Büyükşehirlerin ulaşım, sağlık, çevre gibi sorunları var. Bu sorunların
çözümleri için farklı yöntemler kullanılıyor ama hepsinin özünde teknoloji yer
alıyor. IBM'in İstanbul'da gerçekleştirdiği
'Akıllı Kentler' toplantısında birçok şehrin teknoloji
sayesinde 'akıllanıp' sakinlerine daha rahat yaşama imkanı sunmaya başladığı ama
dört başı mamur bir akıllı kentin de yeryüzünde bulunmadığına dikkat çekildi.
Uzaydan dünyaya bakıldığı zaman 450 şehir ışıl ışıl görülürken bundan 200 yıl
önce belki de Londra ve Pekin'den başka bir yerde ışığa rastlamak zordu. 40 yıl
kadar sonra ise dünya nüfusunun yüzde 70'inin şehirlerde yaşayacağı tahmin
ediliyor. Bu kadar yoğun bir nüfusun yaşayacağı şehirlerin yönetimi ile
planlamacılarının, ekonomik, sosyal ve altyapı sorunlarıyla kolay başa
çıkamayacağı tahmin ediliyor. Şehirlerde özellikle ulaşım sorunu mevcut
yaklaşımla çözülemiyor. Yalnızca ABD'de, insanlar her yıl trafikte 3,7 milyar
saat kaybediyor ve 58 süper tankeri doldurmaya yetecek miktar yakıt da boş yere
harcanıyor. Bunun mali karşılığı ise 78 milyar dolar. Türkiye'deki tablo,
özellikle İstanbul'daki kayıplar da azımsanmayacak durumda. Uzmanlar, başta
trafik olmak üzere birçok sorunun 'Akıllı Şehir' konseptiyle çözülebileceğine
inanıyor. Örnek olarak da 'Akıllı Trafik' sayesinde Stockholm'de şehrin araç
akışına bağlı olarak ödeme sistemleri uygulandığı ve bu sayede trafik yüzde 20
azalırken, bekleme süresinin de yüzde 25 düştüğü ifade ediliyor.
Akıllı Şehir konsepti üzerine çözümler üreten şirketlerden IBM'in şehircilik
uzmanları, trafiğin yalnızca arabalar ve yollardan ibaret olmadığını, bunu
bağlantılar ağı gibi görmek gerektiğini söylüyor. IBM Kamu Sektörü Akıllı
Şehirler Lideri Robert Kernstock, Singapur, Brisbane ve Stockholm'de ulaşımdan
sorumlu yöneticilerin, hem trafik tıkanıklığı hem de çevre kirliliğinin
azaltılması için akıllı sistemlerden yararlandığını anlatıyor. Kernstock, "New
York'taki uygulamada suçluya ulaşma, acil durumlara cevap verme ve suçun
engellenmesinde başarı sağlandı. Paris'te büyük bir hastane ile departmanları
arasında iletişimi sağlanarak, hastanın hastanede kaldığı süre boyunca yapılan
işlemler izleniyor. İtalya'da, Malta'da ve Teksas'ta, enerji şebekelerinin daha
verimli kullanılması sağlanırken, bunda akıllı sayaçlar ve teknolojik donanım
kullanıldı. Paraguay-Parana Nehri Havzası'nda, akıllı su yönetimi ile Sao
Paulo'nun 17 milyonluk nüfusu kaliteli su kullanıyor. Bu örnekleri artırmak
mümkün. Hiçbir şehir şu ana kadar bütün problemlerini teknoloji ile çözemedi ama
her şehir önemli bir projede başarı sağladı." diyor.
Metropollerin eski yöntemlerle idare edilemeyeceğine dikkat çeken IBM Türk
Genel Müdürü Michel Charouk, dünyada birçok kentin en önemli problemlerinin
başında gelen trafik konusunda İstanbul'un yöneticileriyle de görüştüklerini
söyledi. Charouk: "Dünyanın farklı şehirlerinde uyguladığımız projeleri
belediyeye anlatacağız. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin ilgi gösterdiği
konunun başında trafik geliyor. Bu problemin akıllı şehir konseptiyle
çözülebileceğine inanıyoruz. IBM'in de içerisinde yer aldığı, Londra trafiği
üzerine yapılan çalışmalarda şehir içi ve çevresine odaklanıldı. Şehre giriş
ücretlendirilirken araç kullanıcılarının davranışları da kontrol edildi.
