MimED2024 Mimarlık Öğrencileri...
Zamansız Denge Temalı Birleşen...
2025 Kaira Looro Mimarlık Yarışması
Türkiye Tiyatro Müzesi Mimari...
ÇEDBİK Sürdürülebilirlik Fikir...
12. Zeki Yurtbay Tasarım Ödülleri...
S.O.S. İstanbul - Mimarlık...
BursaSMD Öğrenci Mimari Fikir Projesi Yarışması Mimarlık Pavyonu
BursaSMD Mimarlık Pavyonu Öğrenci Mimari Fikir Projesi Yarışması'nın son teslim tarihi 17 Şubat 2025.
Yarışma Duyuruları
BursaSMD Öğrenci Mimari Fikir Projesi Yarışması Mimarlık PavyonuTESLİM TARİHİ | 17 Şubat 2025 |
DÜZENLEYEN | Bursa Serbest Mimarlar Derneği (BursaSMD) |
OKUL-ÖĞRENCİ / PROFESYONEL | Okul-Öğrenci |
WEB ADRESİ | |
E-POSTA | |
İLETİŞİM: | T. (0506) 705 11 85 |
+ Ajandama Ekle |
YARIŞMANIN AMACI Aslında yeniyi/yeniliği aramak “Curiosita” kavramı ile başlar. Leonardo’nun da üzerinde önemle durduğu Curiosita; “merak etmek” olarak dilimize çevirebileceğimiz bir kavramdır. Durmadan merak eden bir tür olarak, yakın geçmişimizde sayısal teknolojilerin ortaya çıkarak hızla yaşantımızı etkilediğini/değiştirdiğini izlemekte ve hep birlikte adeta devrim niteliğinde olan bu büyük harekete tanık olmaktayız. Bu bağlamda, mimar ve düşünür C. Jencks’in 90’ların sonunda “The Architecture of the Jumping Universe” adlı eserinde belirttiği; “...su an yeni bir paradigmal sarmalın içindeyiz. Bu yepyeni epik bir durum ve aslında bu durumun hemen hemen başındayız..(1).” vurgusu da ayrı bir önem taşımaktadır (Jencks, 1997, s, 50-51). Yüzyılımızda yaşanan teknoloji odaklı gelişmeler, sanayi toplumunun standart ürün ve çeşitli hizmetlerin kitlesel olarak üretilmesi ve dağıtılmasına dayanan “katı örgütlenme” modelinin geçerliliğini yitirmesiyle sonuçlanmıştır. Yirminci yüzyıl başlarına hakim olan “seri üretim” (mass production) kavramı, yirmibirinci yüzyılın kendine özgü gerilimleri ve “bilişim devriminin” ışığında yeniden şekillenerek “kitlesel bireysellestirme” (mass customization) adı verilen yeni bir paradigmaya dönüşmüştür. Esnek süreçler yardımıyla, özgün (unique) tasarımlara sahip olan ürünlerin yüksek miktarlarda ve ekonomik bir çerçevede üretme ve kullanıcıya ulaştırma becerisi olarak tanımlayabileceğimiz kitlesel bireyselleştirme paradigması, “gelecegin mimarisinin seri ürünlerin yerel kombinasyonlarının kurgulanması üzerine oluşacağı” görüşünün mimarlık tartışmaları arasına girmesini sağlamıştır. “Yer (2) ” kavramı ise günümüzde çeşitli mimarlık ortamlarında; yeniden tartışılan ve evrilen güncel bir olgudur. Beraberinde yere aidiyet, yerin ruhu (Genius Loci) gibi antikiteden günümüze değin gelen düşüncelerin yanı sıra; günümüz tüketim odaklı dünyasının ve küreselleşme kaynaklı dinamiklerin oluşturduğu antropolog Marc Auge’ye ait “yok mekan” (non space/place) kavramıyla da eş zamanlı olarak karşılaşmaktayız. Hava alanları, alışveriş merkezleri, otel