Türkiye'de öne çıkan inşaat projelerinin mimarisini yürüten Workshop
Mimarlar şirketinin kurucusu Yüksek Mimar Mehpare Evrenol, projelerin
tanıtıldığını ancak mimarların adının olmadığını, meslekte kadın
mimarların da pek yer almadığına işaret ederek, ''Bizim büromuz ise
hanım mimarların sivrilmesine imkân tanıyor. 30 kişilik ekibimizin üçte
ikisi bayanlardan oluşuyor''
dedi.
Konut
mimarisinde kadınların etkisinin çok önemli olduğunu vurgulayan
Evrenol, ''5-6 senedir geliştirdiğim 1,5 oda konseptim
var. 2,5; 3,5; 4,5 oda bütün projelerim de var. Bu odaya çamaşır
makinesi, ütü masası vs konuyor. Bir odalı eve de 5 odalı eve de bunu
koyuyorum. Hiçbir şey yapamazsam içinde suyu, prizi olan derin
dolap yapıyorum. Bu konsept çok tuttu. Kadın mimar
olarak bu sektöre yaptığım en büyük hizmet bu. Benim bütün projelerimde var''
diye konuştu.
Mehpare
Evrenol, büyük projelerde çocuk oyun alanlarını yaş gruplarına
göre ayırdıklarını, Akasya projesinde 40 katlı binanın 12'inci
katına 0-3 yaş çocukları için oyun alanı yaptıklarını da
anlattı.
Birtakım projelere geleneksel Türk mimarisini yorumlayarak
koyduklarını, villa konut projelerinde bunları yaptıklarını ifade eden Evrenol,
Türk mimarisinde yer alan 'sofa'yı villalarda mümkün olduğu
kadar kullandıklarını, apartman dairelerinde de bunu yaptıklarını,
Bosphorus City'de, Bursa Modern projesinde
bunların yer aldığını
kaydetti.
Workshop
Mimarlar olarak şu an 7 proje üzerinde çalıştıklarını belirten
Evrenol, Bosphorus City projesinin adından çok mutlu
olmadığını, Boğazla ilgili fazla çağrışım yaptığını, projenin mimari
özelliklerini geri plana ittiğini
söyledi.
Evrenol,
Sinpaş'ın vizyona ve mimariye çok önem verdiğini, uygulama
sırasında mimari projeye bütünüyle sadık kaldıklarını
vurguladı.
İstanbul, Azerbaycan, Irak ve
Türkmenistan'dan kendilerine teklifler geldiğini, ancak bunları
değerlendirmediklerini belirten Evrenol, ''Irak'tan bir firma
Bosphorus City'i çok beğenmiş, bize 'yapar mısınız?' dediler. Biz yapmayız
dedik. Birine sattığımız projeyi başkasına asla yapmayız''
dedi.
''Kartal projesi takıldı,
yürümüyor''
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Kartal
projesiyle ilgili olarak da Evrenol, master planı yapacak olan mimara
şartların doğru aksettirilmediğini, dünyaca ünlü mimar Zaha
Hadid'in kendi mimari konseptini kent ölçeğinde uygulayabileceğini
zannettiğini ancak uygulayamadığını
söyledi.
Evrenol,
''Zaten uygulayamazdı. Proje takıldı ve yürümüyor. Kartal projesini Zaha
Hadid'ye vermek aklımızın almadığı bir şey. Proje baştan ölü doğdu.
Zaha Hadid gibi bir mimarı oraya gömdüğümüz için üzgünüm. Dünyaca ünlü
mimarların burada eseri olsun isterdim. Bu memlekette birtakım isim olan
mimarların eserlerini göremediğimizi düşünüyorum. Türkiye'de daha ziyade ticari
yönleri ortaya çıkan yabancı mimarlar proje yapmaya davet ediliyorlar, akademik
mimarlar değil'' dedi.
''Proje satışa çıktığında yüreğim
titreyerek bekliyorum''
Evrenol, 1+1 konutlara olan
taleple ilgili olarak da Bosphorus projesine başladıklarında bir odalı
konutlara yüzde 10 pay ayrıldığını, tam projeyi geliştirecekken Sinpaş'ın
yaptığı araştırmalar sonucunda bu payı yüzde 40'a çıkaracağını söylediğini
anlatan Evrenol, ''Biz o projeyi çöpe atıp yeni proje yaptık. Gerçekten
haklılarmış, çünkü bu oran güzel sattı'' diye
konuştu.
Bir mimar
olarak projesi satışa çıktığında yüreği titreyerek beklediğini söyleyen Evrenol,
bir nevi bunun sınavları olduğunu, son kullanıcı için mimarinin önemli olduğunu
söyledi. Evrenol, ''Ben projelerimizin satış başarısının çok yüksek olduğunu
gördüm ve bundan çok mutluyum'' şeklinde
konuştu.
Evrenol, bir mimar
için projesinin doğru bir şekilde hayata geçtiğini görmesinin de çok önemli
olduğunu, o nedenle müşterisinin nabzını iyi tutan bir işverenle çalışmanın bir
mimar için doğru bir seçim olduğunu kaydetti.
''Mimarlar öyle bir
para kazanmıyor"
Mimarların her projeden bir daire
alacak kadar para kazanıp kazanmadıklarının sorulması üzerine de
Evrenol şunları kaydetti:
''Mimarlar öyle bir para kazanmıyor. Hayret edeceksiniz ama
karşılamayabiliyor. Hele daha da küçük ölçekte bir proje ise bunu sağlamaz.
Büyük ölçekte projelerin girdileri buna yaklaşabilir ama o kadar. Çok büyük büro
giderlerimiz var. Kalabalık kadro ile çalışıyoruz. Çok emek yoğun çalışıyoruz.
Her projenin bizde esaslı proje sorumlusu var. Bizim belki en büyük ödülümüz ne
biliyor musunuz o binalar böyle çıkıyor ya benim adrenalinim tavan
yapıyor.''
İstanbul'da mimar olmanın ağır sorumluluğunu ve yükünü taşıdığını
dile getiren Evrenol, İstanbul'un çok zarar gördüğünü, Mimar
Sinan'ın hamamının bile yıkıldığını, tarihi dokunun tahrip edildiğini
anlattı.
Evrenol, ''İstanbul'da en büyük sorun mimarisinde değil
şehirciliğinde. Düzgün merkezler oluşturulmadı. 1970'lere kadar mimar imza
atmadan proje yapılabiliyordu.Mimar elinden çıkmamış tonlarca
proje var'' dedi.
Evrenol, Türkiye'de de milli gelir fert başına 20 bin dolara geldiğinde
İstanbul'da bir çok yerin yıkılıp yeniden yapılacağını, o zaman insanların bir
takım şeyleri kabul etmeyeceğini
kaydetti.
Verilen
bilgiye göre, 2000 yılından bu yana Sinpaş projeleri üzerinde çalışan
Workshop Mimarlar, Sinpaş'ın vizyonlarına katkıda bulunan projeler
gerçekleştirdi. Bu projelerinde öne çıkanlar arasında Bosphorus City
konut projesi de bulunuyor. Bursa Modern ve
Saf A.Ş. için gerçekleştirilen Acıbadem Akasya
da diğer önemli projeler arasında yer alıyor.