br />
İki kişiyle test yapılır
İktisadi İşletme Genel
Müdürü Şevki Bakırcı’yse şu bilgileri verdi: “Avrupa firmaları bu tip ürünlerini
Çin’deki firmalarına yaptırıyorlar. Burada Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün
(IMO) kurallarına uygun olduğu belgelenen ürünlerin kullanılması lazım. İlk test
yapıldığında mecburen içinde insan olacak ama mekanikse bir, otomatikse iki
insan olacak. İlk testte bu kadar kalabalık insan olmaması gerekir.“
Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği İl Koordinasyon Kurulu, İstanbul Tabip
Odası ve Limter İş’se yaptıkları açıklamada bu testlerde insan yerine kum
torbası kullanılması gerektiğini yineleyerek, “Filikanın düzeneğindeki bir
hatadan ötürü gemiye çarpması ve kontrolsüz düşmesi sonucu camları patladı.
Testin kum torbasına bağlı simülasyon düzenekli araçlarla yapılması gerekirken,
insanların kullanılması ülkemizde insan hayatının ne kadar değersiz olduğu
gözler önüne sermiştir” denildi.
Açık denizde insanların kurtarıcıları
Can kurtarma filikalarıyla batma, yanma ya da alabora olma gibi durumlarda,
gemideki tüm personelin hızlı biçimde en uzağa fırlatılması amaçlanıyor. 85
metreden büyük yeni gemiler tamamen kapalı özelliğe sahip can filikaları taşımak
zorunda. Filika, uçaklardaki pilot koltuğu gibi fırlatılıyor. Dört tarafı kapalı
olan filikalara 19 kişi girebiliyor. Filikalarda camlar bulunuyor. Ancak her
ihtimale karşı oksijen tüpü ve can yelekleri de içinde bulunuyor. Herkes
filikaya bindikten sonra içerideki mekanizma çalıştılıyor. Elle hidrolik sistem
harekete geçiriliyor ve birkaç pompalama hareketinden sonra filika bağlı olduğu
kancadan kurtulup, rampa üzerinde ilerlemeye başlıyor. Bu tamamen mekanik bir
sistem ve ‘serbest düşüş’ olarak adlandırılıyor. Filika rampada hızla
ilerledikten sonra denize düşünüyor. İçinde emniyet kemerleri de bulunuyor.
Filika denize ne şekilde düşmüş olursa olsun olsun hemen düz konuma geçiyor ve
deniz üzerinde ilerliyor. Tam kapalı filikalar; kendi kendine doğrulabilme,
deniz yüzeyinde yanan akaryakıt veya kimyasal madde içinden geçebilmesi için
deniz suyu püskürtmesi yapan bir sistemle donatılıyor. Filikaların donanımları
ve içinde bulundurulması gereken malzemeler eğitmen tarafından açıklanıyor.
Eskiden gemilerde halatlarla yandan indirilen filikalar vardı. Ancak bunlar tüm
personeli kurtarmıyordu. Çünkü filikaları çözmek için birkaç kişinin gemide
kalması ve herkes indikten sonra inmesi gerekiyordu. Böyle durumlarda da
genellikle ölümler yaşanıyordu. 2000 yılından beri dünyadaki tüm gemiler yeni
tür filikayı kullanmaya başladı. Yolcu gemilerinde filikanın üzerinde hareket
edeceği rampayı kuracak yer olmadığı için kullanılmıyor.
|