Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
SONRAKİ HABER: Reel Kesim Güveni Azaldı
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Rem Koolhaas'ın Yeni Binası

New York Times'ın mimari eleştirmeni Nicolai Ouroussoff, 10 Nisan 2005 tarihli yazısında Rem Koolhaas'ın yeni biten Portekiz Oporto'daki "Casa da Musica" müzik holünden övgüyle söz ediyor.

New York Times, 10/04/2005
Rem Koolhaas'ın Yeni Binası

br/>















New York Times'ın mimari eleştirmeni Nicolai Ouroussoff, 10 Nisan 2005 tarihli yazısında Rem Koolhaas'ın yeni biten Portekiz Oporto'daki "Casa da Musica" müzik holünden övgüyle söz ediyor. Bu binanın Rem Koolhaas için yeni bir şeyler ifade ettiğini düşünüyor ve binada entelektüel bir çaba kadar, "tensel" bir güzellik de buluyor.

Ouroussoff'ın yazısında aktardığına göre, yapı, şehrin tarihi bölümü ile işçi sınıfı mahalleleri arasında yer alıyor ve 1300 kişilik bir performans holü ile birlikte prova mekanı ve Oporto Ulusal Orkestrası için kayıt stüdyoları içeriyor. Ouroussoff'a göre, yontulmuş beton formu ve onu yırtan dikdörtgen ana hol mekanı, Koolhaas'ın yarattığı en "baştan çıkarıcı" form.

Ouroussoff, projenin heykelsi niteliğinin, Frank Gehry'nin Bilbao Guggenheim Müzesi ile kıyaslamalara yol açacağını düşünürken, Koolhaas'ın binasını daha "kendine yeten" bir tecrübe olarak yorumluyor; bunu da binada okuduğu duygusal ve psikolojik gerilimlerin rezonansına bağlıyor. Ouroussoff, binanın özgünlüğünün ise, Gehry'nin Los Angeles'da 2003'de yaptığı Walt Disney Konser Salonu ve Hans Scharoun'un 1960 dönemi Berlin Filarmoni Binası ile aynı düzeyde olduğunu düşünüyor.

Dış mekanda, Ouroussoff, Koolhaas'ın kullandığı pembe traverten taşını binayı çevreden soyutlayan, ama aynı zamanda bir halı gibi çevreyi örterken, binayı çevreye yayan bir unsur olarak öne çıkarıyor. Ouroussoff, binanın eğimli duvarlarının ise perspektif hissini çarpıttığını ve bu yüzden bina büyüklüğünün algılanmasını zorlaştırdığını düşünüyor ve tüm strüktürün sanki dengede değilmiş gibi durduğunu belirtiyor.

Ouroussoff, yorumuna binada okuduğu psikolojik anlamların vurgusu ile devam ediyor. Bina iç mekanında imgelerin katmanlaşmasını ve binada süre giden kenar hissinin binaya erotik bir yük verdiğini düşünüyor. Böylesi bilinç altı imgelerin, parçalanmış hatıraların ve bastırılmış isteklerin bu binada mimari "mekanın saflığına bulaştığını" anlatıyor. Ana holün ise tam tersi oldukça rasyonel bir formda olduğunu düşünürken, yine ana holdeki eğimli cam duvarın yansıttığı şehir imgesinin çarpıklığı ile, iç mekanın şehrin içinde yüzer gibi olduğuna dikkat çekiyor. Böylesi bir yaklaşımı ise, Koolhaas'ın şehri canlı tutan yasak köşelerine ve sosyal gerginliklerine olan ilgisine bağlıyor. Ouroussoff, ana hol dışındaki mekanlarda da, şehrin yansımalarını okurken, bu yansımaları yine anılara metafor olarak yorumluyor.

Ouroussoff, yorumunu Rem Koolhaas'ı tarihsel olarak konumlandırarak bitiriyor. Koolhaas'ın Modernism'in "estetik saflığına" ve mükemmel mühendislik ürünü hayat anlayışına karşı çıkarak, kendi neslindeki diğer bir çok mimar gibi, bu saflığı bir baskı formu olarak okuduğunu belirtiyor. Koolhaas'ın, Modernistlerin görmezden geldikleri modern kutuların dışındaki karışık sosyal, psikolojik ve ekonomik gerçekleri aradığını düşünüyor. Ouroussoff , Oporto Konser Salonu'nda ise Koolhaas'ın gücünün doruğuna ulaştığını düşünürken, ancak yakın bir dönemde böylesi büyük çaplı projelere imza atabildiğini vurguluyor.


Bina resim ve bilgileri için www.archphoto.it/IMAGES/oma/oma.htm#

Derleyen: Zehra Tonbul

http://www.yapi.com.tr/haberler/rem-koolhaasin-yeni-binasi_25443.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!