Her An Yıkılması Muhtemel Tarihî Köprünün Kurtarılması Gecikiyor
Edirne’nin sembollerinden olan ve Türkiye’yi Balkanlar’a bağlayan Ergene Nehri üzerindeki 1,392 metrelik Uzunköprü’nün yanına yapılması planlanan alternatif köprü ihalesi iptal edildi. Uzunköprü Belediye Başkanı Ercan Çobanoğlu, 1. derece tarihî eser niteliğindeki köprünün çökme tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu söyledi.
Türkiye’yi Balkanlar’a bağlayan 500 yıllık tarihî Uzunköprü’nün kurtarılması için yanına yapılması planlanan alternatif köprü ihalesi iptal edildi. Köprü ihalesini kaybeden firmaların haksızlık yapıldığı şikayetini dikkate alan Devlet İhale Komisyonu, köprü inşaatı ile ilgili süreci durdurdu. Edirne’nin sembollerinden olan ve Türkiye’yi Balkanlar’a bağlayan Ergene Nehri üzerindeki 1,392 metrelik Uzunköprü’nün, bozulmadan gelecek nesillere aktarılabilmesi için bölgeye yeni bir köprü yapılması kararlaştırılmıştı.
Açılan ihaleye 20 firma müracaat etti. Bunlardan dördü yeterlilik belgesi alamadığı için ihale sürecinin dışında kaldı. 12 firma ise teklif vererek ihaleye katıldı. Yapılan görüşmeler sonucunda 12 trilyon 250 milyar liralık teklifi ile ihaleyi SNH İnşaat firması kazandı. Ancak diğer firmalar ihalenin ucuza verildiğini iddia ederek Devlet İhale Komisyonu’na şikâyette bulundu. Şikâyetleri değerlendiren komisyon, ihaleyi iptal etme kararı aldı. İhaleyi kazanan firmanın sahibi Halil Şevki Kara, ihalenin kendilerinden sonra en düşük teklifi veren 2 ve 3. firmaların şikâyeti üzerine iptal edildiğini söyledi.
Kara, Komisyonun ihaleyi, 59. maddenin kanuna aykırı olduğu gerekçesiyle iptal ettiğini belirterek şunları söyledi: “Köprü ihalesi 24 trilyon lira gibi bir muhammen bedelle ihaleye çıkarıldı. İhalede 12 firma geçerli teklif verdi. 12 trilyon 250 milyar lira vererek ihaleyi biz kazandık. Diğer 2 ve 3. firma ihalenin çok düşük bir bedel karşılığı verildiğini iddia ederek şikayette bulundu. İhale Komisyonu da dosyayı incelemeden ihaleyi iptal etti. Biz de dosyanın gerekli ciddiyetle incelenmediği gerekçesiyle yargı yoluna gideceğiz.”
Karayolları Genel Müdürlüğü Köprüler Daire Başkanlığı yetkilileri de köprü ihalesinin diğer iki firmanın şikayeti üzerine iptal edildiğini doğruladı. Karayolları yetkilileri, köprü yapımı için yeni bir ihalenin yapılacağını, bunun için çalışmaların başlatıldığını bildirdi.
Uzunköprü Belediye Başkanı Ercan Çobanoğlu, Edirne-İzmir karayolunun Ergene Nehri üzerindeki tek geçiş noktası olan 1. derece tarihi eser niteliğindeki Uzunköprü’nün çökme tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu söyledi. Dünyanın en uzun taş köprüsü olma özelliğine sahip köprünün en son 1963’te onarıldığını ifade eden Çobanoğlu, “Uzmanlarca 6 Eylül 2004’te hazırlanan raporda, ‘Köprünün ağır yükü uzun süre taşıması mümkün değil.’ deniliyor. Köprünün üzerinden ağır tonajlı araçlar geçiyor. Köprüyü trafiğe kapatabilmemiz için ikinci bir alternatif köprünün yapılması gerekiyor. İhalenin tekrar yapılması için çalışmalarımız devam ediyor.” dedi. Uzunköprü Belediye Başkan Vekili Kamil Yıldızparlak, tarihî taş köprüye alternatif olarak yapılacak olan köprünün ihalesinin iptal edilmesinin kendilerini çok üzdüğünü belirterek, proje için gerekli 40 trilyon liralık ödeneğin de bulunduğunu söyledi.
İlk tehlike uyarısı 6 yıl önce yapılmıştı
Karayolları Genel Müdürlüğü Köprüler Daire Başkanı Vacip Mert, her an yıkılma tehlikesi bulunan taş köprünün kurtarılması için alternatif ikinci bir köprünün yapılması sözü vermişti. Zaman, 29.08.2004 tarihinde köprünün yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya olduğuna dikkat çekmiş, yeni köprü için ödeneğe ihtiyaç olduğunu duyurmuştu. Zaman’ın haberi üzerine AK Parti Edirne Milletvekili Necdet Budak, Karayolları Köprüler Daire Başkanı Vacip Mert ve Köprüler Şube Müdürü Halide Sert, Edirne’nin Uzunköprü ilçesine gelerek incelemelerde bulundu.
Köprüler Daire Başkanı Mert, çevre yolu bağlantılı 2. bir köprünün yapılmaması durumunda tarihî taş köprünün her an çökebileceğini söyledi. Köprüdeki hasar için ilk uyarının 6 yıl önce Uzunköprü Belediyesi’nce yapıldığını ifade eden Mert “Osmanlı padişahı Sultan 2. Murat tarafından yaptırılan ve 1.392 metrelik boyuyla dünyanın en uzun tarihî taş köprülerinden biri olma özelliği taşıyan köprünün kurtarılabilmesi adına alternatif ikinci bir çevre yolu köprüsü için 40 trilyon lira gibi bir ödenek gerekiyor. Gerekli ödenek ise Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ın girişimiyle çözülme noktasına geldi.” dedi.