Resimlerini yaparken fotoğrafları bir yol haritası olarak kullandığını söyleyen Temür Köran'ın çalışmaları Evin Sanat Galerisi'nde görülebilir. Sanatçı, kadın figürüne odaklanıyor.
Temür Köran uzun bir aradan sonra, son dönem çalışmalarını kapsayan sergiyle Evin Sanat Galerisi'nde. Tema üzerinden giderek değil de biçimsel kaygılarla başlığını koyduğu 'Bir Duvar İçin Öneri' sergisinde Köran'ın karışık teknikle yaptığı resimleri yer alıyor. Evin Sanat Galerisi'nin her bir duvarı Köran'ın farklı tema ve teknikle yaptığı resimlerini tutuyor. Resim sanatının fotoğrafı nasıl dönüştürdüğüne odaklanan Akbank Sanat'taki 'Sınır Deneyimleri'nde de Köran'ın bir ayağı Evin Sanat Galerisi'nde bulunan resimlerini görmek mümkün. "Fotoğrafa bakmak benim için ruh haritası gibi" diyen Köran'la, 'Bir Duvar İçin Öneri'yi ve 'dönüştürme' sanatını konuştuk.
Fotoğrafları resme dönüştürüyorsunuz. Bu yolla çalışmaya ne zaman başladınız?
Resim eğitimimi kendim organize ettim diyebilirim. Okuldayken önemli ressamların işlerini kopya ederek resim yapıyorduk. Bu alışkanlığım değişti ve günlük hayattaki fotoğraflardan faydalanarak resimlerimi kurgulamaya başladım.
Neden bu yolu seçtiniz?
Fotoğrafa asla bağlı kalamıyorum ama asla da onsuz başlayamıyorum. Bir neden arıyorum gibi. Bir şehir fotoğrafına bakıyorum ve ordaki tabelanın dikey hareketinden ve elipsinden gövde veya kol çizebiliyorum. Sürekli bilinç akışı ile ilgili bir durum var. Başka bir figüre dönüştürüyorum fotoğrafta gördüklerimi. Her parça, her nesne başka bir dünya, renk, çizgi ile benzetilerek yeniden sunuluyor. Fotoğrafa bakmadığım zaman yanı başımdaki bir nesneden de hareket edebiliyorum. Şehir fotoğrafından natürmort bile boyadığım olmuştur. Fotoğrafa bakmak benim için ruh haritası gibi.
Peki ya fotoğrafın gerçekliği?
Başkasının çektiği fotoğraflardan yeni bir metafor oluşturuyorum. Çok hüzünlü bir kadın fotoğrafı görmüştüm. Kadın ağlamadan hemen önce denklanşöre basılmış. Bu ağlama öncesi yüz ifadesini ben bulutlar çizerek anlatmıştım resmimde. Burada bir metafor var. Baktığınız görsel bir imajdan hareket ettiğiniz zaman onun 'arkasındaki' gerçekliği sabit tutabiliyorsunuz. Bir portreye bakıp bulut çizince onun gerçekliğine parmak basıyorsunuz. Nesne olarak kadını koymak farklı bir şey, kadın portresinin arkasındaki gerçeği koymak farklı bir şey.
Evin Sanat Galerisi'ndeki serginizde kadın figürlerinin yoğunluğu dikkat çekiyor.
Çünkü görsel imajların çoğu kadın üzerine. Nereye baksanız bir kadın var. Kadın seyirlik bir figür olduğu için belki de bu malzemeyi resimlerimde kullanmaya başladım.
Kadın fotoğraflarını dönüştürürken kadını sadece ikon olarak mı kullanıyorsunuz?
Evet, birebir kadını sorgulamak adına değil sadece ikon olarak kullanıyorum. İmajın sentetik ve gerçek halini de ayırdım. Dayatılan sahte kadın figürünü gösteriyorum. Resimlerimde, stereotip kadınlar yani donuk bakan, hayattan kopuk, ütopik kadınlar var. Bunları içselleştirmek istemedim aslında. Ancak yabancı, sentetik bir durum var idolleştirilip, yeniden ısıtılıp önümüze koyulan; bunları resmettim. Kadın hakları gibi ideolojik bir mesele haline getirip de sunmuyorum ya da Ahmet Altan'ın güzel kadınları gibi de değil bunlar. Onlar tamamen bir nesne. Bazen kadın bile değiller diye düşünüyorum. Kadın olamamış sentetik formlar gibi. Magazin programlarından bize tanıdık gelen fotoğraflar.
Sergide üzerinde yeni çalışmaya başladığınız çocuk yüzleri de var, bir tarafta da kadın figürleriniz. Karışık bir sergi olmuş.
Ben uzun süre sergi açmadım. Bu işler uzun süre zarfında yaptığım işler. Resimler uzun bir süreç içinde gerçekleştiği için ister istemez bir kopukluk oluyor. Birbirini tetikleyen parçalar da var. Sergiyi düzenlerken sergiye bir isim gerekti. Birbirinden farklı konu ve eserler var. Yelpaze geniş olduğu için kopuk da oldu. Sergi başlığı serginin temasından konulur ama ben biçim düzenlemesinden yola çıktım. 'Bir Duvar İçin Öneri' ismini biçimsel kaygıdan koydum. Çünkü her duvar tek tek etüt edilip ve bir galeriye müdahale mantığında, enstelasyon yapar gibi sergiyi birden fazla sergi haline dönüştürdüm. Her kesimden izleyicinin kendince parça bulabileceği zengin bir sergi oluştu bence.
Temür Köran'ın 'Bir Duvar İçin Öneri' başlıklı sergisi, 22 Aralık'a kadar Evin Sanat Galerisi'nde.
Tel: 0212 265 81 58