ğer bir Ikea mağazasında kendinizi umutsuz bir şekilde
kaybolmuş hissediyorsanız, muhtemelen yalnız değilsiniz. Dünyanın dört bir
yanında mağazaları bulunan İsveçli ev mobilyası ve aksesuarları prekandecisi
Ikea'nın psikolojik bir silahı var. İngiliz Daily Mail
gazetesinde yer alan habere göre, mağaza tasarımı konusunda uzman olan
Alan Penn, Ikea mağazalarının karmaşık bir şekilde düzenlenmiş
olmasının müşterilerin daha fazla zaman ve para harcamasını amaçlayan psikolojik
bir silah olduğunu söylüyor.
Bu teoriye göre, minimalist İsveç
mobilyalarının teşhir edildiği alanlar arasında izlenen zikzak rota, müşteriye
yönünü şaşırtıyor ve daha fazla alışveriş yapmasını sağlıyor. University
College London'daki Yapı Çevresi İçin Görsel Gerçeklik
Merkezi'nin (Virtual Reality Centre for the Built Environment)
yöneticisi Alan Penn'e göre, Ikea'nın stratejisi, şehir merkezi
dışında kurulan perakendecilerinkine benziyor ve müşteriyi mümkün olduğunca daha
fazla içeride tutmayı amaçlıyor.
Profesör Penn, "Ikea örneğinde, etkin
biçimde mağaza katoloğundakilerin fiziksel olarak farklı biçimlerde kurulmuş
örnekleri arasından giden bir rotayı takip edersiniz. Mağazaya girdiğiniz andan
itibaren bu rotayı takip ettiğiniz sürece gözünüz neye takılırsa onu satın
alabilirsiniz, ucuzluğundan çok öyle etkilenirsiniz ki sonuç bu olur" diyor ve
müşterilerin bu sırada çıkışı bulmakta zorluk çektiklerini ekliyor. Penn, "Hile
burada yatıyor. Çünkü tasarım öyle kafa karıştırıcı ki geri dönemeyeceğinizi ve
yol üzerinde gözünüze çarpan şeyi daha sonra alamayacağınızı biliyor ve bu
eşyaları alışveriş sepetinize atıyorsunuz" diyor. İyi ve ucuz tasarımıyla
bilinmesinin yanı sıra Ikea'nın ayırıcı labirent özelliği dikkat çekici bir
şekilde işe yaramış da görünüyor. 26 ülkedeki 283 mağazasıyla Ikea geçen yıl 2.7
milyar euro kar etti.
Ikea ise, mağaza planlarının kasıtlı olarak
müşterilerin kafasını karıştırmak amacıyla tasarlandığı iddialarını reddediyor.
Ikea'nın İngiltere ve İrlanda yönetici yardımcısı Carole
Reddish, "Mobilya sergi salonlarımız müşterilere evin her alanına dair
(mutfak, yatak odası ve salon) çok sayıda fikir vermek üzere tasarlandı. Bazı
müşterilerimiz bir gün her oda için fikir almak, esinlenmek için bize geliyor,
diğerlerdi katoloğa bakıyor ve internetten sipariş ediyor. Bazılarının da
aklında bir alışveriş listesi oluyor ve hızlıca giriyor ve çıkıyorlar.
Müşterilerimizin işini kolaylaştırmak için kısayollar oluşturduk"
diyor.
|