Başkan Kadir Topbaş Belediyenin 10 Milyar YTL Bütçesini Az Buldu
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) bağlı kuruluşları ve 19 belediye iktisadi teşekkülü (BİT) ile 2006 yılı toplam tahmini bütçesi, 10 milyar 412 milyon 156 bin YTL olarak belirlendi. Bütçede net rakamlar büyükşehir belediye meclisinde görüşüldükten sonra netlik kazanacak.
Belediye Başkanı Kadir Topbaş’ın rakamlarla ilgili yorumu ise “Nüfusu 12 milyon olan İstanbul’un bütçesi 10,3 milyar YTL. İstanbul’un çok daha ciddi bir bütçeye ihtiyacı var. Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesinin bunun en az 2 katı olması lazım.” oldu.
Kadir Topbaş, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu gereğince 1 Ocak 2006’dan itibaren 3’er yıllık bütçe yapılmasının zorunluluk olduğunu ve bu yıl ilk kez İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin de 3 yıllık bütçe hazırladığını kaydetti. Topbaş, buna göre Büyükşehir Belediyesi’nin 2006’da 3 milyar 200 milyon YTL, 2007’de 3 milyar 795 milyon YTL, 2008’de 4 milyar 10 milyon YTL olmak üzere 3 yıllık toplam bütçesinin 11 milyar 5 milyon YTL olduğunu ifade etti.
Her yıl nüfusu 400 bin artan ve 5216 sayılı yasa ile de hizmet alanı il sınırlarına genişleyen İstanbul’un mevcut sorunlarını çözmek için ciddi bir bütçeye ihtiyacı olduğunu belirten Topbaş, şunları söyledi: “Kentin başta ulaşım olmak üzere mevcut sorunlarını çözmek, daha çağdaş, insani boyutta yaşanabilir, problemsiz bir kent haline getirmek için bu bütçe yetersiz. Bu kent deprem riski taşıyor. Kentin yenilenmesi, çöküntü alanlarının düzeltilmesi, gecekonduların ıslah edilmesi, yeni yerleşim alanlarının kurgulanması açısından bu bütçe yetersiz; ama biz maksimum seviyede kendi çerçevemiz içerisinde adeta tencerede pişirip, kapağında yeme mantığıyla mevcut kaynakları en iyi şekilde realize etmeye çalışıyoruz. Nüfusu 700 bin olan Rotterdam’ın bütçesi 4,5 milyar Euro. Nüfusu 12 milyon olan İstanbul’un konsolide bütçesi 10,3 milyar YTL. İstanbul’un çok daha ciddi bir bütçeye ihtiyacı var. Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesinin bunun en az 2 katı olması lazım.”
Topbaş, İstanbul’da ulaşımın sorun olduğunu, bu sorunu çözmek için yapılacak olan metronun da ciddi bir maliyet oluşturduğunu belirtti. Büyükşehir Belediyesi’nin İstanbul Metrosu’nu kendi öz kayaklarıyla yapmaya çalışmasına karşın Atina Metrosu’nun AB tarafından yapıldığını dile getiren Topbaş, “Bu yolla İstanbul’un ihtiyacı olan metro boyutuna ulaşması, çok uzun yıllar alacak.” dedi. Topbaş, “Mevcut kaynaklar bunu gösterdiğine göre, bundan sonra çok farklı adımlar atmamız gerekiyor. Prensip olarak, artık kendi öz kaynaklarını zorlayarak yatırım yapan bir yönetim yerine, başta ulaşım ve raylı sistemler olmak üzere daha çok yap-işlet mantığını ön plana çıkarmayı hedefledik. Başka türlü kaynak edinme imkanımız yok.” dedi.
İstanbul’un konumunun oldukça dikkat çektiğini, yatırımcıların kaynaklarını kentin gelişme alanlarına, problemlerine yönlendirmek istediklerini ifade eden Topbaş, şunları kaydetti: “Ciddi anlamda yabancı yatırımcılarla temasımız var. Protokoller yaptık, daha da yapacağız. Özellikle Dubai Holding ile yaptığımız 5 milyar dolarlık gayrimenkul yatırım ortaklığı anlaşmasının ardından yerli yatırımcılarımız, işadamlarımız, ‘biz daha iyi şartlarda varız’ diyorlar. Onlara da açığız. Onlara diyoruz ki; “Gelin 5 milyar dolar da siz getirin. Sizinle de gayrimenkul yatırım ortaklığı kuralım. Sözünüzün arkasında durun. Aynı şartlarla gelin, sizi tercih ederiz.” Dubai Holding ile yaptığımız ortaklığı İstanbul’un başka kanallarına yönlendiririz. Çünkü İstanbul’un 5, 10, 20 milyar dolar gibi büyük yatırımlara ihtiyacı var. Yeter ki, ‘kaynak getiriyoruz’ diyenler olsun. Buna hep açık olduğumuzu da burada ifade etmek istiyorum.”