Ulaştırma Projelerinin Maliyeti 260 Milyar Lira



Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından son 13 yılda gerçekleştirilen 260 milyar liranın üzerindeki yatırımla, aralarında Marmaray, Ankara -İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) gibi büyük projeleri hayata geçirildi. İstanbul'a 3. havalimanı, 3. Köprü,  İstanbul-İzmir Otoyolu projelerinin yapımına başlanırken, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi, Kanal İstanbul ve Ankara-İstanbul arasını 1 saat 15 dakikaya düşürecek Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu Projelerinin ihaleleri için hazırlık çalışmalarına başlandı.

İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü) projelerinin bu yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor. Gelecek yıl ise Avrasya Tüneli tamamlanacak. Kanal İstanbul Projesine yönelik ise ilgili tarafların katılımıyla çalışmalara başlandı. Şartname yazım aşamasına geldi.

İstanbul'un trafiğini rahatlatmak amacıyla hazırlanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde de çalışmalar ihale aşamasına geldi. 2 karayolu ve 1 metro yolunun boğazın altından geçeceği projenin uzunluğu 6,5 kilometre olacak. Projeyle İstanbul'daki 9 raylı sistem birbiriyle irtibatlandırılacak. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Boğaziçi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü birbirine bir ring halinde bağlanacak. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün ihtiyacı olan karayolu geçişi ve Boğaziçi Köprüsü'nü tamamlayacak olan metro geçişi tek bir hat ile 3 katlı mega projeyle bir bütün haline gelecek.

Projenin tamamlanmasıyla Hasdal-Ümraniye-Çamlık arası seyahat süresi 14 dakikaya inecek. İncirli-Söğütlüçeşme arası 6 bin 500 metrelik tünelden 40 dakikada geçilecek. Önümüzdeki aylarda ihale işlemi tamamlanacak tünelin, 5 yıl içinde hazır hale gelmesi hedefleniyor.

İmtiyaz verilecek

Ankara-İstanbul arasını 1 saat 15 dakikaya düşürmesi amaçlanan Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu Projesinin Ankara Sincan'dan Köseköy'e kadar olan kesiminin, yap-işlet-devret modeliyle yaptırılması düşünülüyor. Söz konusu güzergaha bu yatırımı yapacak olan firmaya imtiyaz hakkı verilecek. Köseköy'den itibaren ise imtiyaz hakkı verilen firmaya hem 3. köprü hem 3. havaalanı hem de Halkalı'ya kadar uzanan demiryolu hattının kullanılması imkanı sağlanacak.

Dünyanın 4. büyük asma köprüsü

İstanbul-İzmir arasında karayolu ulaşımını 3,5 saate düşürecek projenin en önemli geçiş noktası olan İzmit Körfez Geçişi Asma Köprüsü hizmete girdiğinde, bu bölümdeki 1-1,5 saatlik ulaşım süresi 6 dakikaya inecek. Projenin en önemli geçiş noktası olan ve Dilovası ile Hersek arasına inşa edilen İzmit Körfez Geçisi Köprüsü tamamlandığında, 3 kilometre uzunluğuyla dünyanın en uzun ikinci asma köprüsü ve aynı zamanda bin 550 metrelik orta açıklığıyla da dünyanın 4. büyük asma köprüsü unvanına sahip olacak.

YİD modeliyle Otoyol Yatırım ve İşletme AŞ tarafından yürütülen, 401 kilometre uzunluğundaki otoyol projesinin ana yatırımcıları, Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi ve Göçay'dan oluşuyor.

3. havalimanında ilk etap 2018'de tamamlanacak

Tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak olan 3. havalimanı, 25 yıllık kira bedeli için en yüksek teklifi veren Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu tarafından, YİD modeliyle inşa ediliyor. 76 milyon metrekarelik alan üzerine kurulacak 3. havalimanının inşası 4 etapta tamamlanacak.

Havalimanı, 165 yolcu köprüsü, ulaşımın raylı sistemle yapıldığı 4 ayrı terminal binası, 3 teknik blok ve hava trafik kontrol kulesi, 8 kontrol kulesi, her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun müstakil 6 pist, 16 taksi yolu, 500 uçak park kapasiteli toplam 6,5 milyon metrekare büyüklüğünde apron, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminali, devlet konuk evi, yaklaşık 70 bin araç kapasiteli açık ve kapalı otopark, havacılık tıp merkezi, oteller, itfaiye ve garaj merkezi, ibadethaneler, kongre merkezi, güç santralleri, arıtma ve çöp bertaraf tesisleri gibi yardımcı tesislerden oluşacak. Yapım maliyetinin 10 milyar 247 milyon avro olması öngörülen havalimanında ik etabın, 2018 sonunda tamamlanması hedefleniyor.

