşık yüzde 83'ü
karayoluyla yapılıyor.
Karayolu güvenlik sorunu git gide derinleşiyor. Trafik güvenliği programları
hala uygulanmıyor.Kent içi ulaşımda araç eksenli tünel geçişleri, alt-üst
geçitler gibi geçici çözümlere gidiliyor. Tüm bunlar ulaşım sorununun
ciddiyetinin hâlâ kavranmadığını gösteriyor.
Raporda kaynakları karayolları, uluslararası petrol ve otomotiv
tekellerine akıtan ulaşım politikalarının aşılmadığı müddetçe doğru bir ulaşım
sistemine geçiş mümkün olmayacağa dikkat çekiliyor.
Ölümlerde Avrupa’da Üst Sırada
Hazırlanan rapora göre 1000 kişiye düşen araç sayısı bakımından 192 araç ile
en alt sırada bulunan Türkiye, 100 bin araca düşen trafik kazası sonucu
ölümlerde 31 ölüm ile Avrupa’da en üst sırada yer alıyor. 100 bin nüfusa düşen
ölü sayısında ise Türkiye 7 ölüm ile AB ortalaması olan 8’e yaklaşıyor. Kaza
istatistiklerinde ısrarlı bir şekilde altyapı kusursuz gösterilmeye
çalışılırken, tutanakların hazırlanmasında, eğitilmiş teknik elemanlar hazır
bulunmadığından “araç ve yol kusurları” verilere doğru yansımıyor.