odaları, çeşitli zincir mekanlar ve benzerleri aslında bu kavramla örtüşen temelde aklımıza gelen ilk mimari örneklerdir. Öğrenci fikir projesi yarışması ile yukarıda açıklanan kavramları tartışmaya açan bir platform oluşturmayı hedefliyoruz. Bu tartışmayı kamusallığın, anlamı ve sınırlarının sorgulandığı meydanlara odaklıyoruz. Genellikle geliş-geçiş alanları olan ve pek de duraksamadığımız (bizi durdurmayan) bu alanlar günümüzde “sirkülasyon hub”ları gibidirler. Anlık var olduğumuz bu alanlar hızlandırılmış bir filmin fragmanı gibi adeta geçicilik kavramı ile örtüşürler. Oysa meydanlar, kutlamanın ve anmanın eylemselliğini kuran ritüellerin, gündelik hayatı örgütleyen yanıyla rutinlerin ve yaşamı renklendiren zenginleştiren yönüyle rastlantıların mekanlarıdır. Yarışma kapsamında tam da bu noktada gelip geçerken bizi durduran, mimarlık kültürünün tanıtımına katkısı olması düşünülen ve güncel mimarlık kavramları(3)ndan yola çıkılarak bir “düşünsel kurgu” çerçevesinde tasarlanmış bir mekân beklenmektedir. YARIŞMANIN TÜRÜ VE ŞEKLİ YARIŞMANIN KONUSU Mimarlık Pavyonu senaryo gereği; 15-20 günlük sürelerde çeşitli kamusal alanlarda kurularak oluşturulacaktır. İlgili alandaki mimari program unsurları; - Sergileme alanları, (maket, pafta, dijital sergi, fotoğraf vb...) Pavyonun sergilenme süreci bittiğinde; farklı bir alana konteyner (high cube*) ile taşınarak (hava, deniz ya da kara yolu ile olabilir) gene benzer bir senaryoda kullanılması amaçlanmaktadır. Yarışmacılardan öneri yaklaşımlarını aktarırken farklı alanlardaki kullanım çeşitliliklerini ifade etmeleri istenmektedir. Öneri tasarımların, hacim olarak serbest, pek çok alanda sergilenmeye açık olarak kurgulanması, sökülür/takılır süreçlerle bir konteyner içinde taşınabilir olması beklenmektedir. Pavyonun kurulacağı yerlerin seçimi katılımcıya bırakılmıştır. Ancak pavyonun; farklı şehirlerde ve bölgelerde (çeşitli iklim ve mevsim koşullarında) esnek ve değişken bir kurguda uygulanabilir olarak tasarlanması beklenmektedir. Tasarımı oluşturan kurgunun mimari unsurları, çeşitli şema, piktogram, ve benzeri tekniklerle ifade edilmelidir. Pavyonun belirli bir konumu olmamasına karşın “yer” ile kurduğu ilişki ya da diyalektik durum önemsenmektedir. Pavyonun çeşitli kullanım senaryoları yarışmacılar tarafından gösterilmelidir. *High Cube uzunluk: 12,031 mm genişlik: 2,336 mm yükseklik: 2,585 mm YARIŞMAYA KATILIM KOŞULLARI VE ESASLARI - Yarışma, Yükseköğretim Kurulu’na bağlı TC ve KKTC’de yer alan üniversitelerin Mimarlık Fakültelerinde eğitim gören tüm lisans öğrencilerine açıktır. - Yarışmaya bireysel olarak ya da ekip olarak katılım serbesttir. Farklı disiplinlerden lisans öğrencileri ile ekip oluşturulabilir. Ancak ekip liderinin Mimarlık Bölümü öğrencisi olması zorunludur. - Yarışmada, bir