Ankara-Eskişehir seferini yaparken kaza yapan Yüksek Hızlı Tren’in (YHT)
makinistleri, jandarma ifadelerinde kazaya fren sisteminin neden olduğunu
söyledi. TCCD ise olayla ilgili ilk açıklamasında kazaya iki fakörün etkili
olduğunu savunmuştu:
1) Makinistler hızlı treni otomatik kumandadan çıkardı. 2) Saatte 30
kilometre hızla girmeleri gereken makas değişim yerine saatte 105 kilometreyle
girdiler. Bu kazaya yol açtı. Otomatik kumandada kalsalardı makasa bu hızla
gidemezlerdi.
Türkiye’nin ilk ‘gerçek’ hızlı treni, hızlı tren seferleri için yapılan özel
hattının üzerinde saatte 250 kilometre hıza ulaşabiliyor. Ancak Eskişehir’e
yaklaştığında ‘normal’ tren yoluna girerken hız kesmesi gerekiyor. Ankara’dan
Eskişehir’e gelen hızlı tren, 13 Kasım’da saat 12.30’da makas değiştirmesi
gereken yerde kaza yaptı. Hızlı trenin dört vagonu raydan çıktı. Kazada 239
yolcu ve 11 personelden ölen ya da yaralanan yok. Yedi kişi ise şok geçirerek
hastanelere kaldırıldı.
Olayın ardından hızlı trenin makinistleri E.Ç. ve Ö.P.’nin jandarma ekipleri
tarafından ifadeleri alındı. Makinistlerden Ö.P. ifadesinde, şehir merkezine
yaklaştığında, hızlı tren hattından normal hatta geçtiği sırada trenin hızını
yavaşlatmak istediğini, ancak trenin fren sisteminden kaynaklanan arıza
nedeniyle el frenini çektiği sırada frenin sert olmasından dolayı ani çekme
sonucu vagonların raydan çıktığını iddia etti. Saatte 250 kilometre hıza
erişen hızlı trenden önce, mevcut demiryolu hatlarının rehabilitasyonuyla
başlatılan ‘hızlandırılmış’ tren kazasında da TCDD “Makinist hatası” demişti.
Hızlandırılmış tren, 22 Temmuz 2004’te Sakarya’nın Pamukova ilçesi
yakınlarında kaza yaptı. 41 kişi öldü. TCDD kazaya makinisitlerin aşırı hızının
neden olduğunu savundu.
Bilirkişi ise kazada ‘makinistlerin 80 kilometre hızla gitmeleri gerekirken,
132 kilometre hız yapmasının, yol tamiratı eksikliği ve sinyalizasyon hatası’nın
etkili olduğu sonucuna vardı. “Kazada TCDD sekizde dört, bir
makinisti sekizde üç, diğer makinisti ise sekizde bir oranında kusurlu” dedi.
Mahkeme kararı kazadan dört yıl sonra çıktı. Sakarya 2. Ağır Ceza
Mahkemesi makinistlerden birini 2.5 yıl hapis ile 1100 lira para cezası,
diğerini bir yıl üç ay hapis ve 733 lira para cezasına
çarptırdı.