Büyükşehir Belediye Meclisi, İstanbul
Büyükşehir Belediyesi’nin 5 milyar 450 milyon TL öngörülen '2008 Yılı
Faaliyet Raporu'nu oyçokluğuyla onayladı. Rapor, Başkan Topbaş ile
Mecliste gurubu bulunan partilerin temsilcilerinin konuşmasının ardından
oylamaya sunuldu ve 165 kabul, 78 ret oyuyla onaylandı.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 2008
yılında çok iyi bir performans göstererek 5 milyar 450 milyon TL öngörülen
bütçeyi gider bütçesinde yüzde 99.9, gelir bütçesinde ise yüzde 93.8 oranında
gerçekleştirdiklerine dikkat çekti. Kaynakları olabildiğince verimli ve tutumlu
kullanmaya gayret ederek etkili yatırım ve hizmetler ürettiklerinin altını çizen
Başkan Topbaş, “Türkiye’yi taşıyan, dünyaya karşı sorumlu olan ve 12,5 milyon
nüfusuyla Avrupa’nın 23 ülkesinden daha büyük olan İstanbul, bundan önceki 5
yılda elde ettiği kazanımlarla birlikte şimdi geleceğe çok daha büyük bir
güvenle bakıyor. Diğer yandan, 2010 Avrupa’nın Kültür Başkenti vurgusu ve
uluslararası organizasyonları başarıyla gerçekleştiren dünya kenti vizyonu,
dünyanın tüm ilgisini İstanbul’da yoğunlaştırmıştır. Beş yıllık görev süremizin
tamamında olduğu gibi, 2008 yılı içinde gerçekleştirdiğimiz hizmet, yatırım ve
faaliyetlerimizin de İstanbul’un cazibesinin ve yaşam kalitesinin artmasına
ciddi katkılar sağladığını gururla belirtmek istiyorum. Burada belediyemizin
konsolide bütçesinin de 15 milyar 785 milyon lira olduğuna dikkat çekmek
istiyorum” diye konuştu.
Bütçenin yüzde 65’i yatırımlara…
Bütçenin yüzde 65’i geçen bir oranın yatırımlara ayrıldığını vurgulayan Kadir
Topbaş, bütçe gerçekleşmelerinde beş yıllık ortalamanın da yüzde 99 olduğunu
dile getirdi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin toplam borcunun sadece 1 milyar
534 bin dolar olduğunu, yarısı iç, yarısı dış borç olan borçların çoğunluğunun
vade sonunun da 2018 olduğunu söyledi. Bu borçlanmanın metro inşaatlarında,
metro araç alımlarında, feribot ve deniz otobüsü alımlarında ve çeşitli itfaiye
araç alımları ile afete hazırlık işlerinde kullanıldığını belirten Topbaş, 2008
yılında raylı sistem projelerinde kullanılmak üzere çeşitli bankalardan olmak
üzere toplam 1 milyar 571 bin euroluk kredi anlaşmasını hazine garantisi olmadan
imzaladıklarına da dikkat çekti. Geçmiş 5 yıllık dönemde İstanbul’u adeta karış
karış dolaşarak hizmetsiz tek bir nokta kalmaması için çalıştıklarını anlatan
Topbaş, şöyle konuştu:
“Kaynaklarımızı olabildiğince etkili, verimli ve tutumlu bir biçimde
kullanmaya gayret ettik. Sadece şehir merkezine değil, belde ve köylerimize de
aynı kalitede hizmeti götürdük. Beş yılda İstanbul’a 25 milyar TL’lik yatırım
yaptık. Bu rakamın Türkiye’nin iki yıllık yatırım miktarına eşit. 2009 yatırım
programımızla birlikte bu rakam 28,5 milyar TL olacak. 25 milyarlık yatırım
içinde ulaşım yatırımlarına büyük ağırlık verdik. Ulaşıma 5 yılda yaptığımız
yatırımların tutarı 14,3 milyar TL’ye ulaştı. İstanbul trafiğini rahatlatmak
için bir yandan raylı sistem, deniz yolu, metrobüs yatırımlarını
gerçekleştirdik. Diğer yandan şehrin tıkanan damarlarını açmak için yol, kavşak
ve tünel yol çalışmalarını büyük bir hızla sürdürdük. Dönemimizde 32 kilometre
yeni raylı sistem hattını hizmete açtık. 44 kilometre olan raylı sistemi 76
kilometreye çıkardık. Şu an itibariyle 52 kilometrelik, 3 milyar 25 milyon dolar
maliyetli raylı sistem yatırımımız devam ediyor. Öte yandan, İstanbul’a 205 tane
yol ve kavşak düzenlemesi yaptık. Yaptığımız yolların uzunluğu da 350
kilometreyi buldu. 2008 yılında İstanbul ulaşımında bir devrim olan metrobüsün
Topkapı Zincirlikuyu bağlantısını 77 günde gerçekleştirerek Avcılar-Söğütlüçeşme
arasındaki 3 saatlik yolu 63 dakikaya indirdik. Şu an metrobüs hattında 300 araç
ile günde 750 bin yolcu taşıyoruz. Hedefimiz en yakın zamanda Metrobüsü
Beylikdüzü’ne ulaştırmak. İstanbul’un trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak ‘7
Tepe 7 Tünel’ Projesinin ilk adımı olan Kağıthane-Piyalepaşa Tünelinin 2008
yılında test sürüşlerine başlayıp bu yıl içinde de hizmete açtık. 7 tepe 7 tünel
projesinin ikinci adımı olan Bomonti-Dolmabahçe Tüneli’ni ise çok yakında
hizmete sokacağız. Bu tünelin de hizmete girmesiyle daha önce bir saat süren
Kağıthane-Dolmabahçe arası 7 dakikaya inecek. 4 bin 560 metrelik
Sarıyer-Çayırbaşı Tünelinin inşaatı da devam ediyor. Bu tünel yol 29 Mayıs
2009’da hizmete girecek. Yine 4 bin 450 metrelik Fulya- Levazım Sitesi tünelinin
inşaatı da sürüyor. İstanbul’un tıkanan damarlarını açmak için toplam 33 adet
olmak üzere143 kilometre tünel yol yapmayı hedefliyoruz.”
Geçen dönem İstanbul’da İSPARK’ı kurarak değnekçiliği bitirdiklerini ve
İstanbul’a 2 milyar TL’lik yeni bir şirket kazandırdıklarını ifade eden
Büyükşehir Belediye Başkan kadir Topbaş, “Ayrıca 180 milyon TL’ye 8 bin araçlık
otopark yaptık. 350 bin araçlık otopark daha yapacağız. İETT’ye 846 yeni otobüs
alarak ulaşımı konforlu hale getirdik. Şu an İETT otobüslerinde geçerli olan
İstanbulkart, çok yakın zamanda bütün ulaşım araçları ile ve birçok sosyal ve
kültürel hizmetlerin ödemelerinde geçerli olacak” dedi.
|