
Bu Kentin Enerjisi Güneşten

Bütün Dünya Bunu Konuşuyor!

Dünyanın En Büyük Yüzen Güneş Paneli

Güneş Enerjisiyle Buhar, Elektrik...

"Neden Güneşten Para Kazanamıyoruz?"

Eymir Gölü’ne Güneş Teknesi

Kamuda Güneş Enerjisi Kullanımı...

Şartlar Oluştu, Güneşe Yatırım...

'Güneşte' Çin Markası

Asfalt Yerine 'Güneş Enerjili'...

Eşek Sırtında Güneş Enerjisi

Enerji Sektörüne "Güneş" Doğacak

Enerji Yapısını 'Temiz Enerjiye'...

Rüzgar ve Jeotermal Enerjiyi...

Güneşe Dev Yatırım

Güneş Enerjisi ile Çalışan Feribot

İETT İlk Güneş Enerjisi Tesisini Kurdu

Türkiye Enerjinin Dörtte Üçünü...

Konya Organize Sanayi Bölgesi...

Arıcı ve Göçerlere Güneş Enerjisi...

İşte Dünyanın En Büyük Güneş...

Güneş Enerjisi Yatırımları...

Güneş Enerjisi Doğalgaza Rakip Olacak!

Rüzgar ve Güneş Enerjisi Ölçüm...

Örnek Olmak için Evine Güneş...

Anadolu’da Güneş Enerjisi Heyecanı!

Bu Fabrikada Mobilyalar Güneş...

Bu Projenin Sosyal Tesisleri...

Kösedağ, Güneş Enerjisiyle...

GölMahal’de Güneş Enerjisi...
Güneş Enerjisinde Kriz
Alman güneş enerjisi branşı son aylarda inişe geçti. Sebep, ne güneşin yüzünü daha az göstermesi ne de güneş panellerine olan talebin azalması.

Deutsche Welle'nin haberine göre, Almanya'da güneşli günlerin sayısında bir değişiklik olmadığı halde güneş enerjisi branşında şiddetli dalgalanmalar yaşanıyor. Bir zamanlar dünya piyasasının öncüsü konumundaki şirketler birer birer iflasa yuvarlanıyor. Bu durum iş piyasasına da yansıyor. Federal İstatistik Enstitüsü'nün rakamlarına göre 2012 yılından bu yana 10 bin 200 iş pozisyonu yok oldu. Güneş paneli üreticilerinin yaklaşık 2 milyar euro olan toplam cirosu da 2013'te yarıya düştü.
Güneş Ekonomisi Federal Birliği'nden Carsten Körnig bu gidişatın tersine döneceğini tahmin ediyor: “Diğer ülkelerde enerji dönüşümü yükselişte. Asya'da, Çin ve Japonya'daki sevindirici gelişmeler, güneş enerjisi piyasasını son yıllarda ikiye katladı. ABD de son derece sevindirici bir artış görüyoruz.” Çinli şirketler ciddi rakip 2013'te dünyada yaklaşık 36 gigavatlık kurulum yapıldı. Piyasa araştırma şirketi NPD Solarbuzz uzmanları bu yıl yaklaşık 49 gigavatlık kurulum yapılacağını tahmin ediyor. Peki, Alman güneş enerjisi branşı bundan kâr edebilecek mi? Güneş ışınlarını euroya çevirmek söz konusu olduğunda kimse Almanların eline su dökemez. Enerji dönüşümü çerçevesinde Alman hükümeti güneş panellerini destekliyor ve bu da şirketlerin cirosuna olumlu yansıyor. Ama öte yandan uluslararası şirketler de bu alanda şansını deniyor. Tüketici, güneş panelini kimin ürettiğini önemsemediği için Çinli şirketler bu alanda mantar gibi bitmeye başladı. Çin devletinin bu şirketlere ek destek sunması da Çinli şirketlerin Almanlar karşısında ciddi bir rakip haline gelmesini sağladı. Sonuç, aşırı üretim ve fiyatların düşmesi oldu. Birçok Alman güneş enerjisi firması maliyeti karşılayamayor. Bunlardan biri de Bonn'daki Solarworld. Şirketin kurucusu Frank Asbeck henüz kapıya kilit vurmamış olsa da geçen yaz firmasında yeniden yapılandırmaya gitti. Mart ayında da şirket, Bosch'un güneş enerjisi bölümünü satın aldığını duyurdu. Solarworld böylece güneş enerjisi branşında Çin dışındaki en büyük üretici konumuna gelmeyi hedefliyor. Maliyeti düşürmek için büyümek Witten Herdecke Üniversitesi öğretim üyesi Andre Schmidt ise buna şüpheyle yaklaşıyor:“Büyüyen dünya piyasalarında güneş panellerine olan talebin arttığını görüyoruz. Ama öte yandan Almanya'daki endüstri dallarında yüksek maliyet masrafı dezavantajı var. Solarworld, şirketi büyüterek maliyet masraflarını düşürmeyi hesap ediyor, ama bu hesabın tutup tutmayacağını kimse söyleyemez.” Aralık ayından beri yürürlükte olan ceza gümrükleri Çin'den Avrupa pazarına gelen ucuz mallar karşısında Avrupalı şirketlere rekabet edebilme fırsatı sunuyor. ABD de ucuz ürünlere karşı piyasasını yeniden düzenledi. Ne var ki güneş panellerine asıl talep Avrupa'da değil Amerika ve Asya pazarlarında. Teknik açıdan ABD önde Alman şirketleri diğer branşlarda teknik sayesinde Asyalı şirketlere karşı yarışı önde götürse de güneş panellerinde bu avantajdan yoksunlar. Kamuoyu yoklamaları bu konuda en önemli faktörün fiyat olduğunu gösteriyor. Zira güneş panellerinin teknik açıdan iddialı bir yanı bulunmuyor. Öte yandan geride kalan 8 yıl boyunca sübvanse edilen nispeten güvenli Alman pazarına yaslanmaları da Alman şirketlerinin bir başka dezavantajı. Araştırma geliştirme faaliyetlerinin bu sırada ihmal edilmiş olması da işin bir başka boyutu. Öğretim üyesi Andre Schmidt, Amerikalıların bu alanda daha başarılı olduklarına dikkat çekerek şunlar söylüyor: “Her şeyden önce Amerikan firmaları, güneş enerjisinden daha çok verim alma noktasında daha yeni ve etkin teknolojiler geliştirmek bakımından Alman güneş endüstrisinden daha başarılı. Asyalı rakip firmalar karşısında yüzde 30'luk bir maliyet dezavantajımız var, Amerikalılar karşısında bu, yüzde 20. Bununla birlikte Alman güneş paneli üreticileri cirolarının en fazla yüzde 2,5'ini araştırma geliştirmeye yatırırken dünyada bu ortalama yüzde 5 ila yüzde 7 arasında.” |