İNŞAAT MALZEMELERİ SANAYİSİ › Aydınlatma
|
121
SIRA
ÜLKELER
2013
2014 DEĞIŞIM (%)
1
Azerbaycan
32.049
38.394
19,8
2
Türkmenistan
34.402
31.404
-8,7
3
Rusya
21.510
18.051
-16,1
4
Irak
26.893
17.564
-34,7
5
Almanya
13.363
15.371
15,0
TÜRKİYE İHRACAT PAZARLARI İLK BEŞ ÜLKE (BIN USD)
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu
GTİP 9405 Kodlu Ürün
2014 yılında aydınlatma ürün ihracatımız bir önceki yıla göre
% 6.5 artarak 314.8 Milyon USD olmuştur. İthalatımız ise son iki
yıldır hızla artmaktadır. 2014 yılında 572.9 Milyon USD'lik aydın-
latma ürünü ithal edilmiştir.
DÜNYA AYDINLATMA PAZARI BÜYÜKLÜĞÜ ÖNGÖRÜLERİ
(2014-2020) (MİLYAR EURO)
Kaynak: Mc Kinsey, Update on the Global Lighting Market, 2012
Dünya aydınlatma sektörü önemli bir gelişme ve dönüşüm
süreci yaşamaktadır. Bu gelişme ve dönüşümün kaynakları sektö-
rün beslenme alanlarından lamba/ampul teknolojisinde yaşanan
ilerlemeler, aydınlatmanın ayrılmaz bir parçası haline gelen mi-
maride gelişen aydınlatma çözümleri, aydınlatma bilincinin art-
ması, son ve belki de en önemli unsur olarak da enerji tasarrufu
ve verimliliği alanında yaşanan gelişmelerdir.
Bu çerçevede aydınlatma sektöründe belirleyici unsur LED
teknolojisi olarak öne çıkmaktadır. Uzun ömrü ve sağladığı ener-
ji tasarrufu ile LED (ışık yayan diyot) teknolojisi küresel ölçek-
te sektörü şekillendirmektedir. Tüm dünyada zorunlu ve ihtiya-
ri olarak enerji tasarruflu ampullerin kullanımı ile LED ürünlerin
payı genişlemektedir. 2020 yılında payının % 60’lara kadar ulaş-
ması beklenmektedir. LED ampul kullanımı ile diğer aksam ve
ekipmanların teknolojileri de yine enerji tasarrufu odaklı ve LED
uyumlu olarak dönüşüm göstermektedir.
Dünya aydınlatma pazarı büyüklüğü 2014 yılında 85 Milyar
Euro'ya ulaşmıştır. Pazarın 2016 yılında 91 Milyar Euro'ya, 2020
yılında ise 102 Milyar Euro'ya ulaşması beklenmektedir. Bu bü-
yümenin temelini genel aydınlatma alanındaki genişleme oluş-
turacaktır. Otomotiv aydınlatmasında gelişme sınırlı olurken,
backlight aydınlatma pazarında küçülme beklenmektedir.
Aydınlatma pazarında en önemli gelişme LED aydınlatma pa-
zarındaki büyüme olacaktır. 2014 yılı itibariyle 26 Milyar Euro ile
toplam aydınlatma pazarında % 30,5 pay alan LED aydınlatma
pazarının 2020 yılında 61 Milyar Euro'ya ve payının da % 60’a
ulaşması öngörülmektedir.
Genel aydınlatma pazar büyüklükleri ve beklentilerine ilişkin
değerlendirmelerde ise Asya’nın en büyük pazar haline geldiği
görülmektedir. Önümüzdeki süreçte Asya, Latin Amerika ve Or-
tadoğu ile Kuzey Afrika gibi gelişen ülkelerin ağırlıklı olduğu pa-
zarlarda büyümenin daha hızlı olması beklenmektedir. 2020 yı-
lında 82,5 Milyar Euro'ya ulaşacak genel aydınlatma pazarında
Asya, 37,8 Milyar Euro ile yine en büyük pazar olacaktır.
Kentsel dönüşüm, yenileme, konut ve konut dışı bina ile dış
mekân yatırımlarındaki büyüme eğilimi, enerji verimliliği ve ener-
ji tasarrufu yüksek aydınlatma ekipmanlarının kullanımı ile olu-
şacak yenileme talebi sonucu aydınlatma ekipmanları sektörü
pazarı önemli bir büyüme potansiyeline sahiptir. Bu iç pazar ola-
naklarına ilave olarak hızla gelişen yakın ve komşu pazar ülkele-
re yakınlık avantajı ile birlikte aydınlatma ekipmanları sektörünün
bölgesel bir üretim merkezi olma potansiyeli gittikçe artmakta-
dır. Aydınlatma sektörünün 2014 yılı üretim değeri 3.5 Milyar TL
düzeyindedir. USD bazında sektörün üretimi 1.6 Milyar USD'dir.
Türkiye pazarının büyüklüğü ise 2.4 Milyar USD'ye ulaşmıştır.
2014 2016 2018 2020
TOPLAM
85
91
96
102
LED Aydınlatma
26
34
45
61
Genel Aydınlatma
67
72
77
83
LED Aydınlatma
22
30 40 54
Otomotiv
16
18
18
18
LED Aydınlatma
2
3
4
6
Backlight
2
1
1
1
LED Aydınlatma
2
1
1
1
Türkiye’nin aydınlatma ürünleri ihracat pazarlarında Azerbay-
can 38.4 Milyon USD ile ilk sıradadır. Türkmenistan, Rusya ve
Irak’a yapılan ihracat bir yıl öncesine göre düşse de bu ülkeler
üst sıradaki yerlerini korumuşlardır. Ancak hem Irak hem de Rus-
ya pazarındaki olumsuz seyir 2015 yılında da sürecek gözükmek-
tedir.
Dünya aydınlatma sektörü üç ana ürün grubuna sahip bulun-
maktadır. Bunlar ev, ofis, mağaza, diğer dahili mekânlar, endüst-
riyel binalar, harici alanlar, medikal, sinyal, projektör ve makine
aydınlatmalarını içeren 'genel aydınlatma'; far, stop, sinyal, plaka,
dahili aydınlatmaları içeren 'taşıt araçları aydınlatması' ve televiz-
yon, monitör, cep telefonu, taşınır bilgisayarlar gibi ürünlerdeki
'geri plan (backlight) aydınlatmaları'.