kişi bir kere ödül alır, başkasıyla birlikte olsa dahi ikinci bir ödül almışsa bu ödül hükümsüz sayılır. - Katılımcıların başvuru sırasında öğrenimlerini sürdürdüklerine dair öğrenim belgesini ibraz etmeleri zorunludur. - Tüm katılımcıların “Katılımcı Kimlik Formu”nu (Ek.1) ve “Yarışma Şartları Kabul Belgesi” (Ek.2) doldurması gerekmektedir. - Yarışmaya asil, yedek ve danışman seçici kurul üyelerinin, raportörlerin, yarışmayı açan kurum yöneticilerinin birinci derece yakınları katılamaz. Bu koşullara uymayanlar, projelerini teslim etseler bile yarışmaya katılmamış sayılırlar. YARIŞMA TAKVİMİ Yarışma ilanı: 20 Kasım 2024 Çarşamba SEÇİCİ KURUL VE RAPORTÖRLER DANIŞMAN JÜRİ ÜYELERİ Faruk Özgökçe (Mimar, Mimarlar Odası Bursa Şubesi); Selen Durak (Mimar, Prof. Dr., Bursa Uludağ Üniversitesi Bölüm Başkanı); Sinem Tapkı (Mimar, Dr Öğr.Üyesi, Bursa Teknik Üniversitesi Bölüm Başkanı) ASİL JÜRİ ÜYELERİ Can Şimşek (Mimar, UDE Mimarlık, BursaSMD Yönetim Kurulu Başkanı); Deniz Dokgöz (Mimar, Prof. Dr., IKI+I Mimarlık, Dokuz Eylül Üniversitesi); Emre Şavural (Mimar, FREA Mimarlık); Eylem Pala Uluğ (Mima)r; Funda Uz (Mimar, Doç. Dr., İstanbul Teknik Üniversitesi); Levent Arıdağ (Mimar, Prof. Dr., Gebze Teknik Üniversitesi); Özgür Ediz (Mimar, Prof. Dr., Bursa Uludağ Üniversitesi - Jüri Başkanı) YEDEK JÜRİ ÜYELERİ Hakan Topçu (Mimar, TAG Mimarlık); Murat Cellat (Mimar, EXE Mimarlık); Mustafa Mumcu (Mimar, CM² Mimarlık); Zuhal Aslı Saka (Mimar, Engin Özbek Mimarlık) RAPORTÖRLER Esra Seymenoğlu (Mimar, AESTUDIO); Sadık AKŞAR (Mimar, Bursa Uludağ Üniversitesi) ÖDÜLLER 1. Ödül: 50.000 TL
* (1)…..Jencks’in bu düşüncesi, kendisinin de ifade ettiği üzere çoğulculuk ve karmaşıklık kavramlarını gündeme getirmektedir. Artık mimariyi motive eden, kültürel çoğulculuk, farklı etnik geçmişler, farklı ekonomik gruplar, yenilikçi teknolojiler gibi kavramlardır. Ayrıca Alexander Koyre’un “Antik Yunanlıların kozmosu keşfetmesinden sonra yaşanan en büyük devrim kozmosun yıkılmasıdır” görüşü de farklı bir bağlamda da olsa, Jencks’in Kozmik Evrim dedigi Kaos Kuramı ile ortaya çıkan düsünceyi destekler niteliktedir. Jencks ayrıca “karmasa” kavramının aslında Post - Modern çagın ikinci evresini olusturdugunu öne sürmüstür. Jencks’e göre bu fikir 21. yüzyılın bilimi olacak ve bu bilim geçmis 300 yıllık bilimden tümüyle farklı olarak gerçeklesecektir. Bu görüse göre bilimin ilgi odagı “kendini organize eden (self organising) sistemler ve karmasık yapılar” olacaktır....... (Jencks, 1997). (2) Geo" (yer) ve "metro" (ölçüm) (3)“.....Artık, tasarım süreci; en baştan her ayrıntısının tanımlandığı deterministik bir süreç olmanın ötesinde, belirli kural ve parametrelerin belirli aşamalarda tanımlandığı ve tamamı önceden tahmin edilemeyen olasılıksal bir yapıya doğru evrilmektedir....” |