
Yerel Yönetimler Bisiklet...

Bisiklet ve Tarihi Yarımada Sokakları

İşte Geleceğin Hızlı Ulaşım Modeli!

İstanbul'da Toplu Ulaşım 24...

Kaplumbağalı Ulaşım Eylemi

'Akbil Basma, Turnikeden Atla'

Ulaşım Hakkı Mahallelerde Tartışılıyor

Sürdürülebilir Kalkınma için,...

Geleceğe Yeşil Işık Yaktıracak 8 Madde

Bütçenin Yüzde 42'si Ulaşımın!

İstanbul'da "Kalabalık Oto"ya...

İstanbul'da Trafiğe Karşı Londra Modeli!

Yatırımda 2015'te En Yüksek...

2. Yaşanabilir Şehirler Sempozyumu

'Botobüs' İstanbul'da Trafiğe Çıktı!

'Bakanlıkların İstanbul Üzerinde...

İstanbul'da Güvenli Bisiklet...

Ne Olacak Bu Trafiğin Hali?

Akdeniz Odaklı Ulaşım Çözümleri...

İTÜ'den Ulaşımda Enerji Verimliliği...

TÜKODER, Ulaşım Zammına Dava Açıyor

Deniz Ulaşımında Yeni Düzen

İstanbul'a Yeni Kentsel Dönüşüm...

Yerden 8 Metre Yükseklikte...

Hızlı Trenlere Bisiklet Vagonu...

ODTÜ'ye Yeni Yol Ulaşım Sorununu Çözmez!

TMMOB’dan Ulaşıma 4 Maddelik İtiraz!

Gökyüzünde Demir Ağlarla Ulaşım!

İzmir'in Toplu Ulaşımında Yeni Dönem!

Toplu Ulaşım Zammı Davalık Oldu

Ulaşım Zammına Protesto: Ulaşım...

Başkent Ulaşımında Teleferik...

Yurt Dışı Fuarlara Ulaşım...

Otis ‘Double Deck’ ile daha...

Afet-Acil Ulaşım Yolları Otopark Oldu!

EMBARQ 'Kent içi Ulaşımda...

Sorunlu Ulaşımın Sebebi Bulundu

Ulaşımda Verimliliği Arttırmak...

Tek Çözüm Toplu Ulaşım Değil,...

Elektrikli Ulaşım Denemeyle Başladı

"Ulaşım Projelerini Engellemek...

İstanbul Adaylarının En Önemli...

İşte İstanbul'un 2013 Ulaşım Raporu!

Vatandaş Konut Alırken Ulaşıma...

"Gri Kent"in Renkli Ulaşımı!

Bütün İllerin Şehiriçi Ulaşımında...

"Raylı Ulaşımda Üretici Olmalıyız"

İstanbul için Yeni Ulaşım Planı!

Türkiye'nin Ulaşım Altyapı...

İşte 2030 Ulaşım Ana Planı!

İzmir'in Ulaşımına 4 Yeni Proje
İşte İstanbul için Sürdürülebilir Ulaşım Önerileri!
Embarq Türkiye- Sürdürülebilir Ulaşım Derneği Direktörü Arzu Tekir İstanbul’daki ulaşımın erişebilirlik açısından sorunlarına dikkat çekti, sürdürülebilir ulaşım için deniz, bisiklet ve yürüme önerilerini sıraladı.

