STRONG>Perşembe Pazarı'ndaki küçük bir ticarethanede 1961 yılında iş
dünyasına adım atan Netmak firması, geçen 50 yıl içinde 19 ülkeye ihracat yapan
ve taşıma-kaldırma makineleri alanında markaya dönüşen ‘Netlift'le 15 milyon
dolarlık ciroya ulaşan önemli bir firma haline geldi.
Şirkette
bayrağı babası Erol Acarkan'dan devralan Netmak Metal Makine Sanayi Limited
Şirketi sahibi Serol Acarkan, "Çin'de bir fabrika alarak Çin pazarına giriyoruz.
Bu yatırım 7 milyon dolara mal olacak" dedi.
Gelecek yıl 50. yılını
kutlayacak olan Netmak, Türkiye'de ‘inovasyon' sözcüğünü en erken keşfeden
firmalardan biri. 1990'lı yılların henüz başında fark yaratmadan başarının
gelmeyeceğini kavrayan Serol Acarkan, yarattıkları ‘Netlift' markasıyla firma
olarak tek bir alanda, taşıma-kaldırma makineleri konusunda uzmanlaşmaya karar
verdi. Çin'de ‘ticari görgüsüzlük'
var
Netlift markası ile 1992'de Bulgaristan'da bir fabrikaya
yüzde 50 ortak olan firma, taşıma ve kaldırmada en küçükten en büyüğe kadar tüm
makine çeşitlerini üretmeye başladı. Adapazarı'nda 2008 yılında 20 bin
metrekarelik alana kurduğu fabrika ile 1000'e yakın farklı makine üretebilecek
hale gelen Netmak, ithalata dayalı bir sektörde sürekli ihracat yapan tek marka
haline geldi.
Şu anda Türkiye içinde 55 bayi ile hizmet verdiklerini
dile getiren Serol Acarkan, Bulgaristan ve Adapazarı'ndaki üretim tesislerinin
ardından önümüzdeki dönemde Çin'de bir fabrikayı satın alarak Çin pazarına
üretim yapmaya başlayacaklarını kaydetti. Fabrikanın 7 milyon dolara mal
olacağını dile getiren Serol Acarkan, "Çinliler ile çalışmak çok zor. Her şeyin
para ile hallolacağını sanıyorlar. Ticari bir görgüsüzlük var. Ama öte yandan
bürokrasi tarafı muhteşem. Devletin yatırımcının hizmetine sunduğu imkânlar
harika" diye konuştu. 2016'da hedef ilk 1000'e
girmek
Türkiye'de 60, Bulgaristan'da 180 çalışanı bulunan
Netmak'ın Çin'de ise 125 kişiye istihdam yaratacağını ifade eden Acarkan, sektör
olarak küresel krizi ağır geçirdiklerini, sektörün yüzde 35'e varan oranlarda
daralma yaşadığını kaydetti.
Netlift olarak 2008 yılı mali sonuçlarının
gerisine düşmediklerini vurgulayan Acarkan, "Ancak bu dönemde yüzde 40-50 büyüme
hedefimiz vardı, bunu gerçekleştiremedik. 2010'da mevcudu koruyacağız. 2011'de
ise yeniden büyümeye geçeceğiz" dedi. 2011 yılından itibaren krizin açtığı
yaraların sarılmaya başlanacağını dile getiren Serol Acarkan, şirket olarak
hazırladıkları stratejik hedefleri kapsamında 2016 yılında kendi alanında
dünyanın ilk 1000 şirketi arasına girmek istediklerini söyledi.
Ticaretin inceliklerini Karaköy'de
öğrendim
Öğrenciyken yaz tatillerinde 1 hafta-10 gün tatil
yaptıktan sonra babasının yanında çalışmaya başladığını anlatan Acarkan,
"Ticaretin bütün ince noktalarını, Karaköy'de öğrendim. Perşembe Pazarı'nın en
iyi zamanlarında, çok iyi tüccarların yanında bu işi öğrendim" dedi. Netmak'ın
kurucusu baba Erol Acarkan'ın "İşimizi fazla büyütmeyin, kendinize yetecek kadar
kazanın" dediğini anlatan Acarkan, "Ama ağabeyimle birlikte 90'lı yılların
başında şirketin başına geçince, babamızın bu öğüdünü tutamadık. Dünya ile
entegre olmak için çok çalıştık ve çalıştıkça büyüdük" diye konuştu.
|