Ulaşım Politikalarında Planlama Yok



TMMOB Makina Mühendisleri Odası tarafından hazırlanan ulaşım ve trafik politikalarıyla ilgili rapor hazırladı. Rapora göre; Karayolu güvenlik problemi derinleşiyor. Sorunların aşılmasında ise geçici çözümlere gidiliyor.

Makina Mühendisleri Odası (MMO); trafik haftası nedeniyle “Ulaşım ve Trafik Politikalarında Planlama Gerekliliği Oda Raporu”nu hazırladı. TMMOB Makina Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber Çakar  tarafından açıklanan raporda sorunlar ve çözüm önerileri yer alıyor.

Raporda 1950’li yıllarda Marshall planı çerçevesinde Türkiye’ye dayatılan ulaşım politikası uyarınca demiryolları atıl bırakılarak karayolu merkezli ulaşım politikası benimsendiğe dikkat çekildi. Rapora göre, yolcu taşımacılığının yüzde 90'ı, yük taşımacılığının ise yaklaşık yüzde 83'ü karayoluyla yapılıyor.

Karayolu güvenlik sorunu git gide derinleşiyor. Trafik güvenliği programları hala uygulanmıyor.Kent içi ulaşımda araç eksenli tünel geçişleri, alt-üst geçitler gibi geçici çözümlere gidiliyor. Tüm bunlar ulaşım sorununun ciddiyetinin hâlâ kavranmadığını gösteriyor.

Raporda  kaynakları karayolları, uluslararası petrol ve otomotiv tekellerine akıtan ulaşım politikalarının aşılmadığı müddetçe doğru bir ulaşım sistemine geçiş mümkün olmayacağa dikkat çekiliyor.

Ölümlerde Avrupa’da Üst Sırada

Hazırlanan rapora göre 1000 kişiye düşen araç sayısı bakımından 192 araç ile en alt sırada bulunan Türkiye, 100 bin araca düşen trafik kazası sonucu ölümlerde 31 ölüm ile Avrupa’da en üst sırada yer alıyor. 100 bin nüfusa düşen ölü sayısında ise Türkiye 7 ölüm ile AB ortalaması olan 8’e yaklaşıyor. Kaza istatistiklerinde ısrarlı bir şekilde altyapı kusursuz gösterilmeye çalışılırken, tutanakların hazırlanmasında, eğitilmiş teknik elemanlar hazır bulunmadığından “araç ve yol kusurları” verilere doğru yansımıyor.