Yabancı Fonlar Risk İstemiyor



Jones Lang LaSalle tarafından hazırlanan ve Türkiye’de perakende, ofis, lojistik ve otel sektörünü değerlendiren “Türkiye Gayrimenkul Pazarı Görünümü” raporu yabancı fonların Türkiye’ye ilgisini ortaya koydu. Sektörü değerlendiren Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş, ofis binalarında kat bazında satışa sunulmasının yabancı fonların önünde bariyer oluşturduğunu ifade etti. Yabancıların bölünmüş mülkiyetle uğraşmayı tercih etmediklerini söyleyen Alkaş, “ Ofis piyasalarında inşaat aşamasında yapılan satışlar yerine gelir getiren varlık satışı tercih edilmeli. Çünkü yabacılar önünü görebildikleri ve getirisi olan yatırımları tercih ediyor” diye konuştu.

"İstanbul AVM mezarlığı olmasın"

Özellikle İstanbul’da sayısal olarak artan AVM yatırımlarını değerlendiren Alkaş, bu konuda şehir plancılarına büyük görev düştüğünü ifade etti.  Aynı lokasyonda birbirine çok yakın AVM yatırım yapıldığını söyleyen Alkaş, her AVM projesinin başarılı olmayacağını belirtti. AVM yatırımlarında lokasyon kadar doğru kurgunun da önemli bir etken olduğuna dikkat çeken Alkaş, “ Yatırımlarda ben yaptım oldu demek yeterli değil” dedi. Rant kaygısı nedeni ile bina altlarının mağaza olarak kurgulanmasını eleştiren Alkaş, “ Umarım yeni dönüşüm sürecinde şehir plancıları ve belediyeler üzerine düşeni yapar ve AVM mezarları doğmaz” dedi. Alkaş, yabancı fonların AVM yatırımları ile de yakından ilgilendiğini ve yakın zamanda bu ilginin artacağını öngördüklerini dile getirdi.

Türkiye Gayrimenkul Pazarı Görünümü Raporu’nda öne çıkan notlar ise şöyle:

 Türk ekonomisi 2012 yılında yaşanan ekonomik yavaşlamaya rağmen, halen diğer Avrupa ülkelerine göre daha güçlü bir ekonomik görünüm sunmaktadır.

OVP (Orta Vadeli Program) hedefleri doğrultusunda, Türkiye'nin enflasyon oranı 11 ayın en düşük seviyesine ulaşarak, Ocak 2012'de %10.61 seviyesinden Aralık 2012 ‘de %6.16’ya gerilemiştir.

İstanbul Finans Merkezi, Kentsel Dönüşüm, 3. Köprü ve Yeni Şehir projeleri ile ilgili tartışmaların gayrimenkul pazarını meşgul etmeye devam etmesi beklenmektedir.

Pazarda var olan nitelikli perakende alanları, uluslararası markaların Türkiye pazarına girme ve ulusal markaların genişleme kararını etkileyen faktörlerden biri olarak ortaya çıkmaktadır. İyi konumda ve profesyonel yönetimi olan yüksek performanslı alışveriş merkezleri, perakendeci ilgisini önemli derecede arttırmaktadır.

Verimlilik oranının artan önemine bağlı olarak, 2012 yılında birçok perakendecinin büyümesine daha küçük ölçekli mağazalar ile devam etme eğiliminde olduğu gözlemlenmiştir. Gerçekleşen alışveriş merkezi işlemlerine paralel olarak, 2013’te daha fazla perakende işleminin gerçekleşmesi beklenmektedir. 2012 sonu itibariyle, 2015 yılı sonuna kadar inşaatı tamamlanması beklenen toplam 73 alışveriş merkezinin yaklaşık 2.7 milyon m2’lik toplam kiralanabilir alan sunması beklenmektedir.

Birincil ofis alanlarına olan güçlü kullanıcı talebi ve MİA’daki nitelikli ofis arzının kısıtlılığı ile birleşerek, ofis pazarında mal sahipleri talepleri doğrultusunda gelişen bir pazarın oluşmasına neden olmaktadır.

Ofis pazarının hız kazanarak, yatırım piyasası içerisinde önemli bir pay kazanması beklenmektedir. İstanbul A tipi ofis pazarında boşluk oranları, 2011 sonu itibariyle %9.1 iken, 2012 yılı sonunda %9.4 seviyesine yükselmiştir. 2011 yılı sonu itibariyle %4 seviyesinde olan MİA’daki ofis boşluk oranı, 2012 yılı sonu itibariyle %4.5 oranında gerçekleşmiştir.

Avrupa tedarik zinciri yöneticilerinin katılımı ile gerçekleştirilen Jones Lang LaSalle anket çalışması sonuçlarına göre, Türkiye gelişmekte olan lojistik pazarları içerisinde zirvede konumlandırılmaktadır.

Türkiye’nin Avrupa ile Orta Doğu, Asya ve Afrika ülkelerini birbirine bağlayan konumu, ülkeyi uluslararası bir lojistik merkez yapmak için öne çıkan ideal bir özelliktir

Avrupa tedarik zinciri yöneticilerinin katılımı ile gerçekleştirilen Jones Lang LaSalle anket çalışması sonuçlarına göre, Türkiye gelişmekte olan lojistik pazarları içerisinde zirvede konumlandırılmaktadır. Türkiye’nin Avrupa ile Orta Doğu, Asya ve Afrika ülkelerini birbirine bağlayan konumu, ülkeyi uluslararası bir lojistik merkez yapmak için öne çıkan ideal bir özelliktir.

Jones Lang LaSalle anket çalışması sonuçlarına paralel olarak, 2023 Strateji’si Türkiye’yi “Küresel Lojistik Transfer Merkezi” olarak konumlandırmakta, tüm ulaşım tiplerinin entegrasyonunu sağlayarak, taşımacılığı denizyolu, demiryolu ve birden çok taşıma yolu kullanımlı/birleştirilmiş ulaşım alternatiflerine yönlendirerek maliyetleri minimize etmeyi hedeflemektedir.

Avrupa’daki ekonomik belirsizliğe ve İspanya ve Yunanistan gibi diğer tatil lokasyonları için hazırlanan çekici paket turlarına bağlı olarak yabancıların ülkeye gelişinde hafif bir artış gözlemlenmiştir.

Her ne kadar İstanbul’a gelen yabancı turist sayısında bir azalma görülse de, piyasaya giriş yapan yeni otel arzına bağlı olarak ortalama oda fiyatı ve oda başı gelir seviyelerinde hafif bir artış gözlenmiştir.