Marmaray inşaatı İstanbul'un Avrupa ve Asya
kıtalarını deniz altından birleştirdi. Şimdi ise sıra Tarihi Yarımada'nın
altının kazılmasına geldi. Sirkeci İstasyonu'na dönüştürülecek Hocapaşa
Camii'nin yanındaki Batı Havalandırma Şaftı'nda 55 metre derinliğe ulaşıldı ve
tünel kazılmaya başlandı ama tarihi kalıntılar da hassaslaştığı için projenin
bitişi 2012'ye uzadı.
Geçmişle gelecek arasında 3 milyar dolarlık bir çarpışma... Bu
ifade, National Geographic Society'nin belgesel kanalı National Geographic TV'de
Cumhuriyet tarihinin en pahalı mimari projesi olan "Marmaray" için söylendi.
Çünkü bu projede teknoloji ve tarih birbirine rakip olarak gösteriliyor.
Marmaray Projesi'nin banliyö hatlarının yapımını da içine alan tüm
çalışmalarının 2009'da tamamlanması bekleniyordu. Ancak, arkeolojik çalışmalar
nedeniyle, Marmaray'nin tamamlanmasında yeni tarih, 2012'nin Ekim ayı oldu.
Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH) Marmaray
Bölge Müdürü Dr. Mühendis Haluk Özmen, "Yenikapı'da 1064 gün kaybettik. Yani
2012 Ekim'ine kadar süre uzadı. Bir taraftan seviniyorum ama bir taraftan da
kurumum adına iş geciktiğinden üzülüyorum. Üzüntümü hafifleten şey, bu iş
bittiğinde ortaya çıkan eserlerin ülkemizin kültür zenginliğine zenginlik
katacak olması" diyor.
10 Boğaz Köprüsü'nün işini görecek
Asya ile Avrupa'yı denizin altından birleştirecek Marmaray ile
Sirkeci İstasyonu'ndan Yenikapı'ya hareket edecek trenler, 3 bin 300 metre
uzunluğundaki hattı, 3.5 dakikada geçecek. Özmen, Marmaray projesinin önemini
şöyle anlatıyor: "Bugün 3 saatte gittiğiniz yere 1.5 saatte gideceksiniz.
Marmaray, günde 1 yönde saatte 75 bin, her iki yönde 150 bin yolcu taşıyacak.
Günde ilk aşamada toplam 1 milyon, talep olursa sefer aralıklarını sıklaştırarak
1.5 milyon yolcu taşıyabilecek. Bu projenin kapasitesi 10 tane Boğaz Köprüsü'nün
üzerinden günlük geçen aracın taşıdığı yolcu kapasitesine eşdeğer."
Ağustos'ta Üsküdar meydanına
gelinecek
Marmaray projesi, 3 aşamalı bir proje. Birinci bölüm, Demiryolu
Boğaz Tüp geçişi inşaatı. İkinci bölüm Gebze-Halkalı banliyö hatlarının
iyileştirilmesi projesi. Üçüncü bölüm ise, demiryolu araçlarının imalinden
oluşuyor. Tüp geçit projesinin de yer aldığı Boğaz Demiryolu Tüp Geçişi
sözleşmesi Kazlıçeşme'den Söğütleçeşme'ye kadar 13 km'lik bir güzergâhta
planlandı. Projenin bu bölümünün fiziksel olarak yüzde 56'sı bitmiş durumda...
Boğaz Demiryolu Tüp Geçişi'nin 13 km'lik güzergahının deniz üzerinden geçen 1.3
km'lik kısmının bağlantıları gerçekleştirildi. Haziran ayı sonunda tüplerin
deniz içindeki dolgu işlemleri de tamamlanmış olacak. Bunun yanı sıra, Asya
yakasında da iki tane tünel açma makinesiyle çalışmalar sürüyor. Asya'daki
çalışmalarda, tünel açma makinelerinin Ağustos ayında Üsküdar meydanına ulaşması
bekleniyor.
Tarihin el değmemiş sırlarına
ulaşıldı
Çalışmaların en hummalı sürdüğü bölüm ise, Avrupa Yakası. Çünkü
Marmaray Tüneli, Avrupa Yakası'nda tarihi yarımadanın tam altından geçiyor.
