İstanbul Modern'de bugün (17 Şubat 2010), çağdaş
sanatçıların gelenekle kurdukları ilişkiyi gösteren bir sergi açıldı.
'Gelenekten Çağdaşa- Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek'
adlı sergide Erol Akyavaş'tan Ergin İnan, Balkan Naci İslimyeli ve İnci Eviner'e
dokuz sanatçının 105 yapıtı yer alıyor
Sarkis’in ‘Site’ sergisinden sonra sonra
İstanbul Modern şimdi de Türkiye’nin 200 yıllık Batılılaşma
serüvenini tartışmaya açan ‘Gelenekten Çağdaşa’ başlıklı sergiye ev
sahipliği yapıyor. Batılılaşmadan bugüne Türk sanatının gelenekle olan
ilişkisine odaklanarak, çağdaş sanatta geleneğin anlamını tartışmaya açan
‘Gelenekten Çağdaşa - Modern Türk Sanatında Kültürel Bellek’ başlıklı sergi
bugün İstanbul Modern’de açılıyor.
İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın katkılarıyla
gerçekleşen sergide Erol Akyavaş, İsmet Doğan, İnci Eviner, Bedri Rahmi
Eyüboğlu, Selma Gürbüz, Ergin İnan, Balkan Naci İslimyeli, Murat Morova ve Ekrem
Yalçındağ gibi geleneklerden, tarihsel köklerden yola çıkarak üreten dokuz
sanatçının çalışmaları yer alıyor. Sergi dün, İstanbul Modern’de İstanbul 2010
Avrupa Kültür Başkenti Ajansı Yönetim Kurulu Başkanı Şekip
Avdagiç, İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya
Eczacıbaşı ve serginin küratörü Levent Çalıkoğlu’nun
konuştukları bir basın toplantısıyla tanıtıldı. Levent Çalıkoğlu sergiyi “Dokuz
sanatçının merkezinde yer aldığı bir karşılaştırma zemini kurarak, çağdaş sanat
için bugün geleneğin ne ifade ettiğini tartışıyor” sözüyle özetledi.
23 Mayıs’a kadar açık
23 Mayıs’a kadar açık kalacak sergide videodan resme, yerleştirmeden
fotoğrafa uzanan bir çeşitlilik içeren ve sanatçıların farklı dönemlerinden
çalışmaların yanı sıra modern sanatımızın geçmişine de odaklanarak hat,
minyatür, çini, vitray, tekstil gibi objeleri bir araya getiren 105 eser yer
alıyor. Yine Levent Çalıkoğlu’nun dediği gibi sergi üç şeye ‘gelenek, modern ve
çağdaş’a işaret ediyor.
Sergide, İnci Eviner’in 60 metrekarelik bir yüzeye yerleştirdiği ve
geleneksel temsile ilişkin yaklaşımları sorgulayan ‘Yeni Vatandaş’ adlı bir
estalasyonu var. ‘Yeni Vatandaş’ta üçlü video ile gelenek ve hareketli görüntü
arasında ilişki kuran Eviner, geleneğin görsel alfabesinin politik anlam ve
içeriklerine vurgu yapıyor. Batı akılcılığıyla Doğulu dünya görüşü arasında
kendine özgü bir sentez geliştiren Erol Akyavaş’ın çalışmalarının da yer aldığı
sergide Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun ise aile koleksiyonunda yer alan
çalışmalarından bir seçki bulunuyor. Çalışmalarında resim, heykel, halı gibi
farklı ifade araçlarını tercih eden Selma Gürbüz de sergiye son yirmi yıllık
birikiminden örneklerle katılırken Ergin İnan, kümbet ve ikona çalışmalarına
uzanan geniş bir seçki sunuyor.
Sergide ayrıca Doğu-Batı gelenek karşılaşması konusunda resimden fotoğrafa,
videodan yerleştirmeye uzanan çoğul bir anlatım dili içinde kendine özgü bir dil
yaratan Balkan Naci İslimleyili’nin kırk yıllık üretim sürecinden bir kesitle
birlikte, geleneğin etnografik bir malzeme deposu olarak kullanılmasına karşı
çıkan Murat Morova’nın farklı dönemlerini temsil eden çalışmalarını da görmek
mümkün. Ekrem Yalçındağ ise sergiye, 70 metrekarelik bir duvar üzerine çalıştığı
ve oldukça dikkat çeken resmiyle katılıyor. Kıl fırçalarla oluşturduğu
resimlerinde tek bir rengin olasılıklarına başvuran Yalçındağ, İslam süsleme
geleneğinin matematiksel düzen ve geometri ile olan ilişkisine vurgu yapıyor.
Eğitim çalışmaları
Sergi süresince ayrıca İstanbul Modern Eğitim Birimi’nin Garanti Bankası
sponsorluğunda düzenlediği ‘Zamanın Yolcuları’ başlıklı eğitim
programıyla, farklı yaş gruplarından çocuklar, gençler ve aileler İnci Eviner,
Ekram Yalçındağ, Ergin İnan ve Selma Gürbüz’ün eğitmenliğinde minyatür, vitray,
mozaik ve duvar resimleri çalışmaları yapabilecek.
İstanbul Modern’de ayrıca bugünden itibaren 23 Mayıs’a kadar ‘12.
Video Programı’ da ziyaret edilebilir. Aralarında Man Ray, Samuel
Beckett ve Bruce Naumann’ın da bulunduğu yedi sanatçının çalışmaları yer aldığı
ve adını Man Ray’in 1923 tarihli Le retour a la raison adlı videosundan alan
‘Akla Dönüş’ başlığıyla sunulan programın küratörü ise Paolo
Colombo.