br />
‘Araba kullanmak prestij meselesi olmuş, bu değişmeli'
İstanbul'un trafik sorununu toplu taşımın yetersizliğine, ancak bir o kadar
da sosyolojik yapıya bağlayan Sidney Rasekh, bu konudaki gözlemlerini şöyle
aktarıyor: "En büyük sorunlardan biri trafik. İstanbul'da tam 3.5 milyon araç
var. 450 bin kişi her yıl bu şehre giriyor. Yani, her yıl İstanbul, yeni bir
şehir doğurabilir. İnsanların buraya girişini kontrol altına alacak değiliz.
Çünkü fırsatlar burada. Gelmeyiz diyemeyiz. Trafik problemi için alternatif
motorlu taşıma seçenekleri geliştirilmeli. İnsanlar araç kullanıyor, çünkü başka
seçenekleri yok. Eğer toplu taşıma yoksa ne yapacaksınız, arabanızı alacaksınız.
Bir diğer problem de şu: Halkın davranış biçimini değiştirmesi gerekiyor.
Burada, eğer arabanız yoksa, bu modern bir şey değil. Bir mimar arkadaşım var,
erkek kardeşi, ona "Neden araba kullanmıyorsun? Yoksa kendine eş bulamayacaksın"
diyor. Gerçek şu ki, araba kullanmak bir prestij meselesi haline gelmiş. Bunu
değiştirmemiz gerekiyor. İnsanlar şehir için sorumluluk almalı."
Her sene 200 bin araç
Rasekh, her yıl 200 bin yeni arabanın İstanbul trafiğine çıktığını, bu
rakamın çok fazla olduğunu söylüyor.
Rasekh, 5 konuda çözüm arayacak
1-Trafik: Toplu taşıma konusunda yenilikler planlanıyor.
Ayrıca, halkın kent için sorumluluk almasının sağlanması amaçlanıyor. Yollar ile
ilgili ne yapılabileceğinin de Ulaştırma Bakanlığı ile masaya yatırılması
öngörülüyor.
2-Ulaşılabilirlik: Sidney Rasekh, İstanbul'un ulaşılabilir
bir kent olmadığını düşünüyor. Halkın önemli kesiminin şehir merkezine uzak
yaşadığına dikkat çekiyor ve "İşte bu uzaklığı ortadan kaldırmak, en azından bu
hissi yok etmek zorundasınız. Ayrıca, pahalılık da önemli bir sorun. Uzaklığı,
pahalılık doğuruyor. Çünkü uzaklar daha ucuz" diyor.
3-Miras: İstanbul'un coğrafi konumu ve kültürel değerlerinin
önemli bir miras olduğunu ifade eden Rasekh, kentin planlanmasında bu değerlerin
korunması gerektiğini ifade ederek, "Kendi kültürünüzü korumak zorundasınız.
Eğer kültürünüzü korumazsanız geri kalanların anlamı olmaz. Mesela, İstiklal
Caddesi'nde çok güzel tarihi binalarınız var. Bunların altında dükkanlar olsa da
üst katları boş. Oysa, böyle olmamalı. Değerlendirilmeliler. Evler, ofisler
olmalı" yorumunu yapıyor.
4-Doğa: Şehrin su ve orman dengesinin korunması için
çalışılacak. Doğal unsurlar, mutlaka korunacak.
5-Ekonomik gelişim: Planlamada, İstanbul'un ekonomik
potansiyelini doğru kullanabilmesi için her unsura ayrıca dikkat edilecek.
ABD ve Kanada'da planlama yaptı
Yalnız Vancouver'da değil, Washington, Şangay, Montreal, Ottawa, Seattle,
Portland ve Santa Cruz Bolivia'da da kentsel planlama çalışmaları yapan Sidney
Rasekh, Harvard ve Colombia üniversitelerinde ders de veriyor.
İstanbul'daki çalışmalarına üniversitelerle devam etmek istediğini belirten
Sidney Rasekh, "650 sayfalık ders notu ile geldim. Kentsel ekoloji,
sürdürülebilirlik, kentsel ekonomi ile kamu-özel sektör işbirliğine yönelik
çalışmalarımız olacak" diyor.
|