"Yeşil Yol Projesi, 'Yeşil Yok' Projesidir"



Dünya Doğayı Koruma Vakfı'nın (WWF) koruma altına alınması gereken 200 ekolojik bölge arasında gösterdiği Çamlıhemşin İlçesindeki Fırtına Vadisi'nde yer alan Kavrun yaylasına getirilen iş makineleri, ‘Yeşil yol projesi’ çalışması kapsamında yeni yol açma ve genişletme çalışmasına başladı.

Yaylanın doğal güzelliğini bozacağı gerekçesiyle yol çalışmasına karşı çıkan yöre sakinleri ile 'Karadeniz İsyandadır Platformu' üyeleri, iş makinelerinin önünü araçlarla kapatarak geçişine izin vermedi, makinenin üzerine ‘Yeşil Yol’a hayır’ pankartları astı. Gerginlik üzerine bölgede yol çalışmalarına ara verildi. Kendileri ve hayvanları için açtıkları küçük barınak yeri için yıllarca mahkemelerde yargılandıklarını anlatan yöre sakinleri, yol açma çalışması ile doğanın tahrip edildiğini belirterek tepkilerini dile getirdi.

DEKAP: Yeşil yol değil, yeşil yok

DHA'nın haberine göre, Derelerin Kardeşliği Platformu (DEKAP) Sözcüsü Ömer Şan da, 5 Haziran Dünya Çevre günü dolayısıyla yaptığı açıklamada, HES şirketleri tarafından yoğun saldırı altında olan Karadeniz'e, Yeşil Yol Projesi ile yeni bir zulüm eklendiğini öne sürdü ve şunları söyledi:

"Yeşil yol zulüm yoludur, cehennem yoludur. Cennet yolu dedikleri, şirketler için daha kolay yağma ve rant yolu demektir. Bu projenin ‘Yeşil Yol’ veya ‘Cennet Yolu’ diye adlandırılması, bu yağmanın Karadeniz halkı nezdinde şirin gösterilmesi için atılan bir adımdır. Bu yöntemi çok tanıdık bir yöntem olarak görüyoruz. Samsun’dan başlayarak, Artvin’e kadar devam eden ve bölgedeki tüm yeraltı ve yerüstü varlıklarının, iktidar yanlısı şirketlerin emrine sunarak ranta açan bu proje, iktidar, siyaset, şirket ilişkisinin parasal döngüsünün kurulması projesidir. Resmi olarak herhangi bir belgesi olmayan ‘Yeşil Yol Projesi’ aslında, ‘Yeşil Yok’ projesidir. Doğal ve yaban hayatı yok edecek bir projedir. Yaylalarla da bir ilgisi yoktur. Karadeniz'de yaylacılığın nasıl olduğu, nasıl yapıldığını herkes bilir."

Yeşil yol

Yeşil Yol, Samsun’dan başlayarak Ordu, Giresun, Gümüşhane, Bayburt, Trabzon, Rize ve Artvin’in yaylaları ve turizm merkezlerini üst koddan birbirine bağlayan yaklaşık 2 bin 600 kilometre uzunluğunda turizm yolu olarak planlandı. 7 metre genişliğinde gidiş geliş tek şerit olarak planlanan yolun zemini taş parke döşemeli olacak. Bu yolla birlikte 40 noktada oteller, restoranlar ve kayak tesislerinden oluşan turizm merkezleri oluşturulacak. İki yıldır süren ve 90 milyon lira harcanan yol çalışmasının 2018 yılında tamamlanması planlanıyor.