Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Anıtlar Kurulu, Balık-Ekmek Teknelerini Kaldırmakta Israrlı

Eminönü’ndeki balık-ekmek teknelerinin kaldırılmasına bir adım daha yaklaşıldı. Tarihi dokuyu bozduğu gerekçesiyle teknelerin kaldırılmasını

Zaman



b>Eminönü’ndeki balık-ekmek teknelerinin kaldırılmasına bir adım daha yaklaşıldı.

Tarihi dokuyu bozduğu gerekçesiyle teknelerin kaldırılmasını isteyen Anıtlar Kurulu, İstanbul Valiliği’nin talebi üzerine kararı bir kez daha gözden geçirdi. Ardından, Valilik’e ulaştırılan ikinci raporda da aynı görüşler tekrarlanarak kararın değiştirilemeyeceği vurgulandı. Söz konusu haberi ilk kez Zaman duyurmuş ve 9 Ağustos 2003’te ‘150 yıllık balık-ekmek tekneleri tarihe karışacak’ başlığı ile birinci sayfasına taşımıştı.

Eminönü’nde yaklaşık 150 yıldır faaliyet gösteren ve ‘balık-ekmek kültürü’nü oluşturan teknelerin tarihe karışması artık kesinlik kazandı. Balık-ekmek tekneleri, birçok şarkı, şiir ve sinema filmine konu olurken, resim ve fotoğraflarda da silüet olarak yer almıştı. Anıtlar Kurulu ise balık-ekmek teknelerinin oluşturduğu tablonun tarihi dokuyu zedelediğini belirlemişti. İstanbul Valiliği, kararı yargıya intikal ettirmeyip uygularsa ‘Eminönü’nde balık-ekmek keyfi’ nostalji haline gelecek. Zaman’a açıklama yapan Kıyı ve Limanlardan Sorumlu Vali Yardımcısı Zeki Çepoğlu’na göre, Valilik ya kararı aynen uygulayacak ya da idare mahkemesine götürerek iptal davası açacak. Son kararı İstanbul Valisi Muammer Güler verecek.

Valilik kaldırma yanlısı değildi

İstanbul Valiliği, 2001 yılında Boğaz’daki yüzer restaurant, lokanta, otel ve balık ızgara teknelerini disipline etmek amacıyla bir genelge yayınladı. Genelge, bu tür gemilerin ruhsatlandırılmasını öngörüyordu. Bunun için ilçe belediyelerinden kaymakamlıklara kadar yetkisi bulunan tüm taraflardan görüş alınması gerekiyordu. Bu çerçevede Milli Emlak Daire Başkanlığı da yüzer metrekarelik deniz yüzeyini gemi ve teknelere kiralama işlemini başlattı. Ancak Anıtlar Kurulu’nun olumsuz görüşü bütün planları altüst etti. Valilik, tekneleri ıslah etmek için izin isterken Anıtlar Kurulu, tamamen kaldırılmasını istedi. 3 Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, bu tür teknelerin bağlı olduğu kıyıların ‘tarihsel doku ve doğal özellikleri ile silüet değerleri açısından korunması gereken yerler’ olduğunu belirtti. Kurul, bu gerekçeyle “yolcu indirme ve bindirme dışında sürekli kıyıya bağlı olanlar konulamaz” tespitinde bulundu. Ancak Valilik, toplumsal gerçekleri göz önünde bulundurarak kararın yeniden gözden geçirilmesini talep etti. Valilik, teknelerin tarihi ve toplumsal özelliğinin yanı sıra yaklaşık 200 ailenin bu işle iştigal etmesini göz önünde bulunduruyor.

Eminönü Belediye Başkanı Lütfi Kibiroğlu, başından beri kurul kararına karşı. “Bunlar silüeti bozmuyor, bilakis güzelleştiriyor.” diyen Başkan Kibiroğlu, “Kararın uygulanmaması için bütün gücümü kullanacağım.” diyor. Ancak vatandaşlar arasında balık-ekmek teknelerinin son yıllarda dejenere olduğu görüşü ağırlık kazanıyor. Özellikle teknelerin hem çevre hem de gürültü kirliliğine yol açması ve sağlıksız koşullarda çalışması en çok yöneltilen eleştiriler arasında bulunuyor. Bu arada tekne sahiplerinin ‘mafyaya karıştığı’ yönünde iddialar da var. Teknede çalışanlar, “Patronun nerede olduğunu biz bile bilmeyiz. Haftada bir gelir, paraları toplar gider. Bizde telefonu bile yoktur.” diyor. İşinin başında duran tek tekne sahibi Selahattin Yıldırım ise “Biz Karadenizliyiz, ekmeğimizle oynamak isterlerse silahlar konuşur.” tehdidinde bulunuyor.

İstanbul Boğazı’nın 8 ayrı bölgesinde balık-ekmek teknesi bağlanma yeri bulunuyor. Yaklaşık 150 yıldır ruhsatsız çalışan teknelerin tamamı vergi mükellefi. İlçe belediyelerine palamar ücreti veya çekek yeri ücreti ile işgaliye vergisi ödüyorlar. Bazı teknelere İSKİ tarafından su bile bağlanmış durumda. Balıklar ise sanıldığı gibi canlı olarak Boğaz’dan tutulmuyor. Dondurulmuş olarak Norveç’ten ithal ediliyor. Tekneler günde 500 milyon lira ile 1 milyar lira arasında kâr elde ediyor. Genellikle Karadenizli aileler tarafından işletilen teknelerin ıslah edilmesi fikri 1985 yılından beri Valilik gündeminde bulunuyor. Ancak bugüne kadar uygulama şansı bulunmayan çalışmalar ilk defa 2001 yılından itibaren ciddiyet kazandı.

http://www.yapi.com.tr/haberler/anitlar-kurulu-balik-ekmek-teknelerini-kaldirmakta-israrli_9009.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!