Şölen Tasarımcısı Festi'den En 'Işıltılı' Mesleğin Sırları

Yılbaşı en çok tüm sokakların ışıl ışıl olmasına yarıyor. Evler, ağaçlar, marketler renkli ışıklarla aydınlanıyor. İstanbul'un büyük alışveriş merkezlerinden Akmerkez de üç yıldır dış cephesini süsleyen, alışveriş merkezinin 10. ve Cumhuriyet'in 80. yılını kutlamak için hazırlanan ışık şölenini bu yıl içeriye de taşıdı. İmza geçen seferki gibi bu kez de 26 yıllık 'şölen tasarımcısı' İtalyan Valerio Festi'ye ait.

Bolonya doğumlu Festi, Studio Festi adlı firmasıyla şimdiye dek aralarında Paris, Roma, Milano, Lizbon, Pekin, Prag, Moskova, Tokyo, Hong Kong ve Sydney'in de bulunduğu 200'den fazla şehire el atmış.

Kendinize 'şölen tasarımcısı' diyorsunuz. Nasıl şölenler hazırlıyorsunuz?


Tarihi yerlerde çalışmayı seviyorum. Ama her yerin başka özelliği var. Biz bu farklılığı ortaya çıkarmayı hedefliyoruz. İnsanların bakış açısını değiştirmeyi çok seviyorum. Şölenler de böyledir, içinde yer alan insanın dünyayla ilişkisini değiştiriyor. Yetişkin insanlar günlük rutini çok iyi bilir, ama çocuklar için her gün ayrı bir gizemdir. Bence hepimiz o ihtimaller dünyasına dönmeliyiz.

Tiyatro mezunusunuz, bu işe nasıl bulaştınız?


Evet, mezun olduktan sonra tiyatroda çalıştım bir süre. Bir süre sonra popüler şenliklerle ilgilenmek istediğimi anladım. İtalya'da şölen çok önemlidir. Dört çeşit şölen var: Noel ve yılbaşı gibi dini olanlar, tarihi şölenler, karnavallar ve yeni şölenler. Tiyatroda çalışırken, şölenin sıra dışı bir vaka olduğunu düşündüm. Gençken dünyayı değiştirmek isteriz. Ben de şölenle dünyayı değiştirmenin tiyatrodan daha olası olduğunu düşündüm. Bir meydanda şölen hazırladığımızda, mesele sadece katılımcı sayısı değil. O gösteriye fakir ya da zengin, öğrenci, profesyonel ya da işçi herkes katılıyor. Ama tiyatroda sınırlı bir kesime hitap ediyorsunuz. Oysa ben daha çok insana ulaşarak dünyada değişim yaratmak istiyorum.

İlk işiniz neydi?

1980'de Bologna'da havai fişeklerle düzenlediğim konser başlangıç noktam oldu. O zaman Avrupa'da yüksek kültür popülerlikten uzak tutuluyordu. Ben klasik müzik ve baleyle popüler öğeleri birleştirdim. Havai fişek, ışık gibi popüler öğelerin çok güçlü olduğunu, neşe aşıladığını düşünüyorum.


Sizi hangi sanatçılar etkiledi? İşlerinizde hangi tarihi dönemin etkileri var?


Beni en çok barok dönem etkilemiştir. O dönemde şölenler iletişim aracı. Mesela İspanya kralının oğlu oluyor, Papa bunu kutlamak için bir şölen düzenliyor. Bu, iki ülke arasındaki dostluğu sembolize ediyor. Avrupa'nın çeşitli yerlerinden insanlar katılıyor, ressamlar şöleni anlatan tablolar yapıyor, yazarlar o şölenle ilgili metinler yazıyor... O zamanlar Michelangelo, Leonardo da Vinci gibi önemli sanatçılardan şölen hazırlamaları isteniyordu, çünkü şölen bir mesaj vermeli.

Akmerkez'de size ilham veren neydi?


Nazar boncukları. Binanın dışına nazar boncuklarını barok tarzda yerleştirdik. Çalıştığım yerdeki kültüre saygılı davranmaya özen gösteririm