Yüz Yıllık Metro Hayali Koruma Kurulu’na Takıldı

Yaklaşık 550 milyon dolar harcanarak yapımı bitirilen İstanbul Metrosu, 1. etabının ardından metro unutuldu. Metro hattının II. etap inşaat çalışması dört noktada tıkandı.

Taksim–Yenikapı arasındaki 2. etap da 1998’de ihaleye çıkarıldı. Metro bu aşamada Yenikapı’dan delme tünelle Şehzadebaşı istasyonuna, oradan 800 metrelik tünel ve viyadükle Unkapanı istasyonuna ulaşacaktı. Ardından Haliç ve Unkapanı köprüleri arasında yapılacak 900 metrelik yeni bir köprüyle Haliç geçilecek ve Şişhane’den Taksim’e bağlanacaktı. 15 Aralık 1998 tarihinde 1 No’lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’na sunulan Metro Projesi ‘güzergâh geçişinin genelde prensip olarak uygun’ olduğu onayını almasına rağmen, kurul daha sonra “metronun Haliç geçişinin motorlu araç geçişinin yapıldığı Unkapanı Köprüsü üzerinden yapılmasını” istedi. Kurul ‘yeni bir köprünün tarihî yarımadanın silüetini bozacağını ve tünellerin tarihî eserlere zarar vereceğini’ belirterek metronun Taksim–Yenikapı bağlantısını sağlayacak tünelleri birleştirmesi hedeflenen 900 metrelik yeni Haliç köprüsüne izin vermedi.

Yeni Haliç köprüsü inşaatına izin çıkmayınca, metro güzergâhının batıya kaydırılması gündeme geldi. Köprüye bağlanmak üzere 55 milyon dolar harcanarak yapılan 8 km uzunluğundaki tünel de devre dışı kaldı. Koruma Kurulu’na yaptığı itirazın sonucunu bekleyen belediye, çalışmaları durdurulan İstanbul Metrosu için beş ayrı güzergâh belirledi.

Bu ay içinde karar vermesi beklenen 1 No’lu Koruma Kurulu itirazı reddederse Büyükşehir Belediyesi’nin önünde iki seçenek kalacak: Ya itirazında direnerek bölge idare mahkemesine başvuracak ve başlangıçtaki güzergâhta inşaata devam edecek ya da güzergâhı değiştirip metro için her şeye yeniden başlayacak.