Ankara’da yılan hikayesine dönen metro inşaatlarının Ulaştırma
Bakanlığı’na devrinin ardından en merak edilen sorulardan birisi olan, “Metro
hatlarında öncelik sırası değişecek mi?” sorusu yeniden gündemde.
BAŞKENT’te yılan hikayesine dönen metro inşaatlarının Ulaştırma Bakanlığı’na
devrinin ardından en merak edilen sorulardan birisi olan, “Metro hatlarında
öncelik sırası değişecek mi?” sorusu yeniden gündemde.
Metro inşaatlarının Bakanlığa devrinden önce, ilk sırada Sincan, ikinci
sırada Keçiören ve en sonda da Çayyolu’ndaki metroların bitirileceğini açıklayan
Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, “Sıralamada bir değişiklik olmayacak.
Aynen böyle olacak. Biz programımızı buna göre yaptık, herhangi bir değişiklik
olmaz” dedi.
Başkanların metro sıralaması konusundaki görüşleri şöyle:
Sincan memnun, Keçiören öncelik istiyor
Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna: Öncelik durumu
rastgele verilmemiştir. Önce Sincan başlamış çok büyük bir mesafe kat
edilmiştir. Devlet işlerinde keyfi öncelik olmaz. Çayyolu’ndaki ve Keçiören’deki
kardeşlerimizin de metrodan en yakın zamanda faydalanmasını isteriz. Öncelik
sonralıktan ziyade nüfus yoğunluğu ve imalatın daha önce yapılması maksadıyla
böyle bir tercih yapılmıştır. Aklın yolu birdir. Biz de Sincan’daki
projelerimizi yaparken nüfusa dikkat ediyoruz. 50 kişiyi ilgilendiren bir
sorunun yanında 50 bin kişiyi ilgilendiren soruna öncelik veriyoruz. Metro
hatlarında ilk sırada Sincan’ın olmasından memnun oluyoruz, doğruya saygımız
var.
Keçiören Belediye Başkanı Mustafa Ak: İnşaatın bitirilme
olayına göre öncelik veriyorlar sanıyorum. Ama tabii ki ben Keçiören’in birinci
sıraya alınmasını isterim. Mesafe kısa, trafik yoğunluğu fazla olan Keçiören’in
ilk sırada ele alınmasını umut ediyorum. İlgililere Keçiören’e öncelik verilmesi
gerektiğini söylüyorum. Gelişme ve yolcu kapasitesi olarak Keçiören’deki metro
inşaatının önceliği olması gerekli.
Çayyolu halkı değerlendirecek
Yenimahalle Belediye Başkanı Fethi Yaşar: Metro Ankara’nın
toplu taşımada öncelikli ihtiyacı. Tabii ki Keçiören ve Sincan metro
inşaatlarının bir an önce bitirilmesi lazım. Ama Melih Bey’in kendi söylemi olan
inşaatının yüzde 99’u bitmiş Çayyolu hattının en sona bırakılmasını anlamak
mümkün değil. ‘Metronuz hayırlı olsun’ pankartlarının asıldığı Çayyolu’nun son
sıraya bırakılması siyasi bir tercihtir. Ama Çayyolu halkı bunu
değerlendirecektir. Şunu da söylemeliyim, eğer toplu taşımda metroya öncelik
verilip battı çıktı kavşaklarla uğraşılmasaydı metro bugüne kadar çoktan
biterdi.
Bugün yapılması gereken Keçiören, Sincan ve Çayyolu hattının elektronik
kısmının bir ihalede verilmesidir. Metrolara, inşaat bitirilme oranlarına göre
öncelik tanınmalıdır.
Sıralama teknik olarak yanlış
ODTÜ Kamu Politikaları ve Kentsel Araştırmalar Merkezi Başkanı Doç. Dr.
Tarık Şengül teknik olarak sıralamada bir yanlış olduğunu
savunarak şu açıklamayı yaptı:
“Bu değerlendirmesinin ilkesel olarak bitmeye en yakın olana öncelik
verilerek yapılması gerekir. Mevcut metroların bitmişlik düzeyi açısından Sincan
Hattı, Batıkent bağlantısını kullanması nedeniyle bitmeye en yakın olanı
görünüyor. Öte yandan ikinci sırada Keçiören metrosu varsa, bu noktada bir sorun
var. Çünkü görebildiğimiz kadarıyla Keçiören metrosunda tünel ve istasyonlar
derinde ve henüz tamamlanamadı. Yani bu hatta hem masraflı hem de zaman alıcı
işler var. Bu tercih sıralaması izlenirse inşaat aşaması büyük ölçüde
tamamlanmış ve bitmeye Keçiören hattından daha yakın konumdaki Çayyolu hattının
açılışı biraz daha uzayacak. Bu verilerin ışığında öncelik sıralamasının
Sincan-Çayyolu-Keçiören biçiminde olması gerekiyor.”
|