Başlangıçta birçok kişi eleştirdi. Şoförler, sistemin pratik olmayacağını hatta
maliyetli olacağını söyledi ama sıkışıklık şimdi daha az ve şehirde yaşayanlar
artık şikayet etmiyor. Ben yaklaşık 6 aydır İstanbul'da yaşıyorum. İstanbul'u
yapısı bakımından Londra'ya çok benzetiyorum. Karmaşık ve tarihî dokusu olan
İstanbul'un trafik probleminin çözümü imkansız değil. Zor ama başarılabilir,
üzerinde biraz fazla çalışmak gerekiyor, o kadar."
"İstanbul için 3. köprü yeterli değil"
IBM Türk Genel Müdürü Michel Charouk, İstanbul'un gündeminde
olan 3. köprü konusunda iyimser. Kentin büyümesi göz önüne alındığında yeni
köprünün şart olduğunu belirten Charouk, "Trafik sıkışıklığının bir kısmı iki
köprü olmasından ve bunların birbirine çok yakın bulunmasından kaynaklanıyor.
Bundan dolayı yalnızca köprüye giden yollar değil, birbirine eklenen yollar
sayesinde trafik tamamen tıkanıyor. Aylardır İstanbul'dayım. Olumsuz hava
şartlarında veya kaza olduğunda trafiğin tamamı, köprülerle birlikte tıkanıyor.
Bir köprü daha yapılması kapasiteyi artıracak, yoğunluğu azaltacaktır. Buna ek
olarak Boğaz'ın altından geçen tüp geçit de iyi bir proje. Milyonlarca insanı
yer altına aktaracak ve trafiği etkilemeyecek. Ayrıca 3. köprüye tek çözüm
olarak bakılmamalı. Başka çözümler de geliştirilmeli. Çünkü köprü hazır olana
kadar trafiğe yüz binlerce araç daha eklenmiş olacak." diye konuştu.
İnsanların hayat standardının artması ile daha fazla araba satın alındığına
değinen Charouk, yeni köprünün avantaj olacağına değindi: "Trafiği artıran
etkenlerin başında nüfus ve yaşam standardının artması geliyor. Çünkü yaşam
standardından dolayı toplu taşıma araçları tercih edilmiyor. Çözümlerde yeraltı
öncelikli olmalı. Yukardan aşağı baktığımda birbirine çok yakın olan iki mevcut
köprüye göre yenisinin yeri daha kuzeyde. Yeni köprü bu açıdan biraz daha
avantajlı. Çünkü şehirden uzak olduğu için trafiği de merkezden uzaklaştıracak.
Ayrıca trafiği büyük ölçüde ters yöne kaydıracak. Böylece biraz da olsa
rahatlama sağlayacaktır diye tahmin ediyorum."
Şu an dünyada tüm konularda başarılı akıllı bir şehir yok. Ama farklı
alanlarda başarılar sağlayan şehirler var. Dubai'deki Masdar City temelden
akıllı şehir olarak kurulmaya çalışılan bir proje kent. Tamamı akıllı olarak
planlansa da şu an ekonomik krizden dolayı faaliyeti durmuş durumda. IBM,
dünyanın dört bir yanında gelişmekte olan şehirlere, aşağıdaki alanların da
içinde bulunduğu birçok konuda çözüm üretiyor:
Akıllı Ulaşım: Trafik tıkanıklığının ve buna bağlı hava
kirliliğinin azaltılması.
Akıllı Sağlık: Hasta bakımının geliştirilmesi için sağlık
kayıtlarının dijital hale getirilmesi.
Akıllı Eğitim: Eğitime erişimin kolaylaştırılıp, kalitesinin
geliştirilmesi.
Akıllı Kamu Güvenliği: Suç oranlarının düşürülmesi için
kontrol sistemlerinin geliştirilmesi.
Akıllı Şebeke: Güç kaynaklarının zekice temin edilmesi ve
yönetilmesi.
Akıllı Su: Suyun kalitesinin, arzının ve suya erişimin
geliştirilmesi.
|