170
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2014
Yeni inşaat projeleri, kentsel dönüşüm ve yenileme eğilimle-
ri ile ankastre mutfak pazarı son yıllarda ortalama % 20 büyü-
meye ulaşmıştır. Türkiye’de tüketicinin ankastre mutfak ile henüz
uyum döneminde olduğu öngörülmektedir. Gelişmiş ülkelerde
ankastre mutfakların toplam içinde payı % 80 iken Türkiye’de bu
pay % 20 olarak tahmin edilmektedir. Bu çerçevede değerlendi-
rildiğinde ankastre mutfak için önemli bir pazar potansiyeli bu-
lunmaktadır.
Ankastre ürünler son yıllarda orta segment tüketicinin de ar-
tan talebi ile birlikte yeni mutfakları tamamlayan ürünler haline
gelmiştir. Tüketicilerin günümüzde mutfaklarını daha pratik, iş-
levsel ve zaman geçirdikleri bir yer olarak tasarlamaları ile an-
kastre mutfak talebi artmaktadır.
Geleneksel mutfak dolaplarından hızla verimli ve fonksiyo-
nel olarak kullanılabilen; pişirme, yıkama ve saklama ünitelerinin
doğru planlandığı markalı mutfak mobilyalarına dönüşüm art-
maktadır. Aynı değişim banyo mobilyalarında da gerçekleşmek-
tedir. İşlevselliği gitgide artan kısıtlı alanlardan azami yarar sağla-
yabilen banyo mobilyalarına dönüşüm hızlanmıştır.
Mutfak ve banyo mobilyaları, seri olarak üretilen, depolana-
bilen, standart ve katalog bazlı ürünler olması nedeni ile müşte-
riye ileriye dönük devamlılık sağlamaktadır. Aynı ürün konsepti
yıllar sonra bulunabilmekte, ileriki yıllarda değişen ihtiyaçlara gö-
re farklı modüller eklenebilmektedir.
Mutfak mobilyaları ankastre mutfak ürünleri ile iç içe geçen
yapısıyla bünyesinde ankastre eviyeler, davlumbazlar, çöp öğütü-
cüler gibi farklı ürünleri de barındırır hale gelmiştir.
Türkiye’de sektörde üretici ve ithalatçı olarak 25 firma faali-
yet göstermektedir. Pazar hızlı büyümektedir ve pazar büyüklü-
ğünün 2013 yılında 1,5 Milyar USD iken 2014 yılında 1,8 Milyar
USD'ye ulaştığı öngörülmektedir. İç pazarda yaklaşık 2 Milyon
adet ürün tüketilmektedir. Bunun 1,8 Milyon adedinin yurtiçinde
üretildiği tahmin edilmektedir.
Dünya ahşap mutfak ihracatı 2008 yılında 6 Milyar USD ola-
rak gerçekleşmiş, 2009 yılında ise önemli ölçüde gerilemiştir.
Dünya ahşap mutfak ihracatı 2010 yılından itibaren kademeli ola-
rak artmaktadır. 2013 yılında ihracat yeniden 5.97 Milyar USD'ye
yükselmiştir. Almanya, Çin ve İtalya ilk üç ihracatçıdır. Türkiye 39
Milyon USD ile 20. büyük ihracatçıdır. En büyük ithalatçı ise 1
Milyar USD ithalatı ile ABD’dir.
SEKTÖR PROFILI
MUTFAK-BANYO
Firma Sayısı
25 (Üretici+İthalatçı)
Üretim
1,8 Milyon Adet
Tüketim
1,8 Milyar USD
2 Milyon Adet
İhracat
44,5
İthalat
23,3
SIRA ÜLKELER
İHRACAT SIRA ÜLKELER
İTHALAT
1
Almanya
2.015 1
ABD
1.020
2
Çin
1.039 2
Fransa
551
3
İtalya
856 3
İsviçre
376
4
İspanya
203 4 Hollanda
242
5
Danimarka
203 5
Avusturya
239
6
Malezya
190 6 Belçika
202
7
Kanada
177 7
Norveç
194
8 ABD
134 8 İngiltere
156
9
Vietnam
120 9 Kanada
145
10 İsveç
113 10 Japonya
137
20 Türkiye
39 25 Türkiye
28
DÜNYA AHŞAP MUTFAK MOBİLYALARI DIŞ TİCARETİNDE
İLK 10 ÜLKE 2013 (MILYON USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 940340 Kodlu Ürün
YILLAR
İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2008
6.005.960
2,18
5.104.907
2,24
2009
4.966.280
-17,31
4.026.870
-21,12
2010
5.110.642
2,91
4.061.778
0,87
2011
5.496.774
7,56
4.418.265
8,78
2012
5.502.958
0,11
4.489.528
1,61
2013
5.966.347
8,42
4.922.611
9,65
DÜNYA AHŞAP MUTFAK MOBİLYALARI İHRACATI VE İTHALATI
(2008-2013) (BIN USD)
Kaynak: International Trade Center
GTİP 940340 Kodlu Ürün
Türkiye ahşap mutfak dolabı 2012-2014 yılları arasında iki katına
ulaşmıştır. 2011 yılında ihracatı 21,26 Milyon USD olan ihracat 2014
yılında 44,5 Milyon USD yükselmiştir. En çok ihracat Irak, Libya ve
İngiltere’ye yapılmaktadır. 2014 yılında ithalat 23,3 Milyon USD ol-
muştur. En çok ahşap mutfak mobilyası ithal ettiğimiz ülke İtalya’dır.
YILLAR
İHRACAT DEĞIŞIM (%)
İTHALAT DEĞIŞIM (%)
2008
20.004
56,66
45.334
-3,95
2009
22.373
11,84
17.879
-60,56
2010
22.093
-1,25
21.241
18,80
2011
21.261
-3,77
19.987
-5,90
2012
27.543
29,55
21.515
7,64
2013
39.367
42,93
28.091
30,57
2014
44.509
13,06
23.303
-17,05
TÜRKİYE AHŞAP MUTFAK MOBİLYALARI İHRACATI VE İTHALATI
(2008-2014) (BIN USD)
Kaynak: Türkiye İstatistik Kurumu, International Trade Center
GTİP 940340 Kodlu Ürün