Bianet'ten Beyza Kural'ın haberine göre, Embarq Türkiye- Sürdürülebilir Ulaşım Derneği (SUD)Direktörü Arzu Tekir, İstanbul’daki ulaşımı, toplu taşımayı bunun ne kadar “sürdürülebilir” olduğunu ve İstanbul için sürdürülebilir ulaşım önerilerini anlattı.
Arzu Tekir İstanbul’daki ulaşımda erişebilirlikten, şehrin araçlara teslim edilmesine dek genel sorunları sıraladı. Toplu taşıma özelinde ise son zamanlarda yaşanan otobüs kazalarına dikkat çekerek denetim eksikliğinin altını çizdi. İstanbul’da eşitlikçi, erişilebilir ve çevreci olan sürdürülebilir ulaşım için ise öneriler arasında bisikletin ulaşımın bir parçası yapılması, yürünebilirliğin iyileşmesi, deniz ulaşımına önem verilmesi gibi önerileri sıraladı. İstanbul ulaşımında genel sorunlar Arzu Tekir, suyla bağı bu kadar yüksek olan İstanbul’da deniz ulaşımının yeterli olmaması, otopark yönetiminin, toplu taşımayla entegrasyonu sağlayacak şekilde olmamasını İstanbul ulaşımındaki genel sorunlar arasında sıraladı. Dikkat çektiği diğer nokta ise erişilebilirlik: “Fiziksel engelli, çocuklu, eşya taşıyan, yaşlı her bireyin toplu taşımaya erişimi yürüyen merdivenler, engelli asansörü eksikliği, standart olmayan kaldırım yükseklikleri, rampalar yüzünden çok meşakkatli.” Arzu Tekir, araç sahiplik oranındaki hızlı artış, vatandaşların kısa mesafelerde dahi özel araç kullanmak istemesine dikkat çekti. “İstanbul’u araçlara teslim ediyoruz. Bunun değişmesi gerek. Aracımız olsun ancak ihtiyacımız olduğunda kullanalım. İstanbul’da ortalama özel araç doluluk sayısı 2011 verilerine her beş koltuktan üçü boş. İstanbul trafiğinin yıllık maliyeti üç buçuk milyar dolar.” Toplu taşımada sorunlar Geçtiğimiz hafta şehir içi toplu taşımada sık kullanılan otobüslerin karıştığı kazalar gündemdeydi. Tekir, bu kazalar için “denetim eksikliğine” dikkat çekti. Toplu taşımanın kullanımının arttırılması için ise standartlarının da yükseltilmesi, sistem performasının da çok yakın takip edilmesi gerektiğini anlattı: “Örneğin; araçların bakımının yapılması, şoförlerin giyiminden, iletişimine, vardiya sürelerine dikkat edilmesi ve takibinin yapılması, sürücü eğitimlerine önem verilmesi çok önemli. Özellikle şoförlerin kurallara riayet ederek, güvenli bir şekilde araç kullanması, hız limitlerine dikkat edip etmediği de denetlenmeli.” Sürdürülebilir ulaşım nedir? Arzu Tekir sürdürülebilir ulaşımın ne olduğunu Avrupa Birliği, Ulaştırma Bakanlığı Konseyi’nin tanımıyla açıkladı: “Sürdürülebilir ulaşım, tüm toplumun temel erişim ve gelişme ihtiyaçlarının güvenli bir şekilde karşılayan, insan ve ekosistem sağlığını dikkate alan bugünün ve gelecek nesillerin eşitliğini destekleyen; araç değil, insan odaklı ulaşım proje ve politikalardır." Sürdürülebilir ulaşım çözümlerini ise erişilebilir, eşitlikçi ve çevreci olarak sınıflandırdı: * Erişilebilirdir, farklı ulaşım alternatifleri sunar, ulaşım sistemlerinin etkin bir şekilde işletilmesini ve toplu taşıma sistemlerinin kalitesini yükseltecek ve yolcu memnuniyetini arttıracak, orta ve uzun vadeli sosyal, kültürel, çevresel ve insan sağlığına yönelik kalıcı çözümler sunar. * Eşitlikçidir, farklı gelir düzeylerinden, yaş gruplarından, fiziki ve sosyo-kültürel gruplardaki kişilerin kent içinde iş, okul, hastane, şehrin sunduğu sosyal ve kültürel imkanlara erişimini sağlayacak ulaşım çözümlerini içerir. * Çevrecidir, sürdürülebilir ulaşım çözümleri ile hava kirliliğinin önlenmesi, enerjinin verimli kullanılması hedeflenir. İstanbul ve sürdürülebilir ulaşım Peki İstanbul’da sürdürülebilir bir ulaşım sistemi var mı? ArzuTekir, fiyat entegrasyonu sağlanmış, akıllı ulaşım teknolojileri kullanılıyor, raylı sistemlere yatırım artıyor diyerek İstanbul’da iyi bir toplu taşıma altyapısı olduğunu söyledi. “Sürdürülebilir ulaşımın çözümlerinden bilişim teknolojilerinin de kullanıldığı yenilikçi projeler olan araç paylaşım çözümleri, araçtaki boş koltukların doldurulmasını sağlayan ortak seyahat çözümleri de İstanbul da gündemimize girmeye başladı.” Bunun yanında bisiklet ve yürümenin çok önemsenmediğine dikkat çeken Tekir pek çok metropol gibi İstanbul’un da hızlı kentleşme ve plansız şehircilik yaklaşımlarından olumsuz etkilendiğini anlattı: “İstanbul’da bir araç ortalama 32 bin kere dur-kalk yapıyor, trafikte kaybedilen sure günde iki saat, trafik yoğunluğu en yüksek şehirlerden biri." İstanbul için öneriler Bisiklet Arzu Tekir, Dernek olarak İstanbul’da sürdürülebilir ulaşım için önerilerinin başında bisikletin ulaşımın bir parçası olarak ele alınmasını söyledi. “Evet, İstanbul yedi tepeli bir şehir, bir Amsterdam ya da Kopenhag olmasını beklemiyoruz ancak uygun olan bölgelerde toplu taşıma ile entegrasyonu sağlanarak trafik sorununun çözümünde katkı sağlayacaktır. Yatırım maliyetleri yüksek değil, ekonomik, çevreci, turizme ve istihdama da önemli katkı sağlayacak bir ulaşım yöntemi.” Yürüme Yürümenin de bir ulaşım türü olduğunu ve 2012 yılı hane halkı araştırmasına göre İstanbulluların yüzde 48'inin ulaşımını yaya olarak gerçekleştirdiğini belirten Tekir, yürünebilirliğin iyileştirilmesi, yayaların güvenli bir şekilde erişiminin sağlanmasının önemine dikkat çekti. "Pek çok yerde gördüğümüz soluk yaya geçitlerinin dahi park yeri olarak kullanılması, araçlara yollara açıp çocuklu, yaşlı, engelli ya da engelsiz yayanın bol merdivenli üst geçitleri kullanmalarını beklemek, karşıdan karşıya geçerken yayalara gösterilen saygısızlık İstanbul'a yakışmıyor." Metrobüs Yolcuların binmek için zorluk çektiği metrobüs de Tekir’in önerileri arasında. Tekir, hızlı otobüs taşımacılığında metrobüsün öne çıkarılması gerektiğini söyledi. Tekir metrobüs ile 40 bin aracın trafikten çekildiğini anlattı. “Yatırım maliyetlerinin, raylı sistem çözümlerine göre düşük olması, hızlı bir şekilde uygulamaya geçilebilmesi açısından desteklediğimiz ulaşım çözümlerinden.” Deniz ulaşımı Vapurlar sadece martılara simit atılıp hoş vakit geçirilen yerler değil. Tekir, İstanbul'da sürdürülebilir ulaşım için deniz ulaşımına dikkat çekti: "Deniz ulaşımına önem verilmesi ve kıyıya paralel taşımacılığın, diğer ulaşım türleri ile entegrasyonun sağlanması ile trafiğin rahatlayacağını düşünüyoruz." |