Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Modelpan Modelpan

Bertrand Ivanoff Işık Enstelasyonu: 'İst. Pembe'

Bertrand Ivanoff ışık Enstelasyonu

yapi.com.tr

Sergiler

Bertrand Ivanoff Işık Enstelasyonu: 'İst. Pembe'
BAŞLANGIÇ TARİHİ: 8 Eylül 2007 20:00
BİTİŞ TARİHİ: 4 Kasım 2007
YER: Ali Hoca Aralığı, Hoca Ali Camii arkası,Tophane, Beyoğlu
DİĞER BİLGİLER: Institut Français d'Istanbul T: (212) 334 87 40 F: (212) 334 87 41
+ Ajandama Ekle

alışmalarında temel madde olarak kent bileşkenlerini (alan ve bina yapıları) kullanan Fransız plastik sanatçı Bertrand Ivanoff , 2007 Uluslararası İstanbul Bienali çerçevesinde gerçekleşecek « Uykusuz Gece » etkinliği kapsamında, İstanbul’daki Tophane semti için özel bir ışık enstalasyonu projesi tasarladı.

Sanatçı, çalışmasına öncelikle İstanbul’un Avrupa yakası şehir planını büyüterek yeniden oluşturmakla başladı. Bu grafik çalışma daha sonra, Beyoğlu Tophane semtinin tam göbeğinde yer alan birçok eski binanın cephelerine yerleştirilmek üzere, çok büyük ölçekte soluk pembe neon ışıklarıyla yeniden oluşturuldu.

Işık enstalasyonunun yerleştirileceği yer, bu semtin özelliklerini temsil etmekte. Bir çıkmaz sokağın ucunda bulunan bu boş alanın bir yanında mahalle esnafı tarafından kullanılan bir apartman ve onun yanında marjinal bir kesimin yerleştiği yıkık dökük bir bina ve bu binanın karşısında da terkedilmiş bir yapı.

Bu enstalasyon için neon ışıklarından hazırlanan şehir planı, köklerini geçmişten alan bir sarmaşık gibi terkedilmiş olan binanın açık yerlerinden dışarı doğru çıkıyor. Kendisini çevreleyen mimari unsurları dallarının içerisine alarak bir cepheden diğerine doğru yayılıyor. Bu ışık ağı, kente ve bu kentte yaşayanlara doğrudan bir benzeşimle, kentin topolojisini belirleyen bir akımı...

Renk seçimi ise birçok değerlendirme sonucunda yapılmış. Pembe, Türk bayrağının renklerinin karışımından ortaya çıkıyor. Soluk renk ise, belirsiz ancak semt sakinleri tarafından kabullenilmiş bir değişimin karşısındaki dinginliği yansıtıyor. Rengin etkisi aynı zamanda, kapı ve pencerelerin, teras ve balkonların çeşitli renklerle boyandığı bu semtte bilindik bir kültürel işaret noktası.

Renk seçiminde ayrıca ulusal veya toplumsal bir çağrışım yapan renkler tercih edilmemiş. Sanatçı için, belirli bir kentsel çerçevede yer alan bu çalışma, izleyiciye farklı bir algı ve anlayış sunan bir bakış vermek üzere tüm bu sınırları aşmalı. Böylece, bu proje, plastik dilin temel unsurları olan malzeme, renk ve mekana yeniden yer veriyor.

Bu proje aynı zamanda, semt sakinleri için, her kişinin kendi hikayesini yansıtabileceği ve yeniden benimseyebileceği her türlü kurgudan uzak, cisimsiz, farklı bir bellek oluşturan bir yol olarak da görülebilir. Burada aidiyet duygusu artık, fiziksel veya maddesel bir konu değildir; bu aidiyet, bir gruba, söze ve anılara aidiyet çerçevesinde anlaşılmalı.

Karşılıklı değişim, bu projenin temel ilkesini oluşturmaktadır : Sanatçının İstanbul’un bu semtini keşfederken aldıklarını bir biçimde geri vermesidir. Sokaklarda olduğu kadar ışıklı enstalasyonlar arasındaki dolaşım da bir hiyerarşiye göre yapılmamıştır ve gergin bir akışı yoktur. Zaman, bir heykel unsuru olarak yerini almaktadır. Zaman akmaktadır, geçmektedir; bir karşılaşmadır.
« İst. Pembe » bir bağıştır. Sanatçı için insani bir taahhüdün teyidi ve zevk alma isteğidir. Geçici süresi, neon yapının renginin ortaya çıkardığı enerji gibi, kontrol dışı bir terketme anıdır.

Sanatçının ailesinin İstanbul kökenli olduğu da dikkate alındığında bu proje daha tarihi ve kişisel bir anlam da taşımaktadır.

Bu proje, on yılı aşkın bir süredir bu semtte faaliyet gösteren ve Tophane’deki esnaf hayatını temsil eden yerel bir firmanın yardımıyla uygulanmıştır. Bu da, Türk kent yaşamının tipik ticaret alanlarında faaaliyet gösteren ve karışık köklerden gelen semt sakinlerinin yaşadığı bu semtte projenin gerçekleştirilmesine özel bir katılımcı nitelik kazandırmıştır: kahvehaneler, hurdacılar, bakkallar, metal ve ahşap ustaları, elektrikçiler… ve aralarına kısa bir zaman önce katılan uluslararası emlak şirketleri.

« Ist. Pembe » sanatçının Garanti Platform’da farklı bir proje için gerçekleştirdiği rezidans sırasında tasarlanmıştır.

2006 Temmuz ayında İstanbul’da gerçekleşen « Reflecting Istanbul » veya 2006’da Diyarbakır’da gerçekleşen « Sur Içi » projesi gibi bu ışık projesi de sanatçının izlediği yöntem içerisinde yer almakta : kent dokusu üzerine estetik bir çalışmayla sosyal ve politik diyalog yaklaşımı.

Bertrand Ivanoff başlıca olarak kentsel alan ve mimari üzerine çalışmaktadır. Brüksel’de Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştıktan sonra, çeşitli sanat okullarında danışmanlık yapmaktadır. Bu sayede, gezgin bir hayat süren sanatçı New York, Dublin, Brüksel, Marsilya, İstanbul gibi farklı kentlerde projeler gerçekleştirmiştir.

1994 yılından bu yana kent üzerine çalışan plastik sanatçı Bertrand Ivanoff özel mekan odaklı birçok enstalasyon gerçekleştirmiştir : 1997’de New York’da gereçekleştirdiği « Sourdre » projesi, 2000 yılında Villa Médicis Hors les Murs Bursu tarafından desteklenen New York’un Bronx bölgesinde « Open House » projesi, 2005’de Brüksel’de gerçekleşen « Bouche à oreille » projesi.

Sanatçı ışık ve mekan üzerine çalışmalarını sürdürmektedir : Belçika’da Charleroi Cam Müzesi’nde daimi bir enstalasyon ve 2008’de Brüksel’de Chapelle de Boendael’da geçici bir enstalasyon çalışması.

http://www.yapi.com.tr/etkinlikler/bertrand-ivanoff-isik-enstelasyonu-ist-pembe_55862.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!