b>Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Müdürü Erol Çağlar, Türkiye'nin en büyük konteyner elleçleme limanı olan İzmir Limanı'nın genişletilmemesi durumunda, ihracatın sekteye uğrayabileceğini söyledi.
Türkiye'nin ihraç ürünlerinin yüzde 25'inin İzmir Limanı'ndan gönderildiğini söyleyen Çağlar, limandan yüklenen konteyner sayısının 2004'de 700 bin Teu'ya ulaşmasının hedeflendiğini belirtti. Türkiye'nin ihracatında son yıllarda kaydedilen artış sonucunda İzmir Limanı'ndaki işlerin tıkanma noktasına geldiğine dikkat çeken Çağlar, limanın genişletilmemesi durumunda ihracatta önemli kayıpların oluşacağını savundu. Çağlar, limanda her yıl artarak devam eden bir sıkışıklığın yaşandığını vurgulayarak, "İzmir Limanı, yanaşma ve saha durumu, Avrupa'ya yakınlık, hinterlandının geniş olması ve iyi hizmet vermesi gibi avantajlar sunması nedeniyle, konteyner taşımacılığında Türkiye'nin en büyük limanı haline geldi. Türkiye ekonomisine büyük katkısı olan İzmir Limanı'nın bu kapasiteyle daha fazla çalışması mümkün değil. Gerekli genişletme çalışmaları yapılmazsa 2004'ten itibaren İzmir Limanı'nda büyük tıkanma yaşanacak" dedi.
Proje hazır
Ulaştırma Bakanlığı Devlet Limanları ve Havameydanları (DLH) Genel Müdürlüğü'nün İzmir Limanı'nın genişletilmesi ile ilgili 2000 yılında bir proje hazırladığını söyleyen Çağlar, projenin liman arka sahasının istifleme sahası olarak değerlendirilmesini öngördüğünü açıkladı. Çağlar, bu durumda mevcut 400 bin metrekarelik alana, 700 bin metrekare istifleme alanının ilave olacağını ve bin 60 metrelik yeni rıhtımın limana kazandırılacağını dile getirdi. Çağlar, "Projeyle birlikte yüksek draftlı konteyner gemilerinin limana yanaşmasını sağlamak için Alsancak Limanı ile körfez girişi olan Yenikale Geçişi arasındaki 7 millik su yolunun 250 metre genişlik ve 14 metre derinliğe ulaştırılması durumunda İzmir Limanı Akdeniz'deki büyük transit limanlardan biri olacaktır" diye konuştu.
Alsancak Limanı'nın gemi ve yük hareketleri
Yıl Gelen gemi İhracat (Ton) İthalat (ton) Toplam (Ton) Konteyner sayısı (Teu)
1995 2.240 2.889.154 1.932.190 4.831.344 300.794
1996 2.553 3.071.681 2.455.694 5.527.375 345.924
1997 2.496 3.304.482 2.619.305 5.923.787 391.696
1998 2.583 3.507.554 2.814.403 6.321.957 400.194
1999 2.725 4.553.059 2.631.354 7.184.413 435.970
2000 2.757 5.215.710 2.948.760 8.164.470 464.455
2001 2.574 6.500.021 1.926.048 8.426.069 491.277
2002 2.645 7.053.607 2.599.107 9.652.714 573.231
|