Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Tüp Geçitin Güzergâhı 4 Asır Önce Gösterilmiş

Türkiye'nin en önemli projelerinden biri olan Marmaray'da 1.400 metrelik güzergâha 11 tüp tünelin tamamı indirildi. Sultan Abdülmecid'in 148 yıl önce yapmayı düşündüğü ve Tünel-i Bahri'nin üzerinden geçen hat dört asırdır 'Hüdayi Yolu' olarak anılıyor. En coşkulu dalgalarda bile sütliman olan yol, balıkçılar tarafından yüzyıllardır kullanılıyor.

Zaman PAZAR
Tüp Geçitin Güzergâhı 4 Asır Önce Gösterilmiş

Türkiye'nin en önemli projelerinden biri olan Marmaray'da 1.400 metrelik güzergâha 11 tüp tünelin tamamı indirildi. Sultan Abdülmecid'in 148 yıl önce yapmayı düşündüğü ve Tünel-i Bahri'nin üzerinden geçen hat dört asırdır 'Hüdayi Yolu' olarak anılıyor. En coşkulu dalgalarda bile sütliman olan yol, balıkçılar tarafından yüzyıllardır kullanılıyor.

Boğaz'ın altı tüp geçit üstü 'Hüdayi Yolu'

Asya'yla Avrupa kıtası arasında kesintisiz tren yolu projesinin önemli kısmı tamamlandı ve geçtiğimiz hafta atılan tarihî adımla Boğaz'ın iki yakası bir araya geldi. Marmaray projesi kapsamında inşa edilen ve Boğaz'ın 60 metre altına batırılan 11 adet tüp tünelle, Cumhuriyet tarihinin en önemli projelerinden biri olarak gösterilen inşaatın en zor kısmı tamamlanmış oldu. Tüp geçidin yapımına 2004 yılında başlansa da tarihi aslında 148 yıl öncesine dayanıyor. Osmanlı Devleti'nin otuz ikinci padişahı olan Sultan Abdülmecid Han döneminde de benzer bir tüp geçit projesi bir buçuk asır önce de gündeme gelmiş yine aynı güzergâh üzerinde bir tüp geçit yapılması ve trenlerin iki kıta arasında seyahat etmesi amaçlanmıştı. Bu projeye göre tıpkı bugünkü gibi bir tüp geçit Boğaz'ın altına döşenecek, Boğaz'ın derinleştiği yerlerde de tüp geçit, inşa edilecek kolonlar üstüne oturtulacaktı. Tren Sirkeci'den tünele girecek Boğaz'ın altından geçerek Üsküdar'a ulaşacaktı. İmparatorluğun zor dönemlerinde yapımına bir türlü başlanamayan ve 'Tünel-i Bahri' adıyla anılan projenin tüm planı, Jaggues Perraut adındaki bir mühendis tarafından hazırlanmıştı. Ancak padişahın onayına takdim edilen proje heyecan uyandırsa da bilindiği kadarıyla, devletin içinde bulunduğu zorlu koşullar ve ekonomik sorunların yanı sıra güvenlik sebebiyle de askıya alındı. Bugünün şartlarında dahi ekonomiyi sarsacak bu dev projeyi gerçekleştirmek isteyen Sultan Abdülmecid Han, 1861'de vefat edince proje uygulaması yapılamadı. Kendisinden sonra tahta çıkan Sultan Abdülaziz Han da demiryollarına önem veriyordu. Hatta Sultan Abdülaziz'in, demiryolları hatlarının yapımına tarihî anıtlar yüzünden karşı çıkanlara cevaben, "Geçecek olan trenler geçsin de isterse göğsümden geçsin." dediği rivayet ediliyor. Ancak geçidin yapımına engel durumlar devam ettiği için onun devrinde de proje gerçekleştirilemedi. İnşası çok zor olan tüp geçit planı da Sultan Abdülhamid Han döneminde Hicaz Demiryolu Projesi olarak değiştirildi.

Yaklaşık 1.400 metrelik tüp geçidin deniz altındaki kısmının tamamlandığı gün bir konuşma yapan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, işte bu tarihî gerçeğe vurgu yaparak bir buçuk asırlık hayalin gerçekleştiğini ifade etti. Erdoğan, bu anı, "Osmanlı'nın 1860 yılında, 148 yıl önce planladığı projeyi hayata geçirmek bugüne nasip oldu." sözleriyle ifade etti.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3
http://www.yapi.com.tr/haberler/tup-gecitin-guzergahi-4-asir-once-gosterilmis_64217.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!