Meşrutiyet ve
Mithatpaşa caddeleri üzerine yapılan yaya üstgeçitleri
kullanılmıyor. Cadde esnafı tarafından “süs geçit” olarak
nitelendirilen üstgeçitler, yalnızca üzerinde oturup sohbet eden gençlerin işine
yarıyor.
Kızılay’daki, Meşrutiyet ve Mithatpaşa caddelerine, Ankara Anakent
Belediyesi tarafından yapılan yaya üstgeçitleri,
“işlevsiz” olduğu için kullanılmıyor. Yayalar, karşıdan karşıya
geçerken köprüler yerine caddeleri tercih ediyor. Meşrutiyet Caddesi’nin
sonundaki üstgeçitin altında trafik lambalarının bulunması da, “Üstgeçit
buraya neden yapılmış?” sorusunu gündeme getiriyor. Akay Kavşağı’ndan
Kızılay yönüne trafik akışını rahatlatmak amacıyla yapılan üstgeçitler,
Kızılay’daki gençlerin oturup sohbet ettikleri birer “kafe”ye dönüşmüş durumda.
Cadde esnafı da üstgeçitlerin neden yapıldığını anlamadıklarını vurgulayarak,
“Bunlar üstgeçit değil, süs geçit” benzetmesini yapıyor.
Meşrutiyet Caddesi ile
Mithatpaşa Caddesi’nin kesiştiği kavşakta yapılan üstgeçitte, basamakların
farklı yüksekliklerde olması, özellikle yaşlı yurttaşlar için sorun oluşturuyor.
Şehir plancılarının ve sivil toplum örgütlerinin tüm itirazlarına karşın yıllar
önce yapılan üstgeçitlerin, merdiven basamaklarının farklı yüksekliklerde olması
sıkıntı yaratıyor. Bazı basamaklar 10 santimetre iken bazıları ise 20
santimetre. Yüksekliği nedeniyle çıkmakta zorluk çekilen köprünün altında da
trafik lambalarının olması yurttaşların, karşıya geçerken caddeyi kullanmamasına
neden oluyor.
‘Yaya önceliği düşünülmeliydi’
TMMOB Şehir Plancıları Odası (ŞPO) Ankara Şube Sekreteri İlknur
Urkun, sorunun sebebinin kent merkezlerinin “araç öncelikli
tasarlanması” olduğunu belirterek, “Dolayısıyla yaya geçitlerinin kullanım dışı
kalması genel kanının aksine halkın bilinçsizliği yüzünden değildir. Üstgeçitler
şehirlerarası ve yüksek hızlı yollarda yaya geçişi için bir çözümdür. Kent
içinde ticari faaliyetin yoğun olduğu alanlarda yayaların öncelikli olması
gerekliliği ve araçların erişiminin kısıtlanması bütün dünyada uygulanan
bilimsel bir yaklaşımdır. Çünkü kent merkezleri insanların bir araya gelme ve
etkileşim kurma alanlarıdır ve bu alanlarda dolaşım teşvik edilmelidir” diye
konuştu. Urkun, geçitlerin yıkılarak yayalara belirli kavşaklarda hemzemin geçiş
hakkının verilmesi gerektiğini vurgulayarak, şunları söyledi:
“Ancak, Ankara kent yönetimi; engelli, yaşlı ve çocuklar, yahut ağır yük
taşıyanları mağdur etmekle kalmamış, bu üstgeçitleri stadartlara uygun bir
biçimde yapmadığından hayati tehlike yaratmış, görüntü kirliliği
oluşturmuştur.”
|