Başbakan’ın 3. köprüde Tarabya-Beykoz
arasını “beğenmemesi” üzerine iki yıl önce açıkladığı “Karadeniz Sahil
Yolu bağlantısı”nı anımsatmamız, “resmi söylemler”de
de değişikliğe neden oldu. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 10
Temmuz’da “Eylül’de ihaleye çıkarız” demesine rağmen şimdi
“yılbaşı”nı bulabileceğini söylüyor. Bakan’ın “köprü
güzergâhını planlara işlenmek üzere belediyelere gönderdik” açıklaması da
Erdoğan’ın “kesin değil” sözünden sonra “belediyelerin güzergâh önerilerini
bekliyoruz” şeklinde değişti...
Benzer şekilde Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da
Tarabya-Beykoz’u ilan etmesine rağmen Başbakan’ın “uyarı”sı üzerine “zaten
güzergâhın kesin olmadığını belirtmiştim...” demeye başladı. Topbaş, Karadeniz
Kıyı Yolu ilişkisini ise “3. köprüye hükümet ulusal ölçekte bakıyor; proje
İstanbul’u aşıyor...” diyerek adeta doğruluyor...
Bu gelişmelerle öne çıkan soru ise Karadeniz Kıyı Yolu’nun Batı
Karadeniz-Trakya güzergâhı planlanmadan, bu yolun Boğaz’dan geçmesi için
öngörülen köprünün yerine nasıl karar verilebileceği...
Aynı sorunun, 3. köprünün de temel “sorunu” olduğunu, yine Ulaştırma Bakanı
29 Ağustos’taki şu açıklamasıyla adeta “itiraf” etmiş durumda: “Köprünün yolu
için Sakarya, Kocaeli ve İstanbul illerindeki belediyelerin de kararlarını
vermeleri gerekiyor...”
Yani, Karadeniz Kıyı Yolu’nun Batı Karadeniz’de “geçeceği” illerdeki tüm
“kıyı” belediye meclislerinden onay alabilecek bir yeni yol planlaması yapılıp
hukuki süreciyle de sonuçlanmadan, 3. köprünün “nerede” inşa edileceğine karar
vermek mümkün değil...
Aynı yol planlamasının ise hem Sakarya ve Kocaeli için Çevre ve Orman
Bakanlığı’nın onayladığı 1/100 bin ölçekli çevre düzenleri planlarında, hem de
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nce hazırlanan aynı ölçekli planlarda
“gösterilmiyor” olması da 3. köprü projesinin yasal şehircilik dayanaklarına
kolay kavuşamayacağını gösteriyor.
Bütün bu gelişmeler sonucunda denebilir ki 3. köprü projesinin “varlık
nedeni”ne dönüşen Karadeniz Kıyı Yolu planlanmadan köprünün yeri belirlenemez.
Aynı yol gerçekleşmeden de köprü inşa edilemez.
Bu nedenle, “çevre katliamında sabıkalı” olan Karadeniz Kıyı Yolu’nun
İstanbul üzerinden Trakya’ya doğru tamamlanmasına karşı çıkmak, İstanbul’u “3.
köprü karabasanı”ndan kurtarmanın da “önkoşulu” olarak önem kazanıyor...
|