Avrupa Yakası'nda Yenikapı'da başlayan tünelin üzerinde Hocapaşa Camii, Ebussuud
Caddesi, Mercan Camii, İstanbul Erkek Lisesi'nin bahçesi, Beyazıt Devlet
Kütüphanesi, Beyazıt tramvay hattı, Laleli, Aksaray'daki Rus Pazarı da
bulunuyor. Tünel, Kapalıçarşı'nın da 150 metre yanından geçiyor. "Tarihi
yolculuk" tünel bittiğinde, yerin 60-83 metre arasında değişen derinliklerinde
yapılacak. Uzmanlara göre ise, öncelikle yapılması gereken tarihi yapılara zarar
vermeden arkeologlarla işbirliği yaparak ilerlemek. Marmaray Bölge Müdürü Dr.
Haluk Özmen, koruma kurullarının kararlarına uygun çalıştıklarını söylüyor:
"Bize verilen bilgilere göre yaşayan medeniyetlerin bıraktığı izler, 14-15 metre
kalınlığındaki kültür tabakası içinde. Onun altında ana kaya, yani jeolojik
olarak el değmemiş bir katman var. Arkeolojik olarak sıkıntı olmaması ve
binaların zarar görmemesi için derinden gidiyoruz."
Kalıntıları korumak için duraklar
azaltıldı
Sirkeci İstasyonu'na dönüştürülecek Hocapaşa Vergi Dairesi'nin
yanındaki Batı Havalandırma Şaftı'nda şimdiden 55 metre derinliğe inildi.
Gidiş-gelişli, trenlerin geçeceği pilot tünellerin yapımında ise çalışmalar
geceli gündüzlü sürüyor. Türk-Japon mühendis ve işçilerin dört yıldır sürdürdüğü
çalışma kapsamında, Sirkeci İstasyonu'nun havalandırmasını sağlayacak Batı Şaftı
ile kaçış şaftında da sürdürülen arkeolojik kazılar tamamlandı. Ancak
istasyonun, Sirkeci Garı arkasında kalan kuzey girişi ile Doğu Şaftı'nda ise
arkeolojik kazılar sürüyor. Dr. Haluk Özmen, Marmaray bittiğinde, Yenikapı'da
binen vatandaşın, Sirkeci'de inebileceğini söylüyor: "Arada başka bir durak yok.
Çünkü Beyazıt, Tarihi Yarımada'nın en yüksek olduğu yer. Orada biraz daha
derindeyiz. 70 metrenin de altına iniyoruz. Çok derinde istasyon yapmanın da
sıkıntıları var. Bu bölgede sık istasyon olmamasının sebebi, hem tarihi bir alan
olması nedeniyle dokuya zarar vermek istemeyişimiz, hem de çok derin
olması."
24 saat çalışıp günde 1 metre
ilerliyorlar
Marmaray inşaatı mühendislerinden İş Sağlığı Güvenliği Sorumlusu
Erol Unanoğlu eşliğinde gezdiğimiz Sirkeci Hocapaşa Camii bitişiğindeki Batı
Havalandırma Şaftı'nda, özel bir tünel açma tekniği olan "pilot tünel açma"
uygulamasıyla 55 metre derinlikte tünel açma çalışmaları sürüyor. Batı şaftında
inşaat aralıksız 24 saat sürüyor. Yaklaşık 50 işçi ve mühendis günde iki vardiya
çalışıyor. Unanoğlu, Sirkeci bölgesi biraz riskli bir bölge olduğu için
faaliyete daha fazla önem verildiğini anlatıyor: "Bizim buradaki çalışmamızın
yavaş ve dikkatli gitmesinin sebebi binalara zarar vermemek. Kazı adımını ufak
tutuyor, günde 1 metre ilerliyoruz. 1 metre kazıyorsak, daha sonra bunun
tahkimatını yapıyoruz. Burası eğimli bir yer ve güzergah geçeceği için daha
derine inmek gerekiyor. Etrafta çok sayıda bina bulunduğundan, en üst seviyede
güvenlik önlemi alınarak çalışmalar yapılıyor. Burası proje kapsamında, şu ana
kadar açılmış olan en geniş havalandırma şaftı. 13 metre yarıçapında, toplam
alanı ise 500 metre kare kesitinde. Bizim genel çalışma sahamız ise yaklaşık
1200 metre kare. Biz burada ‘Excalator' adını verdiğimiz
kazıcı yükleyici makinelerle kayayı kırıyoruz, hafriyatı yukarı çekip
alıyoruz."
|