Gelişen teknolojiyle birlikte günlük yaşamın vazgeçilmez unsurları arasına
giren küçük ev aletlerine ilgi her geçen gün daha da artıyor. Küçük ev aletleri
pazarı, hem adetsel hem de cirosal bazda büyümesini sürdürerek, Ocak-Ağustos
döneminde 8,6 milyon adet satışa ve 866 milyon 400 bin lira ciroya ulaştı.
Böylece pazar, geçen senenin aynı dönemine oranla adet bazında yüzde 21,3, ciro
bazında ise yüzde 19,6 büyüdü.
İnsanlar, günlük yaşamlarını kolaylaştıran, kendileri küçük, ancak işlevleri
büyük küçük ev aletlerine yaşamlarında her geçen gün daha fazla yer
veriyorlar.
Pazar araştırmaları yapan GFK Türkiye'nin hazırladığı rapora göre, bu yılın
Ocak-Ağustos döneminde küçük ev aletleri pazarı, 2008 yılının sekiz ayındaki
değerlerini geçerek ekonomik kriz öncesi döneme oranla adette yüzde 9,3, ciroda
yüzde 8,1 büyüdü. Pazar, geçen senenin sekiz ayına göre ise adette yüzde 21,3,
TL bazında ise yüzde 19,6 artış yakaladı.
Pazarda, cirosal bazda en çok büyüyen grup yüzde 24,7'lik büyümeyle gıda
hazırlama, meyve sıkacakları ve et kıyma makineleri grubu oldu. Adetsel bazda
bakıldığında ise pazarın büyümesine en büyük katkıyı yüzde 29,8 ile sıcak içecek
hazırlama ve Kettle;lardan oluşan içecek hazırlama grubu sağladı.
Lider hala ütü ve süpürge grubu
Küçük ev aletleri pazarının cirosal bazda yüzde 50,8'ini oluşturan, ütü ve
süpürgelerin yer aldığı ev konforu grubunun, küçük ev aletlerindeki hem adetsel
hem de cirosal bazdaki liderliği devam ediyor.
Saç bakım, ağız bakım ve traş makinelerinden oluşan kişisel bakım grubu ise
adetsel bazda toplam pazarla eş büyüyerek yerini korurken, cirosal bazda daha
uygun alt segmentlerin tercih edilmesi nedeniyle ortalama fiyatlardaki düşüşten
dolayı, 0,5 puan gerilemesine rağmen yüzde 18,2 ile ikinciliğini korudu.
Yapılan kampanyaların da etkisiyle adetsel bazda en çok büyüyen grup, içecek
hazırlama grubu ise ortalama fiyatları en çok düşen kategori oldu.
Mutfak aletleri grubu ise geçen senenin sekiz aylık dönemine göre adetsel
bazda toplam pazardan daha az pay aldı. Geçen seneye göre ortalama fiyatlarında
artış yaşanan tek kategori olmasının da etkisiyle cirosal bazda küçük ev
aletlerinin yüzde 14,6;sını oluşturarak pazarda üçüncü sırada yer aldı. Mutfak
aletleri grubunda yer alan meyve sıkacakları kategorisi, domuz gribi ve kışın
sert geçmesi sebebiyle en çok büyüyen kategorilerden biri olurken tüketicinin bu
kategoriye olan ilgisinin artışı kış aylarının başlamasıyla tekrar yükselişe
geçti.
Marka-model çeşitliliği artıyor
Küçük ev aletlerinde marka, model çeşitliliği her geçen gün artarken,
sektörde 2010 yılının Ocak-Ağustos döneminde 194 farklı markanın 4 bin 840
farklı modeli satıldı. Sektörde en çok marka çeşitliliği içecek hazırlama
grubundayken, model çeşitliliği bakımından en zengin pazar, ütü ve süpürgenin
yer aldığı ev konforu oldu. Hem marka hem de model sayısında hemen hemen tüm
gruplarda artış trendi yakalandı. En büyük artış ise kişisel bakım pazarında
yaşandı. Marka sayısındaki tek düşüş fritöz ve ekmek yapma makinelerinden oluşan
elektrikli pişiricilerde olurken, model sayısındaki tek düşüş ise 2008 yılından
2009 yılına geçerken ciddi bir büyüme yaşayan mutfak aletleri grubunda oldu.
Sektörde en büyük katkı; anneler günü
Küçük ev aletleri sektörü haftalık raporlama trendinde 2010 yılında 18. Hafta
içerisinde yer alan Anneler Günü etkisiyle haftalık ortalama satış seviyesi üç
kat arttı. Anneler gününün en büyük katkısı mutfak aletleri grubuna olurken, ev
konforu grubu, mutfak aletlerinden sonra en çok artış yaşayan ikinci grup oldu.
6. haftayı canlandıran Sevgililer Günü etkisi ise en çok kişisel bakım grubunda
görüldü. Küçük ev aletleri sektöründe en büyük sezonsal etkiyi Anneler Günü'nün
yaratmasının yanı sıra Babalar Günü de özellikle kişisel bakım ürünleri için
sektörü canlandırarak, içinde bulunduğu 24. haftanın Haziran ayının en verimli
haftası olmasını sağladı.
İki satıştan biri organize kanaldan gerçekleşiyor
Teknoloji marketleri ve zincir mağazaların yer aldığı ''organize kanal'',
geleneksel kanalın pay kaybetmesine sebep oldu. Teknoloji marketlerinde ve
zincir pazarda satılan ürünler, toplam pazarın adetsel olarak yüzde 50,1'ine,
ciro olarak da yüzde 37,8'ine ulaştı. Böylece satılan her iki üründen birinin
organize kanaldan tüketiciye ulaştığı, TL bazında ise küçük ev aletlerinden elde
edilen cironun üçte birinden fazlasının aynı kanaldan geldiği görüldü.
Kişisel bakım pazarında organize kanalın payı toplam pazara göre daha da
artarken, ev konforu ve mutfak grubunda ise geleneksel kanalın ağırlığı etkisini
devam ettirdi.
Küçük ev aletlerinde ortalama fiyat 100 lira
İçerisinde 13 farklı ürün grubu bulunduran küçük ev aletleri pazarında
fiyatlar ürün gruplarında ve markalarda oldukça farklılık gösterse de sektörün
ortalama fiyatı 100 lira civarında seyretti. Sektörün en büyük destekçisi
Anneler Günü'nün yer aldığı Mayıs-Haziran dönemlerinde ise yapılan kampanyaların
da etkisiyle küçük ev aletlerinin ortalama fiyatlarında düşüş eğilimi
görüldü.
2008 yılının başlarında kişisel bakım grubu ile mutfak aletleri grubunun
ortalama fiyatları aynı seviyelerdeyken, 2008 sonlarından bugüne kadar ulaşan
süreçte mutfak aletleri grubunun ortalama fiyatlarında artış yaşandı. Bu grup,
kişisel bakımı geride bıraktı. Ortalama fiyatları en yüksek grup, süpürge ve
ütülerin yer aldığı ev grubu olurken, en düşük olan grup ise içecek hazırlama
grubu oldu.
|