İstanbul’un Planlaması Marmara Bölgesi ile Birlikte Yapılıyor



İstanbul Metropoliten Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezi, Başkan Topbaş’ın da katılımıyla Marmara ve Boğazları Belediyeler Birliği’ne yönelik “İstanbul Metropolü’nün Planlanması Marmara Bölgesi’nin Gelişme Stratejileri” konulu bir seminer düzenledi. Seminere İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı ve Birlik Başkanı Dr. Mimar Kadir Topbaş’ın yanı sıra, İstanbul’un İlçe ve Belde Belediye Başkanları ile Birliğe üye belediyelerin başkanları katıldı.

“İstanbul Metropolü’nün Planlanması Marmara Bölgesi’nin Gelişme Stratejileri” konulu seminerde konuşan Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mimar Kadir Topbaş, İstanbul’un ulaşım, plansızlık ve gecekondulaşma gibi bugünkü problemlerinin şehrin geçmişte gelişigüzel gelişmesine dayandığını belirterek, “İstanbul’u doğru planlamak için konuyu Marmara Bölgesi ölçeğinde ele almanın doğru olduğunu düşünüyoruz. Gelişmenin yerel kalkınmadan geçtiği günümüzde, bölgemizi doğru kurgulama adına hepimize çok büyük görevler düşüyor” dedi.

Marmara Bölgesi’nin stratejik ve ekonomik açıdan Türkiye’nin en önemli bölgesi olduğuna dikkat çeken Başkan Topbaş, “Türkiye’nin bundan sonraki gelişme sürecinde de bölgemize çok büyük görevler düşüyor. Bu nedenle Marmara Bölgesi’nin yerel yöneticileri olan sizlerle bilgi ve deneyim paylaşımında bulunmak, birlikte çözüm üretmek istiyoruz. Birliğimizde katılımcı bir gelişmeyi ortaya koyarak, bölgemiz için sürdürülebilir bir kalkınmayı gerçekleştirmek arzusundayız. Sizlerden bu bölgesel çalışmamızı kendi ilçe ve beldelerinizle ilintilendirmenizi istiyorum” diye konuştu.

Marmara Bölgesi’nin ulaşımı da planlanıyor…
Marmara Bölgesi’nin ulaşım sorununa da değinen Mimar Topbaş, şunları kaydetti; Marmara Bölgesi’nde araç ve insan taşımacılığının ötesinde ağır vasıta ile Ro-Ro taşımacılığını da öngörüyoruz. Konuyla ilgili çalışmalar yapıyoruz. İstanbul bir liman kenti olarak görünmesine rağmen bunu dünya limanlarıyla mukayese ettiğiniz zaman özellikle Rotherdam gibi limanlarla mukayese ettiğiniz zaman hiçbir şey denecek çok az. İstanbul’da yeni limanlar lazım, ama İstanbul’un kendi yoğun merkezleri noktasında değil. Marmara Bölgesinin farklı noktasına kayan komşu illeriyle temas eden limanlar oluşturarak ağır vasıta taşımacılığını deniz yoluna kaydırmak gerekiyor. Bunun dışında tabiî ki İstanbul’un kendi üzerinden geçen yoğun baskıyı alabilmek için belki güneyde Çanakkale Boğaz’na bir köprü gerekebilir. Oradaki trafiği rahatlatmak için bu Marmara’nın güney aksında da önemli bir ulaşım yolunun ortaya çıkartılması İstanbul üzerindeki trafik yükünü Tekirdağ, Edirne tarafına alabilir.”

Seminerde konuşan İstanbul Metropoliten Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezi (İMP) Yöneticisi Prof. Dr. Hüseyin Kaptan da, İMP’nin belediyelerin gelişme süreci için bir okul olarak geliştirildiğine dikkat çekerek, “İstanbul için yaptığımız hesaplarda, Cumhuriyetin 100. yılında şehrin nüfusunun 22 milyona ulaşacağını tasarlıyor ve bütün planlarımızı buna göre yapıyoruz” dedi.

Yapılan hesaplamalarda İstanbul’un metropoliten sınırlarının en fazla 15 milyon nüfusu taşıyacak durumda olduğunu ifade eden Prof. Dr. Hüseyin Kaptan, “İMP’de Düzce’den Edirne’ye kadar uzanan Marmara Bölgesi’ni de planlamaya katarak Bölgesel Planlama Merkezi oluşturduk. Yerel yönetimlerimiz planlama ile ilgili her türlü sorunu bize danışabilir. Belediyelerimize bu konuda yardımcı olmak, öncülük etmek istiyoruz” şeklinde konuştu. Toplantıda İMP Ülke ve Bölge Çalışma Grubu, Belediye Başkanlarına Marmara Bölgesi’nin planlama analizlerini içeren bir seminer de verdi.