Viyana 1900, Wagner ve Loos



www.yapi.com.tr, Loos ve Wagner'ın çalışmalarını, dönem Viyana'sının zengin kültürel ortamı içinde değerlendirdiği bir haber dosyası hazırladı.

Viyana 1900, özellikle Freud'un psikanaliz yaklaşımını sunduğu kitabı Die Traumdeutung-"Rüyaların Yorumu"- na paralel olarak, hayatın her boyutta yeniden sorgulandığı, geçmişle her alanda hesaplaşılan bir başkentti. Bu sorgu, hem edebi, hem görsel ifadede özellikle bireyin çevre ile etkileşiminin farklı yaklaşımlarla irdelendiği yeni, deneysel ve yenilikçi biçimlere yol açtı. Bu biçimler, Freud'un şehri Viyana'da, belki diğer şehirlerden daha da çok, insanın kendi "bilinci" ve "hafızası" ile sorgusunu ve iletişimini sağlayan araçlardı.

Mimarlıkta da Loos ve Wagner'ın yaklaşımlarını, bu sorguların ortak paydalı farklı yansımaları olarak okuyabiliriz. Loos, "süslemesiz" mimariyi, insanı tutkularından arındıran bir yöntem olarak görürken, Wagner,"jugendstil" ile tarihin ağırlaştırıcı şekilciliğinden kopan, özgür, doğal, organik biçimlerle, insanın iç dünyasının yapısını sorguluyordu.

Haber dosyasında, Viyana şehrindeki tarih, sanat, edebiyat, müzik, felsefe ve psikoloji alanındaki gelişmelerle birlikte, Wagner ve Loos'un yaklaşımlarını ve projelerini bulabileceksiniz. Yapı-Endüstri Merkezi'nin Kasım ayı etkinlikleri çerçevesinde düzenlenen "Modern'i Ararken, Otto Wagner ve Adolf Loos" sergisi için Prof. Dr. Afife Batur'un "Otto Wagner ve Adolf Loos-Birlikte ve Ayrı" adlı tanıtım yazısı da haber dosyasında yer alıyor. Avusturya Kültür Ofisi'nin desteği ve Prof. Dr. Afife Batur'un katkıları ile gerçekleşecek olan sergi, 11 Kasım - 9 Aralık 2005 tarihleri arasında İTÜ Taşkışla 102 nolu Sergi Salonu'nda sanatseverlerle buluşacak.