Uluburun-2 Antik Döneme Işık Tutacak



‘Dünyanın bilinen en eski deniz batığı Uluburun’dan hareketle inşa edilen ‘Uluburun II’ , Doğu Akdeniz’i kapsayan rotada seyir halindeyken, antik döneme ait bir dizi araştırmayı da hayata geçirecek.

360 Derece Araştırma Grubu, ‘Uluburun II’ teknesini, o dönemin tekniklerini kullanarak 8 ayda inşa etti.

Araştırma grubunun lideri arkeolog Osman Erkurt, Uluburun II’nin Tunç Çağı’ndaki (günümüzden 3 bin 300 yıl öncesi) yöntemlerle tamamlandığını, ağaçların ahşap çiviler ile “kavela-zıvana” yöntemiyle birbirine geçirilerek inşa edildiğini, mümkün olduğunca metal çivi kullanılmaktan kaçınıldığını bildirdi.

İlk seferini İstanbul’a gerçekleştirecek Uluburun II’nin daha sonra Doğu Akdeniz’i kapsayan antik rotasında Kaş, Anamur, Girne (Kıbrıs), Mersin, Ras El Basit-Lazkiye (Suriye), Trablus-Beyrut (Lübnan), Hayfa-Tel Aviv-Aşkelon (İsrail), Port Said-İskenderiye (Mısır), İrapetra -İraklion (Girit), Rodos (Yunanistan), Bodrum limanlarını ziyaret edeceğini anlatan Erkurt, “Proje içinde bir dizi araştırmayı da hayata geçireceğiz. Limanlar arasındaki yolculukta, yapılacak araştırmaya göre tarihi yelkenlimizde araştırmacı gruplarımız olacak. Antik dönem navigasyon teknikleri araştırması, antik dokumacılık ve deneysel yelkencilik üretimi araştırması, tunç hammaddesi araştırması, antik dönemde yelkencilik bilgisi araştırması, Akdeniz biyolojik yaşam alanları araştırmasıyla Akdeniz foku yaşam alanları araştırması çalışmalarını yürüteceğiz” diye konuştu.

GEMİ İÇİNDE ALMANYA’YA GİDECEK
Osman Erkurt, Uluburun II teknesinin Ekim ayında bir gemiyle Almanya’nın Bochum kentine gideceğini, Deutches Bergbau Müzesi’nin organize ettiği ‘Uluburun Gemisi ve 3 bin Yıl Önce Dünya Ticareti’ sergisinde 9 ay boyunca sergileneceğini anlattı.

360 DERECE’DE PROJE BİTMEZ
Erkurt, 360 Derece Araştırma Grubu’nun Uluburun II’den sonra 3 büyük projeye daha imza atacağını söyledi.

‘Mağrib’den İzmir’e Seferad Hikayesi’ adını verdikleri projede, Osmanlı’nın, 1492’de İspanya’dan göçenleri getirdiği Osmanlı teknesini yapacaklarını, o gün kullanılan rotayı yeniden hayata geçireceklerini anlatan Erkurt, sözlerini sürdürerek “Marsilya’yı kuran Foçalılar’ın hikayesini ortaya çıkartacağımız Foça-Marsilya Projesi’nde, İ.Ö. 6.yüzyıl sonlarında, dönemin ticaret vesavaş gemilerini ele alacağız. ‘Soğuk Sularda Osmanlı İzleri Projesi’nde İzlanda’ya kadar giden Osmanlı korsan koloni teknesini gerçekleştireceğiz” dedi.

Erkurt, ‘Kordelyo’dan Pasaport’a İzmir Kayıkları’ projesinde ise 1900’lerin başına kadar Pasaport İskelesini dolduran kayıkları kısa süre içinde yeniden deniz ile buluşturacaklarını dile getirdi.