Anakent Belediyesi’nin 2008 yılında toplu taşımada kullanmak
için aldığı bin 500 CNG’li (sıkıştırılmış doğalgazlı) otobüsün
131’inde gaz kaçağı tespit edildi. Henüz denetimi yapılmayan yaklaşık
700 otobüsün ne kadarında gaz kaçağı olduğu bilinmiyor. Makine
Mühendisleri Odası’nın (MMO) otobüslere yönelik denetimi sürüyor. MMO
Ankara Şube Sekreteri Şenol Karaca, gaz kaçağı olan otobüslerin
ateşle teması durumunda patlama yaşanabileceğini ve ciddi sonuçlar
doğurabileceğine dikkat çekti.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı 2009 yılının Eylül ayında CNG’li araçların gaz
sızdırmazlık denetimini MMO’ya devretti. Anakent Belediyesi’nce satın
alındıkları günden, kontrollerin başlamasına kadar toplu taşıma aracı olarak
kullanılması sürdürülen bin 500 otobüsten şu ana kadar 803’ü MMO tarafından
denetlendi. Otobüslerden 131 tanesinde gaz kaçağı tespit edildi. Gaz kaçağı
olduğu dönemde yolcu taşımaya devam eden otobüslerin kaçakları giderildi. Gaz
kaçağı olan otobüslerin EGO’nun tamirat tesislerinde giderildiği öğrenildi.
Ancak, denetimi yapılmayan 700 otobüs halen Ankara trafiğinde yolcu taşımaya
devam ediyor ve bu otobüslerden ne kadarının gaz sızdırdığı ise bilinmiyor.
Otobüslerin durumuna ilişkin değerlendirme yapan MMO Ankara Şube Sekreteri
Karaca, taşıtların yarattığı tehlikeye dikkat çekti. Karaca, otobüsün gaz
sızıntısının olduğu yerle en küçük bir kıvılcımın temas etmesi durumunda patlama
yaşanabileceğini ve ciddi sonuçları olabileceğini vurguladı.
‘Yeteri kadar denetim yapılmıyor’
Karaca, başkentte toplu taşıma aracı olarak kullanılan yüzlerce otobüsün
yeterli denetim ve güvenlik önleminden yoksun olduğunu belirtti. İlgili
yönetmeliğe göre halk otobüslerinin 10 yıldan fazla kullanılamayacağını
anımsatan Karaca, başkentte toplu taşıma aracı olarak kullanılan yüzlerce
otobüsün kullanım sürelerini çoktan aştığına dikkat çekti. Karaca şunları
kaydetti:
“Ankara’da toplu taşımada kullanılan otobüslerin 20 yıllık olanları var. Bu
araçlar yeterli bakım ve denetimden yoksun olarak her gün yüz binlerce insanı
taşıyor. Özellikle fren sisteminin aşınmasından doğacak aksaklıklar kazalara
davetiye çıkarıyor.”
‘Kamyondan bozma otobüs’
Karaca, özel halk otobüslerinin birçoğunun kamyondan bozma araçlar olduğuna
dikkat çekti. Söz konusu araçların karoser oturtularak otobüse dönüştürüldüğünü
anlatan Karaca, bu araçların motor sistemlerinin kamyona göre dizayn edildiğini
vurguladı. Karaca, kamyondan bozma araçlara yönelik kaygılarını şöyle dile
getirdi:“Motor sistemi kamyona göre tasarlanan bu araçlar toplu taşımaya uygun
değil. Üstelik araçların sahipleri para kaybetmemek için gerekli kontrolleri de
yaptırmıyorlar. Yasal kullanım süresi 10 yıl olan halk otobüsleri imal edilirken
bu süreye göre tasarlanıyor. Şu an başkent sokaklarında kullanım süresini ikiye
katlamış, motor ve fren sistemleri aşınmış çok sayıda halk otobüsü yolcu
taşıyor. İnsanların can güvenliği tehlikeye atılıyor.”