
Peyzaj Mimarları Odası Batman...

'Herkes İçin Mimarlık'tan...

Murat Tabanlıoğlu da "Taksim'de...
Taksim için 'Taksim Dayanışması'

İstanbulSMD'den Taksim Meydanı...

Kent Hareketleri'nden Mimarlara,...

Taksim, Dalış Tünelleriyle...
Peyzaj Mimarları Odası İstanbul Şubesi'nden Taksim Açıklaması
Yazılı bir açıklama yapan TMMOB Peyzaj Mimarları Odası İstanbul Şubesi, Taksim Meydanı, Taksim Gezi Parkı ve çevresinde yapılacak olan yenileme çalışmalarının kamuoyu desteği de alınarak, dünyadaki benzeşleri ile yarışır düzeyde, İstanbul`un ve ülkemizin kalitesine yakışır biçimde ele alınması gerektiğini vurguladı.

Plan hedeflerinde belirtilen, ‘asli kullanımların korunması` bağlamında ise, 50 yılı aşkın bir süredir kentliler tarafından açık yeşil alan (park) olarak kullanılmış ve bu şekilde benimsenmiş bir alanın işlevinin, kültür ve ticaret merkezi inşası önerisi ile değiştirilmesinin planlanması yine yukarıdaki plan hedefleri ile çelişmektedir.
Ulaşım ile ilgili hedeflerde, ‘tüm ulaşım biçimlerinin birbiri ile entegrasyonundan bahsedilmekte, ancak araç yolunun yer altına alınmasıyla birlikte yine yer altına taşınan toplu taşıma biçimleri ile yayalar da meydandan tecrit edilerek yer altındaki sisteme dahil edilmektedir. Bunun sonucunda meydanda bugün var olan yaya sirkülasyonu tamamen yok olacak ve Taksim Meydanı güvenliksiz bir mekana dönüşecektir. Bu sebeple önerilen ulaşım yöntemlerinin yaya hareketliliği düşünülerek gözden geçirilmesi gerekmektedir. Bunun yanında özel bir turist çekim noktası olan İstiklal Caddesi`ne gelecek olan turistik servis araçlarının da yolcuları yeraltında bırakacağı ve İstanbul`un vitrini olan Taksim`e katılımın yayalar açısından son derece konforsuz olan yer altı aktarım noktalarından gerçekleşeceği de son derece düşündürücüdür. Beyoğlu Kentsel Sit Alanı Koruma Amaçlı Uygulama İmar planında "Plan İlkeleri" başlığı altında belirtilen; Ulaşım yönünden tarihi bölgenin içinde transit trafiğin azaltılması, lastik taşıt trafiği talebini arttırıcı, özendirici yol şemasından kaçınılarak kısıtlayıcı caydırıcı yol kurgusu oluşturulmalıdır. plan ilkesi ile çeliştiği görülmektedir. Zira, yeraltından sağlanan bağlantı yolunun bölgeye getireceği trafik baskısı artacak, önerilen çözüm caydırıcı olmak yerine, bölgeye özel araçla ulaşımı teşvik edici yönde olacaktır. Bu eğilim otopark ihtiyacının doğmasına ve ara sokakların, hatta mevcut yeşil alanların alt katmanlarının yer altı otoparkı olarak kullanılması gibi çözümlerin gündeme gelmesine yol açacaktır. (Nitekim planda bu tip çözümlerin öngörüldüğünden de bahsedilmektedir) Bu tip yer altı otopark alanlarının inşası getireceği mali külfet yanında, park içerisindeki bitkilendirilmiş toprak zeminlerin yerle olan ekolojik ilişkisini keserek, çeşitli doğal döngüleri zedelemekte ve kentin ekolojik yapısına da zarar vermektedir. |
