AVM Nisan ayı Ciro Endeksi, Türkiye genelinde geçen yılın aynı ayına göre 12
puan artış gösterdi. Anadolu’da ise cirolar yüzde 16 arttı. AYD Başkanı
Hakan Kodal, bir süredir İstanbul ekonomisinde gözlenen
canlanmanın, Anadolu’ya da sıçradığını, özellikle Nisan ayında Anadolu’daki ciro
artışlarının İstanbul’a göre daha yüksek gerçekleştiğini söyledi
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile
Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Endeksi’nin
Nisan ayı sonuçları açıklandı. Buna göre AVM Nisan ayı Ciro Endeksi, Türkiye
genelinde geçen yılın aynı ayına göre 12 puan artış gösterdi. Ciro endeksi
Türkiye genelinde geçen yılın Nisan ayına göre 12 puan artış gösterirken,
Anadolu’da cirolar yüzde 16 arttı. Nisan ayı verilerinin de
değerlendirilmesiyle, 2010 yılı ilk 4 ayında cirolar yüzde 17 artarken
Anadolu’da bu artış yüzde 19 oldu. AYD Başkanı Hakan Kodal, sonuçları
değerlendirirken, bir süredir İstanbul ekonomisinde gözlenen canlanmanın,
Anadolu’ya da sıçradığını, özellikle Nisan ayında Anadolu’daki ciro artışlarının
İstanbul’a göre daha yüksek gerçekleştiğini kaydetti. Kodal, ziyaret sayılarında
da yılın ilk 4 ayında 2009’a göre yüzde 7’lik artış olduğunu ve İstanbul’da
yaşanan tüketici alışkanlıklarındaki değişimin Anadolu’da da gözlendiğini
bildirdi.
Bu arada AMPD’nin Perakende Endeksi’ne göre Nisan 2010 itibariyle, perakende
sektörü cirolarında aylık bazda düşüş; ancak yıllık bazda bir artış gerçekleşti.
Nisan 2010 ciroları Mart 2010’a kıyasla yüzde 1 düşerken, 2009 yılının Nisan
ayına göre, aylık değişim yüzde 2 seviyesinde oldu. Yılın ilk dört ayında sektör
genelinde cirolar 2009 yılının aynı dönemine göre yüzde 6 büyüdü. 2010 Nisan
ayındaki yıllık ciro artışı ise yüzde 10 düzeyinde gerçekleşti.
Gıdada ciro düştü
Endekse göre alt sektörlerin ciroları incelediğinde, gıda perakendesi
cirosunda önceki aya göre yüzde 5 düşüş yaşandı. Gıda dışında, aylık ciro
değişimi yüzde 8 artış olarak gerçekleşti. Hazır giyim sektörü cirosu da aylık
yüzde 10 artış kaydetti. Aylık bazda geçen yılın Nisan ayıyla kıyaslandığında,
gıda perakendesi ciroları yüzde 1 daralırken, gıda dışı perakende cirosu yüzde
8, hazır giyim ciroları yüzde 21 büyüdü. Yılın ilk 4 ayı geçen yılın aynı
dönemiyle kıyaslandığında, gıda ciroları yüzde 3, gıdadışı 13 ve hazırgiyim
ciroları ise yüzde 25 artış kaydetti. Metrekare endeksine bakıldığında ise
yıllık olarak yüzde 14 artış gözlemlendi. 2010’un ilk 4 ayında sektör genelinde
yüzde 4 metrekare artışı oldu. Mağaza sayıları ise yıllık yüzde 20 arttı. Nisan
2010’da metrekare başına ciro endeksi de Mart 2010’a göre ve yıllık bazda yüzde
1 azaldı. Sektör istihdamı da aylık bazda yüzde 1, yıllık bazda yüzde 15 arttı.
2010 Mart ayına göre organize perakende fiş sayıları Nisan 2010’da yüzde 4
azaldı. Bunda Nisan ayında yaşanan mevsimsel düşüşün etkili olduğu belirtildi.
2010’un ilk 4 ayı 2009’un ilk 4 ayı ile karşılaştırıldığında ise fiş sayılarında
yüzde 12 artış kaydedildi.
Prime Mall İskenderun Bitti Sıra Mall Antakya’ya Geldi
Alışveriş merkezleri yatırım ve işletmecisi Prime Development İskenderun’da
yapımını üstlendiği bölgenin ilk alışveriş merkezi Prime Mall İskenderun’u 25
Ağustos 2010’da hizmete açıyor. Prime Mall İskenderun 2 bin kişiye istihdam
sağlayacak. Geçen yıl ABD’de yapılan yarışmada dünyanın en iyi ticari projesi
ödülünü kazanan Prime Mall Antakya’nın ise Haziran ayında düzenlenecek törenle
temeli atılacak.
|