2016'da ihaleye çıkarılacak

Bakanlıkça yapımı üstlenilen Gayrettepe-3. Havalimanı metro hattının etüd-proje yapımı için yapılan ihale 27 Temmuz'da sonuçlandı. Gayrettepe-3. Havalimanı hattı yaklaşık 33 kilometre uzunluğunda olacak. İki nokta arasında ulaşım 26 dakikada sağlanacak. Saatte 120 kilometre hıza ulaşan metro araçlarının kullanılacağı 3. Havalimanı-Gayrettepe metro hattı, tamamlandığında İstanbul’daki diğer metro hatlarıyla da entegre olacak. Etüd-proje yapımı işinin en fazla 1 yıl içinde bitirilmesi, 2016'da da söz konusu hattın yapım ihalesine çıkılması planlanıyor.

Reklam Goruntulenme Bolumu


Yeni metro hattı

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşem Bakanlığı İstanbul'da trafiği rahatlatmak amacıyla yürüttüğü projeler arasında yer alan Kaynarca-Sabiha Gökçen Metro Hattı yapım ihalesi gerçekleştirildi, işi alan Gülermak-YSE Ortaklığı ile sözleşme imzalanarak yer teslimi yapıldı. Söz konusu hat 7,4 kilometre uzunluğunda olacak ve 3 adet delme tünel, 1 adet aç-kapa olmak üzere 4 istasyondan oluşacak. Sözleşmeye göre metro hattı, Mart 2018'de tamamlanacak.

Çanakkale Boğazı'na köprü yapılacak

İstanbul üzerindeki yükü alıp, Çanakkale üzerinden Avrupa'ya taşıyacak Lapseki-Gelibolu arasında yapılması planlanan Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün ihalesine çıkılmak üzerinde çalışmalar sürüyor.

Çanakkale Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklık, toplam 3 bin 623 metre uzunluğuyla dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Demiryolu hattının da geçeceği projenin çalışmaları devam ediyor. Çanakkale Köprüsü üzerinden geçirilmesi planlanan demiryolu hattının taşımacılık maliyetlerini de düşürmesi bekleniyor. Söz konusu proje yap-işlet-devret modeli ile hayata geçirilecek.

1 milyar 245 milyon dolarlık finansman

Avrasya Tüneli Projesi'nde (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi), TBM (tünel açma makinesi) diye adlandırılan makineyle deniz altında delinen tüneldeki kazı işlemi 22 Ağustos'ta tamamlandı. İstanbul Boğazı altında 3,344 kilometrelik alanı kazarak ilerleyen tünel açma makinesiyle iki kıta deniz tabanı altında birleştirildi. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek Avrasya Tüneli, Aralık 2016'da tamamlanacak. Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan projenin en önemli aşamasını, 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Proje, yap-işlet-devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor.

3. Köprü bu yıl açılacak

3. Boğaz Köprüsü (Yavuz Sultan Selim Köprüsü) üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. 59 metrelik genişliği, bin 408 metrelik ana açıklığı olan köprü 322 metre yüksekliğinde olacak. 2013'te yapımına başlanan ve bu yıl tamamlanması hedeflenen 3. Boğaz Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu projesi'nin Odayeri-Paşaköy kesiminde yer alacak.

Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. Boğaz Köprüsü, YİD modeliyle gerçekleştirilecek. 4,5 milyar lira yatırım bedeline sahip projenin yapım dahil işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süre ile IC İçtaş-Astaldi JV tarafından yapılacak, süre sonunda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına devredilecek.

Projenin, Odayeri-Paşaköy kesiminde, 19 kavşak ve bağlantı yollarına sahip yaklaşık 115 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyol’u bulunuyor.

İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprünün bağlantı yolları için Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Kurtköy-Akyazı kesimi işine ait ihale 1 Mart 2016'da, Kınalı-Odayeri kesimi işine ait ihale ise 8 Mart 2016'da yapılacak. Köprünün bağlantı yollarının 2018 sonunda tamamlanması planlanıyor.