Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Çanakkale Boğazı’na Kıyım Projesi

Çanakkale Boğazı’na “yap-işlet-devret” modeliyle inşa edilmesi planlanan köprü, tartışmaları beraberinde getirdi. Daha önce iki kez rafa kaldırılan projenin tekrar gündeme alınmasına, özellikle Çanakkale Bölge Koruma Kurulu karşı çıkıyor.

Evrensel Gazetesi
1 Çanakkale Boğazı’na Kıyım Projesi

b>Çanakkale Boğazı’na “yap-işlet-devret” modeliyle inşa edilmesi planlanan köprü, tartışmaları beraberinde getirdi. Daha önce iki kez rafa kaldırılan projenin tekrar gündeme alınmasına, özellikle Çanakkale Bölge Koruma Kurulu karşı çıkıyor. Çanakkale’ye boğaz köprüsünün yapılması, ilk olarak 23 yıl önce “Umut Köprüsü” adıyla gündeme geldi. Uzun yıllar tartışıldıktan sonra rafa kaldırılan proje, daha sonra 1994 yılında yeniden masaya yatırıldı. 1996 yılında yapılan köprü ihalesine, 18 yabancı firma katıldı. İhaleyi kazanan firma, projenin fizibıl olmadığını düşünerek projeden çekildi.

Yıllar sonra 3. kez gündeme gelen Çanakkale boğaz geçişi projesi, yeniden görüşülmeye başlandı. Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılacak çalışmalar doğrultusunda, Çevre ve Orman Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı ile ilgili kuruluşların görüş ve önerileri alındıktan sonra hazırlanacak proje, Çanakkale’deki “sivil toplum kuruluşları”nın temsilcileri ve uzmanlar arasında görüş ayrılığı yarattı.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Üyesi ve Çanakkale Bölge Koruma Kurulu Başkanı Mimar Prof. Dr. Ülkü Altınoluk, Çanakkale’ye köprü yapılmaması gerektiğini vurguluyor. Altınoluk, Çanakkale’nin kültür, tarih ve sanat kenti olduğunu, köprü yapımının çevre koşulları göz önünde bulundurulduğunda, tam anlamıyla kıyım ve tahribat olacağını belirtti. Çanakkale’nin tamamının arkeolojik alan olduğunu, bu önemli tarihi kentin gelecek nesillere bırakılması için tahribat yapılmaması gerektiğini ifade eden Altınoluk, şunları kaydetti:

‘’İstanbul’un yükünü azaltmak için Çanakkale’ye köprü yapılmamalıdır. Burada yapılacak her yapının projesi, Çanakkale Bölge Koruma Kurulu’na gelecektir. Proje, koruma kurulundan izin alınmadan hayata geçirilemez. İster kamu, ister özel sektör olsun, izinsiz proje yapan herkes 2863 sayılı Yasa’ya göre Ağır Ceza Mahkemesi’nde yargılanır. Bu projeye sıcak bakmak doğru değil.’’

Farklı proje talebi
Çanakkale İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Sabahattin Doğancı, köprü yerine farklı bir projenin hayata geçirilmesini istediklerini belirtti.
Çanakkale’de her köprü projesi gündeme geldiğinde, bölgedeki arsa fiyatlarının 5’e katlandığına işaret eden Doğancı, son projede köprünün yapılacağı yerin açıklanmasıyla o civardaki arsa fiyatlarının yeniden artacağını kaydetti. Boğaz geçişinin, şehir merkezinden değil deniz altından tünel sistemiyle de yapılabileceğini belirten Doğancı, şu görüşleri dile getirdi:

‘’İstanbul ve Çanakkale trafiğinin rahatlaması için kentimize boğaz geçişi şarttır. Ancak Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı, burada en önemli unsurdur. Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı Uzun Devreli Gelişme Planı, uluslararası bir proje çerçevesinde hazırlanmaktadır. Projeyi hazırlayan Norveçli mimarlar, bu bölgeye bir köprü yapılmasını öngörmemişlerdir. Özel yasası bulunan Gelibolu Yarımadası, köprü projesiyle büyük çevre sorunlarıyla karşı karşıya kalabilir. Proje, Milli Park göz önünde bulundurularak hazırlanmalıdır.’’

Uluslararası sermayenin ihtiyacı
Çanakkale Mimarlar Odası Başkanı Ünal Ömercioğlu, oda olarak boğaz geçişine karşı bir tavırları olmadığını söyledi. Ömercioğlu, hatta bu projenin AB tarafından ileride dayatılacak bir konu olduğunu düşündüklerini ifade etti.

Avrupa’nın Asya’ya, özellikle Arap Yarımadası’na uzanması için tercih ettiği bağlantı yolunun Anadolu olduğunu anımsatan Ömercioğlu, ‘’Bu bağlantı bugüne kadar hep İstanbul üzerinden kuruldu, ama İstanbul artık metropol bir kent. İstanbul trafiği, kendi iç trafiğiyle beraber uluslararası trafiği taşıyamaz hale gelince, otomatik olarak yeni bir Asya bağlantısı kaçınılmaz oldu’’ dedi. Bu köprüyü düşünürken sadece Çanakkale’nin ihtiyacı gibi yorumlamamak gerektiğini belirten Ömercioğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

‘’Bu boğaz geçişi gereklidir. Ancak illa ki köprü mü olması lazım, bunu tartışmak gerekir. Şehircilik açısından bu yaklaşımı çok iyi etüt etmemiz lazım. Köprüyü yapmak için gerekli altyapıyı hazırlamadık. Bu proje, fizibıl değil. Yatırım yeniden gözden geçirilmeli, proje aşamasında Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı unutulmamalıdır. Çanakkale’ye mutlaka boğaz geçişi yapılacaksa, Marmaray benzeri bir geçiş yapılmalıdır. Bu projenin, sadece köprü olarak değil boğaz geçişi olarak düşünülmesinin, önümüzdeki yüzyıla hizmet edecek ve onun gereklerini karşılayabilecek bir yatırımın yapılmasının daha doğru olacağına inanıyorum.’’

http://www.yapi.com.tr/haberler/canakkale-bogazina-kiyim-projesi_54448.html

Read Comment Section
1 Yorum Yorum Yaz
  • sahsen kumkalelı olarak bunlardan daha akıllıca bı dusuncem var, bana gore bogazın gırısınden truvaya batak ovadan bir denız yolu acılsa, oradan benım tahmınım bogazdan gunde en az 40 gezı gemısı gecıyor, emınım bunların hepsı oraya gırerdı. hepsı de cuvalla para bırakır hergun. cok iyi bir turızm fıkrı bence. YANITLA
1 yorumdan 1 tanesi gösteriliyor. 
Yorumunuzu ekleyin
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!