Doğusan, Boru Yerine Yer Karosu Üretecek



Kendi ürünü olan asbestli çimento boruya olan talebin, plastik boruya kayması sonucu, bu yıl boru üretimini durdurmayı planlayan Doğusan, tüm dikkatini üretimine bu yıl başladığı yer karosuna verecek.

Sermayesinin yüzde 75.96'sı İller Bankası'na ait olan ve yaklaşık 25 yıldır boru ve kiremit üretimi yapan Doğusan Boru, sektörde geçen çeyrek asrın ardından boru üretimini durduracak noktaya geldi. Kullanıcıların yurtiçinde sadece Doğusan Boru'nun üretimini yaptığı asbetli çimento boruya olan talebi zamanla plastik boruya kayınca zor günler geçirmeye başlayan şirket, şu sıralar yer karosu üretimi için kolları sıvadı. Geçen yılın ilk 9 ayında 271 bin 562 YTL zarar açıklayan Doğusan Boru'nun Genel Müdürü Rıfat Ekinci, "Önümüzdeki üç yılın stratejik yol haritasını çizeceğiz; herkes, bu fabrikanın nasıl kurtulduğunu görecek" diye konuştu.

Plastikten pahalı değil
Asbetli çimentoya olan talebin gün geçtikçe azalmaya başladığı belirten Ekinci, Doğusan Boru için artık borunun, üretim yapılmayacak bir noktaya geldiğini söyledi. Asbetli çimento borunun plastik başta olmak üzere bir çok alternatiflerinin piyasaya sürüldüğüne dikkat çeken Ekinci, "Plastik borular bizim ürettiğimiz borulardan çok daha problemsiz. Aslında bizimkiler de problemsiz ama plastikçiler bu pazarı bizim elimizden aldılar" açıklamasında bulundu. Asbetli çimento boru ile plastik boru arasında fiyat farkı bulunmadığını kaydeden Ekinci, buna karşılık plastik borunun kullanımının kolay olduğunu söyledi. 2005 yılında boru üretimlerinin 2004'e göre yarı yarıya azaldığını belirten Ekinci, "Belki de 2006'da hiç boru üretmeyeceğiz" diye konuştu.

Yeni kalıplar alınacak
Bu yılın ilk günlerinde yer karosu üretimene başladıklarını vurgulayan Ekinci, "Türkiye'de benzeri olmayan bir yer karosu üretiyoruz. Yer karosu talebi her zaman için fazla olan bir ürün" dedi. Yer karosu üretimine başlayabilmek için ayrı bir yatırım yapmadıklarını dile getiren Ekinci, mevcut makina parklarının bu ürünü üretebilmek için elverişli olduğunu söyledi. Şu an için tek yapmaları gerekenin karo üretimini çeşitlendirmek için yeni kalıplar almak olduğunu söyleyen Ekinci, "Yer karosunu büyük oranda belediyeler kullanıyor" dedi. Toplam yer karosu üretim kapasitelerinin günlük 12-15 bin adet olduğunu kaydeden Ekinci, kiremit üretimlerinin ise devam ettiğini hatırlattı.

Son bir yıldır borsada yüzde 89.4 oranında değer kazanan Doğusan Boru'nun piyasa değeri 28 milyon 157 bin YTL seviyesinde bulunuyor. Şirket aktif büyüklüğünü, geçen yılın dokuz aylık döneminde, 2004 sonuna göre yüzde 32 oranında artırarak 24.4 milyon YTL'ye çıkardı. Kısa vadeli borcu yüzde 12 oranında azalan Doğusan'ın dönen varlıkları yüzde 7, duran varlıkları ise yüzde 35 büyüdü. Şirketin özsermayesi 18.9 milyon YTL seviyesinde bulunuyor.

Üretim beş ay durdu
Yılda 8 milyon adet kiremit üretebildiklerini belirten Rıfat Ekinci, geçen yılın mart ayında bünyelerine kattıkları Doğuser'in kiremit fabrikası ile söz konusu kapasitenin 15 milyon adede yükseldiğini söyledi. Doğuser'in kiremit fabrikasında şu an için üretim yapılmadığının altını çizen Ekinci "Doğuser'in kiremit fabrikasından faydalanmaya başlamamız için 1 milyon YTL gerekiyor. Bununla ilgili finansman arayışlarımız uzun süredir devam ediyoruz" dedi.

Doğusan Boru'nun geçen yılın ilk 5 ayında üretiminin tamamen durduğunu da belirten Ekinci şöyle devam etti: "Fabrikamızın raflarını yenilememiz gerekiyordu. Bu yenileme sırasında üretime de ara vermek zorunda kaldık. Yani fabrika tam 5 ay boyunca çalışmadı. Bu durum 2005 ciromuzu da olumsuz etkiledi fakat söz konusu yenileme ile üretimde ortaya çıkabilecek bir çok aksiliğin de önlemini almış olduk." Ekinci, 2005 yılını yaklaşık 3.5 milyon YTL ciro ile tamamlayacaklarını belirtti.