Türk Yapı Sektörü Raporu 2014 - page 120

120
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2014
Aydınlatma ekipmanları sektörü elektrikli teçhizat imalat sa-
nayi içinde son on yılda en hızlı büyüme ve gelişme gösteren alt
sektör konumunu 2014 yılında da sürdürmüştür.
Küresel ölçekte aydınlatma sektörü genel aydınlatma, oto-
motiv aydınlatması ve backlight (arka plan) aydınlatması olarak
faaliyet göstermekte; Türkiye’de ise faaliyetler ağırlıklı olarak ge-
nel aydınlatma alanında yoğunlaşmaktadır.
Aydınlatma ekipmanları sektöründe çok sayıda küçük giri-
şim bulunmakla birlikte sektörün çok büyük bir bölümünü 55 bü-
yük ve 325 kadar orta ölçekli kurumsallaşmış yapıdaki işletme-
ler oluşturmaktadır.
Kentsel dönüşüm, konut ihtiyacı, konut dışı bina yatırımları
dış mekân aydınlatması ile son yıllarda hızla gelişen endüstriyel
ve lojistik alanlardaki gelişme potansiyeli, sektörün büyüme di-
namiklerini güçlendirmektedir.
Sektörde üretim yoğun olarak dışa bağımlı girdilerin tedari-
ki ve bunların montajı şeklinde gerçekleşmeye devam etmekte
olduğundan üretimde yaratılan katma değer sınırlı kalmaktadır.
Sektör özellikle dekoratif aydınlatma ürünleri gibi yüksek katma
değerli alanlara yönelerek yarattığı katma değeri arttırma çaba-
sı içindedir.
Mevcut akkor flamanlı standart ampullerin yerini enerji ta-
sarruflu ampuller ile LED ampullerin alması sektörde bu ampul-
lere göre tasarımı yapılan yeni nesil aydınlatma armatürlerinin
üretimini de arttırmaktadır. 2015 yılı sonuna kadar Türkiye paza-
rındaki aydınlatma armatürlerinde % 50 LED ampul kullanılma-
sı beklenmektedir.
SEKTÖR PROFILI
AYDINLATMA
Firma Sayısı
55-325
İstihdam
12.000
Üretim
1.587 Milyon USD
Tüketim
2.436 Milyon USD
İhracat
314.8 Milyon USD
İthalat
572.9 Milyon USD
DÜNYA AYDINLATMA ÜRÜNLERİ İHRACATI VE İTHALATI
(2008-2013) (BIN USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
YILLAR İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2008 27.278.904
12,96
28.578.753
5,96
2009
22.116.527
-18,92
23.528.507
-17,67
2010 25.950.763
17,34 28.592.896
21,52
2011
31.782.217
22,29
32.216.171
12,67
2012
39.267.296
23,74 34.943.880
8,47
2013
45.616.020
16,17
39.380.474
12,70
YILLAR İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2008
225.210
17,09
302.559
19,66
2009
193.935
-13,89
198.969
-34,24
2010
207.979
7,24
304.581
53,08
2011
237.944
14,41
402.732
32,22
2012
247.002
3,81
360.597
-10,46
2013
295.541
19,65
496.017
37,55
2014
314.775
6,51
572.905
15,50
Dünya aydınlatma ürünleri ihracatı inşaat malzemeleri içinde
en yüksek artış oranını gerçekleştiren sektördür. 2009 yılına gö-
re ihracat iki katına çıkmıştır. Bu artışta teknolojik gelişmeler so-
nucu üretilen yeni katma değerli ürünler kadar Güneydoğu Asya,
Afrika ve Latin Amerika’daki hızlı ve modern konutlaşma sonucu
ortaya çıkan talep patlaması etkili olmuştur. 2014 yılında gerçek-
leştirilen ihracat 45.6 Milyar USD'dir.
SIRA ÜLKELER
İHRACAT SIRA ÜLKELER
İTHALAT
1
Çin
24.659 1
ABD
9.078
2
Almanya
3.220 2
Almanya
3.130
3
İtalya
1.967 3
İngiltere
1.777
4
ABD
1.761 4
Fransa
1.719
5
Meksika
1.474 5
Kanada
1.528
6
Güney Kore
1.116 6
Hollanda
1.159
7
Avusturya
985 7
Japonya
1.132
8 Hollanda
951 8
Hong Kong
934
9
Fransa
897 9
Belçika
933
10 Belçika
745 10 Avustralya
848
21
Türkiye
296 21
Türkiye
496
DÜNYA AYDINLATMA ÜRÜNLERİ DIŞ TİCARETİNDE İLK 10 ÜLKE
(2013) (MILYON USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
Çin, 2013 yılında dünya aydınlatma ürün ihracatının % 54’ünü
gerçekleştirmiştir. 24.7 Milyar USD'lik ihracat yapan Çin’i, 3.2 Mil-
yar USD'lik ihracatı ile Almanya izlemektedir. Modern ve deko-
ratif ürün ağırlıklı ihracatı ile 3. sırada yer alan İtalya, 2 Milyar
USD'lik ihracat gerçekleştirmiştir. Türkiye, 296 Milyon USD'lik ih-
racatı ile 2013 yılında 21. sırada yer almıştır. En çok ithalat yapan
ülke ise 9 Milyar USD ile ABD’dir.
TÜRKİYE AYDINLATMA ÜRÜNLERİ İHRACATI VE İTHALATI
(2008-2014) (BIN USD)
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu, International Trade Center
GTİP 9405 Kodlu Ürün
1...,110,111,112,113,114,115,116,117,118,119 121,122,123,124,125,126,127,128,129,130,...196
Powered by FlippingBook